x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Comoara regăsită: Portrele Regale de la Alba Iulia

0
Autor: Carmen Anghel 01 Dec 2014 - 20:07
Comoara regăsită: Portrele Regale de la Alba Iulia
Vezi galeria foto


Tablouri regale recuperate după ce au stat ascunse 65 de ani în depozitele Muzeului Naţional al Unirii
Şapte protrete regale, de mari dimensiuni, reprezentându-i pe regina Maria şi regele Ferdinand, au făcut obiectul unei expoziţii senzaţionale la Muzeul Naţional al Unirii din Alba-Iulia: “Comoara regăsită: Portrele Regale de la Alba Iulia”. O poveste ca din documentarele pe care le priveşti cu sufletul la gură: opere de artă dispărute din motive politice, la 1948, uitate, apoi regăsite, în 2013, printr-o întâmplare fericită.

Iată povestea uluitoare a tablourilor, spusă de specialiştii de la muzeului din Alba- Iulia. Cele şapte portrete au făcut parte din vechea zestre patrimonială a Muzeului Regional Alba Iulia (funcţional în anii finali ai perioadei interbelice şi în timpul celui de-al doilea război mondial) şi au fost ţinute ascunse, în perioada postbelică, într-unul din depozitele actualului Muzeu Naţional al Unirii. Ele au fost redescoperite, după o claustrare de 65 de ani, de Smaranda Cutean, custodele colecţiei de artă. Cel mai probabil “dosirea” lor, “imediat după căderea monarhiei, s-a datorat lui Ion Berciu, directorul de atunci al Muzeului Regional, şi au rămas acolo cu concursul tacit al direcţiunii şi specialiştilor instituţiei, al custozilor de colecţii, până în 1989 şi ulterior.”
A fost o descoperire care i-a bucurat pe muzeografi, dar din cauza spaţiului mic în care au fost “depozitate” tablourile aveau nevoie urgentă de conservare şi restaurare, ceea ce s-a realizat cu contribuţia specialiştilor de la Muzeul Brukenthal din Sibiu.

În cinstea Încoronării de la 1922
Operele de artă au fost realizate de artişti apropiaţi ai Casei Regale a României. “Seria de tablouri constituită din două portrete, al Regelui Ferdinand şi al Reginei Maria, semnate de Stoica Dumitrescu, un portret al Reginei Maria, datorat lui Pericle Capidan şi patru portrete ale Regelui Ferdinand, semnate, două dintre ele, de V. Leon, al treilea de Zogu Zaharescu, autorul ultimului rămânând deocamdată anonim, îmbogăţeşte în mod cert, colecţia de artă a Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia. Piesele cele mai valoroase, sub aspect pictural strict (respectiv sub aspectul valorii artistice în sine) sunt cele două tablouri reprezentându-i pe Regele Ferdinand şi Regina Maria (cel din urmă, din păcate sfâşiat în partea de jos, ceea ce a deformat proporţiile sale iniţiale), realizate de Stoica Dumitrescu (1886-1956).”, ne spun cercetătorii.

Artistul mai are două tablouri aflate în colecţia de artă a muzeului albaiulian: “varianta, de dimensiuni mai mici a Intrării triumfale a lui Mihai Viteazul în Alba Iulia, precum şi cel dedicat lui Horea, Cloşca şi Crişan. Deşi lucrări de aparat (închise, finalizate fiecare în sine), cele două reprezentări picturale consonează cu largheţe, nu doar din pricina faptului că sunt datorate aceluiaşi artist (şi prin aceasta au o evidentă unitate de stil), ci şi printr-un subtil contrast compoziţional, prin intermediul căruia pictorul a dorit să releve masculinitatea, fermitatea şi chiar rigiditatea Regelui Ferdinand, căruia i-a opus feminitatea delicată, a cărei coloană vertebrală o constituie însă forţa intelectuală şi voinţa de fier, a Reginei Maria (cu adevărat majestuoasă, în reprezentarea artistului). Şi sub aspect cromatic există o corespondenţă subtilă, realizată îndeosebi prin pata de albastru a eşarfei reginei (aceeaşi culoare tulburătoare o regăsim în ochii reginei), perfect corespondentă cu acelaşi ton (aproape prusac) predominant în tabloul care îl reprezenta pe Rege, încât cele două fac împreună un tot, ca părţi ale unui “diptic” unitar. Şi ca o influenţă modernistă, care se suprapune autodisciplinării academiste pe care artistul şi-a impus-o (vizibilă mai ales în reprezentarea lui Ferdinand), dincolo de tonurile cromatice şi tehnica aplicării culorii pe pânză, artistul ne-a redat oarecum “realist” portretele în sine ale suveranilor, cu reală introspecţie psihologică, ceea ce conferă o căldură omenească aparte unor atare compoziţii (pline de pompă şi protocol rigid, în ultimă instanţă, estompate totuşi de căldura umană a personajelor).”
Se pare că tablourile au fost realizate în cinstea Încoronării din 1922, chiar în legătură cu acest eveniment sau, cel mai târziu, cu ocazia refondării muzeului albaiulian, în 1929 şi a organizării festivităţilor prilejuite de Serbările Unirii, ceea ce ar explica şi prezenţa lor Alba Iulia, cred cercetătorii.

“Deosebită, sub aspect calitativ, în evidentă concurenţă valorică cu tablourile datorate lui Stoica Dumitrescu, cumva chiar deasupra acestora, prin complexitatea compoziţională, poate fi considerată reprezentarea academistă a Reginei Maria, datorată lui Pericle Capidan (1869-1966) şi datată 1927. Redarea chipului Reginei este însă şi cu trimiteri “realiste”, ceea ce corespunde unei evidente tendinţe de surmontare a academismului şi de temperare a artificialului, pe care o astfel de reproducere o presupune, ceea ce dă consistenţă aparte reprezentării şi ne trimite la gândul că a putut fi realizată după “natură”.”

Portretele Regelui Ferdinand, semnate “V. Leon” datate 1919 ?-1922 sunt “mult mai oficiale, mai academiste decât celelalte şi modul de redare a draperiei, în tabloul anonim din colecţie, ne face să ne întrebăm dacă nu şi acesta îi aparţine aceluiaşi pictor. Cu tot academismul şi aparent nefirescul degajat de acest tablou, cea mai finalizată dintre reprezentările sale este totuşi impresionantă, denotând o complexă stăpânire a tehnicii picturii în ulei. Nu ştim din ce motive pictorul a reutilizat pânza, pictând-o pe ambele părţi pentru redarea aceluiaşi personaj, poate el sau comanditarul său au fost nemulţumiţi de compoziţia din 1919 încercând o reluare a ei în împrejurările noi create de Încoronare, când în portretele regale era firesc să apară şi Coroana României, simbolul deplin al momentului desfăşurat la Alba Iulia în 15 Octombrie 1922.”
O reprezentare deosebită este aceea a regelui Ferdinand şezând, tablou lui Zogu Zaharescu, pictor bucureştean.

Restaurarea
Lucrările, ţinute în condiţii improprii dimp de 65 de ani, au avut de suferit. “Acestea au fost rulate cu stratul de culoare pe interior şi depozitate pe verticală, fapt ce a determinat formarea de numeroase lacune stratigrafice.”
Toate cele şapte tablouri au fost realizate în tehnica ulei pe suport de pânză. ”Toate picturile au un caracter monumental prin care se accentuează importanţa personajului redat. Fiecare dintre artişti încearcă să surprindă cât mai fidel trăsăturile personajelor, dar şi să redea elemente de mobilier sau a unor interioare pentru a crea un ambient în concordanţă cu personalitatea fiecăruia. “, se mai arată în studiul celor de la muzeul din Alba-Iulia.


NR: Mulţumim Muzeului Naţional al Unirii Alba-Iulia pentru sprijinul acordat la realizarea acestui articol, în special domnului Alexandru Ştirban, muzeograf.

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

„Trebuia să arăt lumii împrejurările în care viața umană, adevărată, e călcată în picioare în universul acesta socialist”

 „Trebuia să arăt lumii împrejurările în care viața umană, adevărată, e călcată în picioare în universul acesta socialist”
Galerie Foto Cuvintele se țes firesc, vorba îi e apăsată. Poveștile se derulează cu emoție nedisimulată. Ai sentimentul că îl poți asculta o viață, fără plictis. Chiar așa, să-l ascultăm cât ne mai putem...

Ochiului îi place mult lumina

Ochiului îi place mult lumina
Nu degeaba românul a născut zicerea „mi-e dragă ca lumina ochilor”. Ochii sunt cel mai frumos cadou pe care Dumnezeirea l-a dăruit omului. Despre problemele ochilor, dar și despre ochelari și necesitatea...

Băsescu: Coincidența închiderii dosarului „EADS”, retragerea contracandidaților și numirea lui Kovesi la EPPO

Băsescu: Coincidența închiderii dosarului „EADS”, retragerea contracandidaților și numirea lui Kovesi la EPPO
Galerie Foto Traian Băsescu, fost protector al Laurei Codruța Kovesi, cel care a numit-o de trei ori la vârful parchetelor din România, susține că este o legătură între clasarea dosarului”EADS” de către DNA, retragerea...

Referendumul lui Iohannis din 2019 și obsesia alegerilor din 6 decembrie aruncă în haos justiția, de la 1 ianuarie 2021

Referendumul lui Iohannis din 2019 și obsesia alegerilor din 6 decembrie aruncă în haos justiția, de la 1 ianuarie 2021
Galerie Foto Referendumul pe Justiție, inițiat de Klaus Iohannis, odată cu alegerile europarlamentare din luna mai a anului 2019, dar și blocajul organizat asupra activității Parlamentului, prin boicotarea lucrărilor...

Fratele Ralucăi Prună, menținut la conducerea DNA, deși nu întrunește condițiile de vechime

Fratele Ralucăi Prună, menținut la conducerea DNA, deși nu întrunește condițiile de vechime
Galerie Foto Secția pentru Procurori de la CSM a decis, săptămâna aceasta, să-i prelungească delegarea procurorului Mihai Prună, fratele fostului ministru tehnocrat al Justiției, Raluca Prună, în funcția de procuror-șef...

Noua variantă de Big Brother, pe șoselele patriei, aprobată de Guvernul Orban în plină campanie electorală

Noua variantă de Big Brother, pe șoselele patriei, aprobată de Guvernul Orban în plină campanie electorală
Galerie Foto Executivul condus de Ludovic Orban a aprobat, în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare, nota de fundamentare pentru alocarea a peste 126 de milioane de lei, din fonduri externe nerambursabile, în ve...

Capii SRI dau lecții de politică și administrație

Capii SRI dau lecții de politică și administrație
Actualul ambasador al României în Statele Unite ale Americii, fost director al Serviciului Român de Informații, George Cristian Maior, are asigurat un post de profesor universitar la Școala Superioară de Studii...

Carantină la mișto, în marginea Bucureștiului

Carantină la mișto, în marginea Bucureștiului
Popești-Leordeni, așezare în sud-estul Capitalei. Populație: 42.468 de locuitori. Cazuri confirmate SARS-CoV-2 în ultimele două săptămâni: 405 persoane. Rata de incidență: 9,54 la mia de locuitori. Decizie...

Când ne ajută poziţia pruncului în burta mamei

Când ne ajută poziţia pruncului în burta mamei
Durerile de spate reprezintă cauza celor mai multe consultaţii la medici, ele produc cele mai multe concedii medicale în lumea largă. Acea poziţie ca a pruncului în burta mamei ajută pentru relaxarea spatelui și...

Poliția de Frontieră depistează persoane, după bătăile inimii, cu echipamente cumpărate de la apropiații generalului „Timpanul”

Poliția de Frontieră depistează persoane, după bătăile inimii, cu echipamente cumpărate de la apropiații generalului „Timpanul”
Galerie Foto Fiul patronului de la Mira Telecom, o entitate abonată, de ani buni, la contracte grele cu instituțiile din zona siguranței naționale, livrează, pentru Poliția de Frontieră, începând cu 9 noiembrie, dispozitive...

Cu semnătură, pe moarte călcând

Cu semnătură, pe moarte călcând
Galerie Foto „Refuz transportul la spital, îmi asum toate riscurile şi consecinţele, inclusiv decesul”.  Observaţia scrisă cu pixul transformă fişa de caz COVID într-un fel de certificat de deces. Pe care pacientul...

Parlamentarii termină mandatul cu datorii de aproape 100 de milioane de lei. Deputații au credite de 64 de milioane

Parlamentarii termină mandatul cu datorii de aproape 100 de milioane de lei. Deputații au credite de 64 de milioane
Galerie Foto Din cei 326 de deputați care își încheie mandatul de parlamentar luna viitoare, 180 au datorii pe persoană fizică, cumulate, în cuantum de nu mai puțin 63.726.506,51 de lei. Creditorii, ca...

Vineri, cartea „Teatru”, de Sidonia Drăgușanu. „Să scriu o piesă de teatru care să provoace scandal?! Dar ce fac pe urmă?”

Vineri, cartea „Teatru”, de Sidonia Drăgușanu. „Să scriu o piesă de teatru care să provoace scandal?! Dar ce fac pe urmă?”
Galerie Foto Jurnalul vă propune vineri o carte specială pentru iubitorii dramaturgiei, dar și pentru cei care vor să descopere un gen plin de acțiune, replici spumoase, amuzante și profunde: „Teatru”, de Sidonia...

Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, consiliat de un „legionar” condamnat, în Germania, pentru două crime

Primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, consiliat de un „legionar” condamnat, în Germania, pentru două crime
Galerie Foto Clotilde Armand a anunțat, ieri, pe contul său de socializare, că a demis conducerile a trei direcții din cadrul Primăriei Sectorului 1, din Capitală. Printre structurile decapitate se numără și Poliția...

O inimă cu doar 6-8 extrasistole pe zi nu cere tratament

O inimă cu doar 6-8 extrasistole pe zi nu cere tratament
Profesorul doctor Horaţiu Moldovan a condus şi conduce secţii importante de chirurgie cardio-vasculară. A făcut inovaţii în tehnicile de chirurgie cardiacă, în disecţia acută de aortă, în anevrismele de...
Serviciul de email marketing furnizat de