Vreme de cinci decenii, Securitatea s-a jucat cu scriitorii romani, unii dintre ei fiind si"turnati" si "turnatori". Lumea scriitorilor si Securitatea au fost, decenii la rand, doua universuri paralele, pe care istoria le-a fortat sa "convietuiasca", in acelasi timp si spatiu. Scoase cu zgarcenie din arhive, documentele epocii descriu aceasta convietuire ca pe un dans sumbru in care Securitatea a dat intotdeauna tonul.
Aceleasi documente descriu insa si lumea scriitorilor: o lume contradictorie in care adevarul nu este chiar ceea ce pare, iar "albul" nu este intotdeauna imaculat.VASILE SURCEL
Intelectualii au fost considerati, inca din primii ani ai comunismului, niste dusmani potentiali care, daca refuzau "inregimentarea ", trebuiau anihilati prin orice mijloace. Iar dintre oamenii de cultura, scriitorii au fost cei care s-au bucurat de atentia constanta a Securitatii.
Breasla obisnuita cu libertatea de exprimare, avand drept arma doar "palosul" cuvantului, oamenii de condei puteau deveni oricand promotorii unor idei critice, greu de acceptat si suportat in acea perioada. Mai mult decat atat, poetii si prozatorii erau vazuti ca niste formatori de opinie ce puteau influenta multimea prin poezii sau romane, ai caror eroi exemplari puteau deveni modele demne de urmat.
Miza era deci foarte mare. Adus de partea "puterii populare", scriitorul putea sa exercite acelasi rol, dar in slujba noilor stapani. Pentru atingerea acestui scop, Securitatea a folosit metoda "biciul si cozonacul". Iar "biciul" lua cele mai diverse infatisari, de la exterminarea in puscariile comuniste, pana la eliminarea scriitorului "refractar" din "circuitul" publicistic. Poeziile lui Goga erau interzise doar pentru ca autorul lor fusese ministru intr-un guvern "burghezomosieresc", motiv pentru care si opera lui Blaga a avut aceeasi soarta, timp de cateva decenii. Era perioada in care simpla recitare a eminescienelor "De la Nistru panâ la Tisa/Tot romanul plansu-mi-s-a" era interzisa si pedepsita cu ani grei de puscarie.
Orice motiv era valabil pentru a
trimite un scriitor in iadul puscariei:
apartenenta la vreo miscare politica
antebelica, simpatia fata de anumite
curente filozofice, ori exprimarea
unor opinii antisovietice, oricare
dintre acestea erau suficiente.
Fost profesor de teologie si autor al
unor poezii mistice, Nichifor Crainic
si-a petrecut ani buni in puscarie,
acuzat fiind de simpatii legionare.
Rezistenta din spatele
gratiilor
Tot pentru apropierea de
legionari, a fost arestat si poetul
Radu Gyr, care a petrecut ani grei in
"malaxoarele" puscariilor comuniste.
Chiar si acolo, "organele" au
continuat sa-l supravegheze, inclusiv
atunci cand lupta cu umilintele
unor boli fata de care moartea ar fi
fost o dulce alinare. Chiar si aruncat
in acel infern, Radu Gyr a continuat
sa compuna poezii. Fara a fi apucat
sa fie puse pe hartie (inexistenta
in puscarie) versurile lui au fost preluate
prin alfabetul Morse, (batut in
tevile si peretii celulelor), de ceilalti
detinuti, care le-au pus pe muzica.
La 8 februarie 1961, "sursa" Dragomirescu Vasile, din Penitenciarul Aiud, raporta despre starea sanatatii lui Radu Gyr: "Zilnic are hemoragii in cantitati apreciabile si este foarte slabit din cauza pierderilor de sange. Nu are scaun decat daca ia laxative. In schimb are incontinenta urinara: zilnic 5-6, nocturn 5-6 urinari, dar face greu, pentru ca vezica se blocheaza, din cauza operatiei de la rect. Nu mananca arpacasul, iar doamna doctor i-a promis un regim mai lactat, dar nu a primit. Sufera de angina pectorala, cu crize grave manifestate prin accelerarea, urmata de oprirea pulsului. I se face rau dupa orice efort, oricat de mic. Face crize si la frig. A cerut un pulovar de la doamna doctor, care i l-a promis, dar nu l-a primit".
Poetul Vasile Voiculescu si
prozatorul Nicu Gane sunt alti doi
scriitori care au trecut prin teroarea
puscariilor politice de la Aiud si
Gherla, de unde au iesit marcati
pentru restul vietii. Dintre toate,
cazul cel mai popularizat, prin propriile
sale lucrari literare, este cel al
lui Paul Goma. Inainte de a fi
devenit scriitor, el a fost condamnat,
in 1956, la patru ani de puscarie,
pentru "propaganda impotriva
oranduirii socialiste". In timpul
detentiei a trecut prin "reeducarea"
de la Pitesti, pe la Aiud si Gherla.
Citita, in serial la "Europa Libera",
cartea sa "Patimile dupa Pitesti" a
fost una dintre primele ocazii in
care romanii anilor â80 au aflat, din
sursa directa, ce a insemnat infernul
puscariilor comuniste. Atitudinea
critica a lui Goma la adresa regimului
comunist a continuat, culminand
cu mijlocul anilor â70, cand el a fost
anchetat, arestat, pus in libertate si
iarasi arestat pana in anul 1978
cand a fost obligat sa plece din tara.
Proscrisii "Epocii de
Aur"
Dupa 1964 cand, oficial, in
Romania nu mai existau detinuti
politici si nici delicte de natura
politica, pentru care sa se pronunte
pedepse cu moartea sau detentia
pe viata, a urmat o perioada de relativa
"deschidere". Acest fenomen
a continuat si in primii ani ai conducerii
lui Ceausescu. Perioada de
relativa libertate de expresie s-a
incheiat insa brusc, o data cu "Mica
revolutie culturala", initiata prin
"Tezele din aprilie 1971". In anii
care au urmat, Securitatea a "monitorizat
" contactele cu strainatatea
ale majoritatii scriitorilor. Ura lui
Ceausescu, fata de "Europa Libera",
provocata de criticile constante la
care era supus, precum si dorinta
Securitatii de a-i demonstra
"Carmaciului" ca are grija de imaginea
lui internationala au
declansat operatiunile "Melita" si
"Eterul", care urmareau "monitorizarea
" atenta, dar si contracararea
intelectualilor, care luau contact cu
strainatatea. "Melita" nu a prea
avut succes, datorita faptului ca s-a
restrans doar la urmarirea
aparitiilor externe ale scriitorilor,
fara nici un alt fel de alte masuri.
Dan Desliu
si farfuria cu "urechi"
In ultimii ani ai regimului
Ceausescu, Securitatea ii supraveghea
pe scriitori "pe fata" fara sa se
mai sinchiseasca de salvarea
aparentelor. A ramas de pomina
episodul petrecut la Restaurantul
Uniunii Scriitorilor in care, aflat la
masa cu Mircea Dinescu, poetul
Dan Desliu si-a dat seama ca
discutia lor este ascultata prin
intermediul unui microfon instalat
chiar in farfuria pe care o avea in
fata. Tacticos, Desliu s-a ridicat de
la masa, a bagat farfuria "urecheata
" in geanta si a plecat,
urmarit de securistul de serviciu,
mascat sub aparenta unui chelner,
disperat ca-i dispare "fondul fix" pe
care probabil il avea pe inventar.
Un pasaport
pentru infern
"Biciul" a fost "oferit" doar celor
care, cel putin la inceput, au refuzat
sa se lase "inregimentati" la carul
ideologic al societatii socialiste. Au
existat insa numeroase cazuri in
care scriitori, poeti si prozatori de
oarecare renume in acea epoca au
acceptat, senini, aceasta colaborare.
Este greu de stabilit care au fost
motivele pentru care, fiecare dintre
ei, a acceptat sa intre in "jocul"
noii puteri. Unii au acceptat doar
pentru ca noua oranduire, avand
nevoie de propagandisti, le-a rezervat
un loc de frunte in ierarhia valorilor
literare. Tuturor li se asigura
un trai lejer si, in plus, aveau
acces aproape nelimitat la spatiul
publicistic. Dar asta cu o singura
conditie: sa-si orienteze creatiile
dupa principiile realismului socialist
si sa laude victoriile clasei muncitoare.
Chiar si asa, Securitatea avea
o evidenta clara a trecutului
fiecaruia dintre ei. Ori de cate ori
acestia isi permiteau sa "fluiere in
biserica" ori macar sa simuleze un
cat de mic gest de revolta, li se arata
imediat "pisica". Un astfel de semnal
era refuzul eliberarii unui pasaport.
Iar in justificarea acestui refuz, se
enumerau toate "bubele" pe care le
avea cel refuzat.
Presupusul
spion englez
In noiembrie 1959, lui Victor
Eftimiu i s-a refuzat viza, ceruta de
Academia Romana, pentru o vizita
in Austria. In motivarea acestui
refuz, notificat de Comisia de Vize si
Pasapoarte din Ministerul Afacerilor
Interne, se arata ca "Este cunoscut
ca a activat ca agent al Intelligence
Service si ca in 1948 a luat
legatura cu Kalustian Leon, banuit
ca spion englez". Ceea ce nu explica
aceasta nota este de ce, din aceleasi
motive, in anul 1957, nu i s-a respins
lui Eftimiu viza de plecare intr-o
alta excursie, in Elvetia si Austria,
si nici cu ce a suparat el autoritatile,
incat acestea i-au refuzat un nou
drum, tot in Austria.
In ianuarie 1959, lui Alexandru Balaci i s-a refuzat viza pentru Italia, desi mai fusese acolo in 1957, plus alte drumuri facute in tarile socialiste. In cazul sau, abia in 1959, Securitatea si-a adus aminte ca in 1951 ar fi luat legatura cu angajatii Institutului de Cultura Italiana din Bucuresti, "care au fost demascati ca au desfasurat activitati dusmanoase".
De asemenea i s-a mai reprosat
ca a minimalizat rolul armatei sovietice
in eliberarea Iugoslaviei. Probabil
ca motivul real a fost cu totul
altul, pe care Balaci il cunostea si
ulterior nu a mai deranjat cu nimic
autoritatile, care l-au lasat sa-si
vada de cariera academica. Enumerata
in "Cartea Alba a Securitatii", lista celor "refuzati" poate
continua cu multe alte nume, unele
inca celebre, si care, totusi, mai
facusera anterior cel putin un drum
in strainatate.
"Eterul" scriitorilor romani
Lipsa de eficienta a "Operatiunii
Melita" a facut Securitatea sa
treaca la o noua etapa, numita codificat
"Eterul". La 13 ianuarie
1981, toti intelectualii laudati la
Europa Libera au inceput sa fie si
urmariti, sub presupunerea ca ar
intretine legaturi ilegale cu acest
post. Lista cuprindea nume sonore,
dintre care, cele mai celebre erau
Stefan Augustin Doinas, Mircea
Dinescu (foto stanga), Andrei
Plesu (foto dreapta), Marin Sorescu,
Mihai Urscachi, Augustin Buzura,
Eugen Simion, dar si Serban
Foarta si Andrei Ujica. Mai tarziu, in
1982, aceasta lista a fost completata
cu alte nume despre care se
afirma ca sunt "susceptibile de a
deveni canale de comunicare" intre
mediile culturale si "Soparla".
Printre acestia s-au numarat
Alexandru Paleologu, Nina Cassian,
Eugen Jebeleanu (care totusi se
aflase, pana de curand, in gratiile
regimului), Ileana Malancioiu,
Daniela Crasnaru, Alexandru Toiu,
Mihai Sora, Geo Bogza, Solomon
Marcus, Dorin Tudoran si multi,
multi altii, in general cam toti
intelectualii si scriitorii care aveau
cat de cat notorietate.
INEDIT
"Soparla"
si Marin Preda
La 29 ianuarie 1972, sursa
"Artur" (probabil Ion Caraion)
raporta Securitatii ca "Marin
Preda participase, la Paris, cu un
an in urma, la cenaclul lui Leonid
Mamaliga, unde se intalnise cu
Monica Lovinescu si cu Ioan
Cusa, angajati ai Europei Libere".
Si asta intr-o perioada in care
Preda era recunoscut oficial
drept unul dintre marii scriitori
romani.
Voluptatea "turnatoriei"
Cu adevarat dramatic este insa cazul unor literati celebri, despre
care se invata in manualele de literatura.
Documentele scoase din
arhivele Securitatii contin
delatiuni ordinare, indreptate contra
unor colegi de breasla. In popor
exista un proverb care spune:
"Radeti unul de altul si dracuâ, de
toti". Arhivele au scos la iveala
"delatiuni incrucisate", prin care
diversi literati se turnau reciproc,
in timp ce Securitatea ii tinea sub
control si pe unii si pe altii. Intr-o
"Nota-sinteza" strict secreta, din 6
martie 1959, academicianul
Zaharia Stancu este citat ca
afirmand ca "sunt unii scriitori
care, fatis sau tacit, refuza sa scrie
ceva pentru regim". In acest context,
el enumera pe Serban
Cioculescu si Victor Eftimiu, care
erau promovati in revista "Gazeta
Literara" la interventia redactorului-sef Paul Georgescu si a
adjunctilor acestuia, Mihai Petroveanu
si Vicu Mandra. Pe toti
acestia Stancu ii "toarna" ca
incearca sa fie "mai maleabili si
mai largi decat li se cerea, pe linia
indicatiilor venite de sus". Motivatia reala a lui Zaharia Stancu
este insa descifrata ceva mai jos,
cand el se plange ca romanul sau
"Radacinile sunt amare" nu mai
este publicat in foileton in aceasta
revista, tocmai din cauza celor pe
care ii "toarna". Jalnica "verticalitate
" de scriitor invatat de elevi in
manualele de literatura.
Fuga lui Petru Dumitriu
"Subsemnatul Iovanache A.E.
Ion, de profesie scriitor si ziarist -
pe numele literar si de presa Ion
Vinea declar urmatoarele:..." Acesta
este inceputul unui raport
atasat Dosarului nr.48836, alcatuit
de Securitate dupa fuga din tara a
scriitorului Petru Dumitriu, fost
director al Editurii de Stat pentru
Literatura si Arta. La inceputul
raportului, Vinea recunoaste ca
Dumitriu i-a fost prieten, ba chiar
si un fel de discipol. Dupa fuga lui
Dumitriu din Romania Populara,
pentru a scapa de "stigmatul" fostei
prietenii care i-ar fi putut prejudicia
grav "dosarul", el ii baga
in aceeasi oala si pe Zaharia Stancu,
Rosetti, Vianu si Ralea, care
"ii erau si ei prieteni si il vizitau la
rastimpuri". Pentru ca tot era
epoca "delimitarilor", el isi incheie
raportul afirmand despre fuga lui
Dumitriu: "Am aflat cu uimire si
revolta de isprava care pune capat
unei cariere ce se dovedeste a nu fi
fost decat o aventura". Cariera lui
Dumitriu nu a fost o simpla aventura.
In schimb, delatiunea fostului
prieten aminteste o replica
plina de duh, care i se potriveste ca
o manusa: "Asa un dusman, mai
rau ca un frate!". Ticalosia acestei
delatiuni, care probabil este doar
una dintre cele oferite autoritatilor
de cunoscutii lui Dumitriu, nu este
depasita decat de duritatea
masurilor administrative luate de
regimul comunist impotriva familiei
transfugului. Petru Dumitriu
si sotia lui au fost judecati in
lipsa "pentru tradare de patrie",
fapta pentru care s-a dispus confiscarea
intregii lor averi. In acelasi
timp, restul familiei sale a fost
deportat, cu domiciliu fortat, in comuna
Rubla din Baragan. Cu o
singura exceptie: Dumitriu Tereza
- mama lui, pentru care, din motive
nespecificate, s-a dispus "internarea
intr-un centru neuropsihiatric
".
Calinescu si opera lui
Brancusi
Alaturi de alte nume celebre ale
vietii literare din ultimele cateva
decenii, George Calinescu este alt
"monstru sacru" care si-a pus
mintea si condeiul la dispozitia
regimului comunist. Avea si de ce.
"Tovarasii" aveau nevoie de blazonul
oferit de sustinerea lui ideologica,
sustinere care i-a fost
rasplatita, inca de la inceput, prin
acordarea functiei de deputat in
Marea Adunare Nationala, titul pe
care l-a detinut din 1946 pana la
moartea sa. Functie care, bineinteles, l-a facut "beneficiar" al tuturor
avantajelor ce decurgeau din
acest rang inalt.
Exista specialisti care afirma si acum ca, ajuns la deplinatatea gloriei sale, Constantin Brancusi ar fi oferit statului roman, in anul 1951, dreptul de posesiune asupra tuturor lucrarilor create de el, care se mai aflau in posesiunea sa, precum, a atelierului care acum face mandria Parisului. Singura sa dorinta era sa fie admis, ca membru deplin, in Academia Romana. Inca nu este absolut clar cat adevar contine aceasta relatare. Ion Tugui reda insa, in lucrarea "Dosarul Brancusi", stenograma cuvantarii lui Calinescu la sedinta Academiei, in cursul careia s-a luat in discutie cererea de admitere a geniului sculpturii mondiale. Atunci, "Divinul Critic" a vorbit ca un veritabil activist de partid, afirmand fara nici o tresarire: "Acesti ani am trait sub adanca inraurire a idealismului burghez si, desi suntem democrati de buna-credinta, nu avem inca toata acuitatea de a judeca prin unghiul de vedere al proletariatului ". Pentru ca mai jos sa continue: "I.V.Stalin, prin articolele sale asupra lingvisticei, ne-a dat o frumoasa lectie, ajutand sectia noastra tocmai pe pragul de a face niste erori si a explica totul prin lupta de clasa". Unde s-o fi ascuns atunci acel Calinescu, autor al "Istoriei Literaturii Romane" care, cu doar un deceniu in urma, afirma in monumentala sa lucrare: "Criticul serios se fereste sa introduca in judecati criteriul idealului politic, fiindca poate sa ajunga in fata unor productii a caror tendinta nationala ii este proprie, dar care nu au existenta artistica?"
Clar este insa un singur lucru: jignit de refuzul admiterii in Academie, Brancusi si-a retras generoasa oferta. Ba mai mult, a renuntat si la cetatenia romana. Astfel se face ca, din cauza obtuzitatii si a oportunismului politic asumate, de pe inaltele lor pozitii academice, de Calinescu, si alti intelectuali, la fel de "angajati politic ", Romania a pierdut ocazia de a deveni depozitara unui tezaur artistic ce face acum mandria catorva dintre marile muzee ale lumii.