x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Magazinele comuniste au făcut milionari în euro

Magazinele comuniste au făcut milionari în euro

de Daniela Ivan    |    08 Apr 2010   •   00:00
Magazinele comuniste au făcut milionari în euro
Sursa foto: Victor Stroe/Jurnalul Naţional

Luarea pe nimic a fostelor magazine universale sau alimentare din centrul marilor oraşe şi transformarea lor în mall-uri sau în magazine de lux au adus milioane de euro întreprinzătorilor care au mirosit potenţialul acestei afaceri. Familia Adamescu, Iulian Dascălu, Puiu Popoviciu şi Andrei Siminel sunt doar câţiva dintre cei care au mirosit potenţialul acestei afaceri.



Familia Adamescu deţine magazinul Unirea din centrul Capitalei şi un mall nou construit în Braşov, ambele administrate de firma Unirea Shopping Center. Are afaceri estimate la 1,2 miliarde de euro, potrivit Top 300 Capital, şi de 300 de milioane de euro potrivit Forbes România. Firmele de construcţii Megaconstruct şi Baumeister, hotelul Rex din Mamaia, compania Astra asigurări şi ziarul România liberă sunt cele mai importante afaceri ale familiei Adamescu.

Dar stâlpul imperiului financiar este Unirea Shopping Center, fostul magazin Unirea din centrul Capitalei. Acesta a fost achiziţionat la sfârşitul anului 1999 şi aduce anual patronilor un profit cuprins între 1,5 şi 2 milioane de euro. De exemplu, în 2008, compania a avut o cifră de afaceri de 22,5 milioane de euro şi un profit net de aproape 2,2 milioane de euro, conform ultimului bilanţ depus şi publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Adamescu a modernizat magazinul şi a investit în el peste 100 de milioane de euro pentru a-i dubla suprafaţa şi pentru a-l transforma într-un centru comercial modern, care să poată concura cu cele mai noi mall-uri din capitală. La ajutat şi locaţia, aproape de punctul zero al Capitalei.

REINVENTAREA BRANDULUI ROMARTA
Vă mai amintiţi de Romarta, brandul de lux al comerţului comunist? Dar de magazine universale din marile oraşe? Treptat, treptat o parte din acestea a fost achiziţionată de fondul de investiţii Broadhurst şi aparţine companiei americane New Century Holdings, reprezentată de Andrei Siminel. Acesta a preluat în special celebrele magazine universale din oraşele-reşedinţă de judeţ, pe care le-a reunit sub umbrela Romarta. Vreo două mii de magazine în treizeci de oraşe, toate amplasate în locaţii foarte bune.

Ulterior, o parte din acestea a format reţeaua de centre comerciale Winmarkt, dezvoltată în special pe structurile vechilor magazine universale din oraşe precum Piteşti (Trivale Shopping Center), Rm. Vâlcea (Cozia Shopping Center) sau Sinaia (Carpaţi Shopping Center), dar şi în imobile noi, suprafaţa totală ridicându-se la 147.000 de metri pătraţi. Brandul Romarta şi centrele Winmarkt au adus bani buni americanilor, însă, în 2008, compania Romarta SA a fost spartă în şase entităţi separate.

Perla coroanei, centrele comerciale Winmarkt, a fost vândută italienilor de la Immobiliare Grande Distribuzione, care au dat 182,5 milioane de euro pentru această achiziţie în aprilie 2008. Celelalte magazine au fost mutate pe alte companii, obţinând şi acum profituri.

DE LA COMALIMENT LA BĂNEASA SHOPPING CITY
De numele lui Puiu Popoviciu, discretul milionar care a reuşit să scape de Top 300, se leagă numele mai multor branduri comuniste, Comaliment, Meteor, Universal sau Practic. Popoviciu controlează acum alături de partenerii săi, Radu Timofte şi Nicolae Badea, potrivit estimărilor din piaţa imobiliară, peste 50.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale, inclusiv magazinul Big Berceni din sudul Capitalei.




Însă cea mai importantă afacere a sa este proiectul Băneasa, care adună la un loc Mall-ul Băneasa Shopping City, Ikea, Mobexpert, Galeria comercială Feeria, dar şi un cartier rezidenţial şi clădiri de birouri. Popoviciu mai deţine şi franciza Pizza Hut şi KFC şi are o avere estimată la 650 de milioane de euro, potrivit Forbes România. El a vândut recent magazinul Ikea, a cărui franciză o deţinea, grupului Ikea pentru o sumă declarată secretă de ambele părţi. Surse din piaţă susţin că tranzacţia s-ar fi realizat pentru 30 de milioane de euro.

PATRONII COCOR VISEAZĂ LA AFACERI CU LUX
Fondul de investiţii Broadhurst, care aparţine companiei americane New Century Holdings, condusă de afaceristul Siminel Andrei, este acţionar cu 13,32% şi la magazinul Cocor. Acesta, deşi este al doilea magazin al Bucureştiului ca potenţial, este închis de mai bine de un an pentru renovări, deoarece investitorii care-l deţin doresc să-l transforme într-un magazin de lux, adresat oamenilor cu venituri peste 2.500 euro/lunar.

Acţionari la Cocor mai sunt Liviu Ursan cu 14,76%, Daniel Stoica cu 13,94%, SIF Transilvania (10,25%) şi SIF Muntenia (10,01%). Alţi mici acţionari deţin la rândul lor 36,93%. Compania care administrează magazinul Cocor este listată la bursă şi de-a lungul timpului structura acţionariatului s-a modificat, însă a fost permanent controlată de Liviu Ursan, Daniel Stoica şi Andrei Siminel, fie prin intermediul Broadhurst Investments sau Romarta.

Cocor Bucureşti a afişat pe anul 2007 un profit net de 23,4 milioane de lei (6,49 milioane de euro), de peste patru ori mai mare decât în anul 2006. Însă în 2009 a înregistrat pierderi de 13,37 milioane de lei, deoarece magazinul este închis. Va fi redeschis fie în această primăvară, dacă gradul de ocupare va depăşi 85%, fie în septembrie, în caz contrar.

ÎNVECHITUL BUCUR OBOR ADUCE PROFITURI
Bătrânul magazin a scos un profit frumuşel în ultimii trei ani: aproape 4 milioane de euro. Aceşti bani au intrat în conturile acţionarilor, cei mai importanţi fiind omul de afaceri Laurenţiu Postovaru, care deţine, inclusiv prin intermediul Amadeus Group SRL, peste 40%, şi Manea Gelu, care are şi el 16,053% din acţiuni, potrivit ultimelor informaţii disponibile. Magazinul a adus în 2008 un profit net de 8,86 de milioane de lei, circa 2,1 milioane de euro, potrivit ultimului bilanţ depus şi publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe.


Regele mall-urilor a început cu Munca Invalizilor
Iulian Dascălu, supranumit şi regele mall-urilor, şi-a început afacerea tot într-un magazin vechi, pe care ulterior l-a modernizat de mai multe ori. Primul centru comercial Iulius a fost construit într-un spaţiu luat de la Munca Invalizilor, însă acum omul de afaceri ieşean deţine pe piaţa locală patru centre comerciale noi sub brandul Iulius Mall: în Iaşi, Timişoara, Cluj-Napoca şi Suceava.

Dascălu a mai luat în 2002 şi în 2003 două spaţii la Iaşi de la cooperativa de producţie, la preţuri mici, pe care ulterior le-a închiriat. Totuşi, omul de afaceri a reuşit să construiască 940.000 mp de spaţii comerciale, în care a investit circa 2 miliarde de euro.

Averea lui Dascălu este estimată la 350-370 de milioane de euro, conform Top 300 şi, la 150 de milioane de euro, potrivit revistei Forbes.

×
Subiecte în articol: special