x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Sfârşit de drum sau început de drum?

Sfârşit de drum sau început de drum?

de Augustin Buzura    |    28 Noi 2010   •   12:22
Sfârşit de drum sau început de drum?
Sursa foto: /Arhiva familiei Păunescu

Am lipsit de la înmormântarea lui Adrian Păunescu deoarece, în ziua aceea, condiţia fizică nu mă dădea afară din casă. Am rămas, în schimb, în faţa ­televizorului, urmărit de cunoscutul îndemn al Mântuitorului în faţa femeii care, conform legii lui Moise, trebuia lapidată pentru că fusese surprinsă păcătuind: "Cine dintre voi este fără păcat, să arunce primul piatra..." (Ioan 8,7)


Ştiam că Păunescu avea mulţi duş­mani, dar mă iluzionam că atâta timp cât trupul poetului încă nu s-a răcit de tot, aceştia, fie ei creştini sau atei, vor păstra tăcerea în faţa cumpli­tei taine a morţii. Sigur, în haosul nostru na­ţio­nal în care toţi luptă cu toţi, în care până şi morţii sunt obligaţi să lupte, am crezut că măcar oamenii cu oa­re­ce carte vor trage concluziile cu­ve­ni­te din lecţia brutală pe care ne-a dat-o istoria ultimelor şapte decenii, adică de la începutul războiului până în zi­lele noastre. După zeci de ani de co­mu­nism, după alte două decenii de an­ticomunism primitiv, mă gândeam că, poate cu excepţia celor născuţi du­pă Revoluţie – dar nici chiar aceştia – , nimeni sau aproape nimeni nu are drep­tul să ridice piatra. Căci în Ro­mâ­nia au fost patru milioane de membri de partid care, la rândul lor, au avut fa­milii. Alte sute de mii erau înre­gi­men­taţi într-o organizaţie a celor fără partid, ca să nu vorbesc şi de milioa­nele care, la numeroasele mitinguri sau cu ocazia şi mai numeroaselor "vi­zite de lucru", strigau "Ceauşescu – PCR!" sau semnau listele pentru rea­le­gerea Secretarului General. Nu are nici o însemnătate dacă într-adevăr credeau în lozincile pe care le strigau, important era că se purtau de parcă ar fi crezut. Apoi, mulţi s-au înscris în par­tid de dragul carierei. Conştienţi că au o singură viaţă, irepetabilă, adică un timp limitat în care puteau să-şi construiască o carieră, să-şi fo­losească toate şansele pentru a se îm­plini pe cât posibil, profesional şi in­telectual. Şi, dacă se ivea prilejul, să cunoască şi ceva din lumea înconju­ră­toare. Or, pentru toate acestea, in­tra­rea în partid era obligatorie. Mulţi luptători postrevoluţionari pentru de­mocraţie uită de listele de aşteptare pentru a fi luaţi în discuţie, căci era o or­dine şi un procentaj la primirea în partid: muncitorii, ţăranii şi, la coadă, in­telectualii. Dar tragic este că şi as­tăzi, după atâtea dureroase experi­enţe, aceştia nu ştiu, dar mai ales re­fuză să privească ce se petrece în jurul lor. Căci, la fel ca şi în "epoca de tristă amintire", şi acum trebuie să împrumuţi culoarea unui anumit partid pentru a avea chiar şi cea mai neîn­sem­nată funcţie de conducere. Ba, într-un moment stupid ca acesta, al concedierilor şi restructurărilor, pentru a-ţi păstra locul de muncă a de­venit obligatorie culoarea politică do­mi­nantă. În anii aceia nu exista nici o speranţă, socialismul şi comunismul păreau veşnice, credeam că suntem definitiv condamnaţi la comunism, drept pentru care cei mai mulţi ve­deau posibilitatea unor schimbări în bine doar din interiorul partidului. Fap­tul că, în timpul Primăverii de la Praga, nu puţini oameni de valoare, cărora nu le era indiferentă soarta ţă­rii lor, au cerut să se înscrie în partid este un argument incontestabil. Căci Primăvara pomenită venea după o iar­­nă foarte, foarte grea: teroarea in­sta­lată de comuniştii veniţi pe tancuri sau pe lângă ele, arestările, extermi­narea în închisori a tuturor liderilor po­litici importanţi, canalul şi colecti­vi­zarea forţată, luptele din munţi şi fri­ca înrădăcinată profund în oameni. "Taci să nu te audă!" era ordinul cel mai frecvent rostit. Cei de vârsta mea şi-au început şcoala învăţând istoria şi geografia Uniunii Sovietice, "limba rusă cântând" şi, desigur, tot ce putea contribui la cunoaşterea şi admirarea superlativă a "Marii Surori de la Ră­să­rit". Epocă pe care luptătorii de astăzi pentru democraţie o cam sar din lu­crările lor. A reveni la clasicii noştri,  a descoperi că şi noi avem o ţară, o cultură şi nişte tradiţii au cerut un efort îngrozitor. Nu cred că are cineva dreptul să ridice piatra dacă nu a cunoscut toate aceste încleştări tăcute, complicate şi dureroase pentru a dobândi li­ber­tatea de a vorbi despre noi înşine ca români. Sigur, nu răspund copiii de faptele părinţilor, dar e bine totuşi să le cunoască aşa cum au fost şi să se manifeste în consecinţă. În 1964, du­pă cunoscuta declaraţie de independenţă, au fost eliberaţi din închisori deţinuţii politici. Mai mult, în urmă­to­rii câţiva ani, până la minirevoluţia culturală, au fost restabilite legăturile cu tradiţia, cu clasicii a căror operă fu­se­se răstălmăcită, înjosită de nişte ideologi de import. Aşa se face că, gre­şind, poticnindu-ne, ocolind sau luând-o din alt punct, am ajuns unde tre­buia. Doar nişte idioţi, care niciodată n-au făcut absolut nimic, s-au trezit să împartă lumea în alb şi ne­gru. Pe Adrian Păunescu l-am cunoscut cu o jumătate de secol în urmă, încă înainte de a fi publicat prima poezie. Era în stare să recite nopţi în­tregi, din marii noştri poeţi, dar şi din versurile proprii. Părea o furtună ce nu putea fi oprită, o energie imposibil de stăpânit. Noi, câţiva, copiam cu mâna, din revistele vechi pe care le puteam găsi, poeziile lui Blaga, fă­ceam culegeri din versurile lui sau dintr-ale poeţilor americani Robert Frost şi Carl Sandburg ori din publicaţiile Partidului Comunist Francez care ajungeau la noi: l’Humanité şi Lettre francaise. Mai mult, ni se pă­reau buni toţi cei "înjuraţi" de Beniuc, Novicov sau Vitner. Cu alte cuvinte, ne recâştigam treptat identitatea o dată cu ţara, iar în acel August 1968, am avut sentimentul deplin că, în sfârşit, eram o naţiune. A venit apoi minire­voluţia culturală care ne-a temperat entuziasmele şi ne-a adus cu picioa­re­le pe pământ. Romanul meu de de­but, Absenţii, a fost interzis. Ni­meni nu mi-a explicat de ce şi nimeni nu a luat în seamă protestele mele care au durat câteva luni. Toţi ridicau din umeri şi vorbeau în şoaptă. Atunci am înţeles un lucru extraordinar de simplu: că eşti răspunzător de fiecare cu­vânt scris sau rostit şi că, în împreju­rări dificile, rămâi  singur, ocolit de lu­me. Cu cât presa occidentală vorbea mai mult de minirevoluţie şi de căr­ţi­le interzise, cu atât îmi sporea singu­ră­tatea şi izolarea. Atunci Păunescu mi-a luat primul interviu şi faptul că cenzura a admis să fie tipărit a fost sin­gurul semn că puteam publica din nou. Nu pot să uit acest sprijin atât de necesar, dar nici lecţia decisivă pe care am învăţat-o în acele luni. Adrian Păunescu mi-a întins încă o dată mâ­na când mi-a oferit un loc de muncă la Flacăra, de departe publicaţia cea mai interesantă a vremii. Oricât ar pă­rea de ciudat, mutarea mea în Bu­cu­reşti trebuia aprobată de Ceau­şescu. Nu vreau să vorbesc despre modul în care am fost refuzat: "Trebuie întărite oraşele tradiţionale etc.". În situaţia mea, au fost foarte mulţi, de diferite pro­fesii, de la artişti de renume la in­ven­tatori, medici celebri şi până la oamenii simpli care îi datorează re­cu­noştinţă lui Păunescu. Oricum, în ul­ti­mul deceniu, deveniseră tot mai asur­zitoare vocile celor care nu conteneau să repete: "Ceauşescu – PCR! Stima noastră şi mândria: Ceauşescu, Ro­mâ­nia!" Şi alţii l-au "cinstit" pe Conducă­tor, din motive diferite: şefii celor mai mari state ale lumii, importante personalităţi politice, culturale şi religi­oa­se ale vremii, cum de altfel, se poa­te vedea în filmul lui Andrei Ujică. Cât despre Adrian Păunescu, nu vreau să-l apăr sau să-l justific. Pur şi simplu spun ceea ce am văzut şi citit în vremea aceea. Până cu vreo doi ani înain­te de Revoluţie, în Occident erai apostrofat dacă ziceai o vorbă rea despre Ceauşescu. Nu e bine să uităm aceste detalii. Mi se pare foarte important că, datorită lui Adrian Păunescu, sute de mii de oameni au învăţat să îndră­gească marea poezie şi să descopere pa­gini esenţiale ale istoriei românilor până atunci interzise, sau cântece pa­tri­otice care, în vremuri foarte difici­le, au stimulat curajul şi au întreţinut moralul celor mulţi. El şi-a mărturisit deschis simpatia pentru Conducător, l-a cântat "demn şi de bunăvoie", dar îngrozitor de trist mi se pare că astăzi, acelaşi Conducător ar câştiga alege­ri­le. Că după două decenii de trăn­că­nea­lă, adunăm zilnic roadele laşităţii, prostiei şi nepăsării. Dacă astăzi, Adrian Păunescu a fost însoţit spre cimitir de mii de oameni şi de alte câteva mi­li­oane prin intermediul televiziuni­lor, este pentru că, exact ca atunci, ro­mânii simt nevoia să devină iarăşi o naţiune, să-şi redobândească tradiţia, miturile, eroii şi tot ceea ce i-a ajutat să străbată veacurile. Ei s-au convins pentru a nu ştiu câta oară că au fost în­şelaţi, că foştii internaţionalişti proletari, care s-au metamorfozat repede în globalişti, au călcat în picioare multul sau puţinul de care are nevoie acest popor. De altfel, din câte îmi este dat să observ, aici, la acest capitol, începe să se alinieze practicilor altor popoare. Cenaclul lui Păunescu a în­ce­put prin a avea 60 de spectatori. Luptătorii noştri pentru democraţie, supertelevizaţi, au sfârşit prin a avea acelaşi număr de telespectatori. În sfâr­şit, nu este treaba mea să spun ce  loc va ocupa Adrian Păunescu în is­to­riile de mâine ale literaturii. Lângă Eminescu, după Eminescu, mai bun ca Eminescu, aşa cum s-au exprimat diverşi oameni simpli, fără carte mul­tă, sub impresia dispariţiei poetului. Sigur este că, din cauza atmosferei din acest moment, a dispreţului pentru şcoală şi cultură a conducătorilor, riscăm să ajungem curând o naţie de cititori ai regulamentelor necesare luă­rii carnetului de şofer. Şi nimic mai mult. Nu am mania primitivă a cla­samentelor: scriitorul numărul unu, doi, trei etc. Pe vremea Răposatului propusesem să li se dea scriitorilor grade. În acest fel, un  scriitor locotenent nu putea fi mai bun decât un scriitor colonel şi aşa mai departe. Mai mult, chiar dacă nu îţi plac deloc poezia şi cântecele lui Păunescu, trebuie respectată – aşa cum le respecţi  votul, alegerea – şi nevoia oamenilor de a se şti o naţiune, de a nu fi umi­liţi de toţi impostorii, de a dovedi lumii că, dacă nu suntem mai buni decât alţii, nu suntem nici mai răi. Oamenii au nevoie şi de blândeţe şi de victorii, şi de candoare şi de iubi­re. În Ro­mâ­nia există cam 120 de posturi de televiziune şi nu ştiu câte mii de poeţi şi versificatori. Şi totuşi, doar Păunescu, viu, dar şi mort, a reu­şit să adune mi­li­oane de cititori şi de ascul­tători. Fe­no­menul trebuie studiat şi înţeles. Pău­­nescu a făcut şi el erori şi păcate, ca orice om, dar a reuşit să în­semne foarte mult pentru semenii lui. Oare de ce? În ciuda milioanelor de admiratori, a avut de­trac­tori sta­tor­nici şi cu experienţă. Nu era greu de ghicit cine vor fi cei care vor ridica primii piatra. Aceştia trăiau şi în anii de glorie ai Ce­na­clu­lui Fla­căra şi, de­sigur, ai lui Pău­nescu, dar pe atunci îl citau pe Cea­u­şescu sau tăceau laşi cu gândul că vor ajunge în Comitetul Central. Co­mu­nis­mul, "re­gimul cri­mi­nal şi ile­gi­tim", le era la fel de util pre­cum le este astăzi anticomunismul. Gestul lor ar fi fost pro­babil de înţeles dacă, la rân­dul lor, nu ar fi proslăvi­to­rii interesaţi ai actua­lului pre­şe­dinte. Şi, desigur, "re­zerva de cadre" al celui ce va urma, căci, după ce au primit tot ce se putea (bani, funcţii, de­co­ra­ţii etc.) de la dom­­nul Traian Băsescu, acum, încet, în­cet se desolidarizează de el, aşa cum au făcut-o, nu prea de­mult, de domnii Iliescu şi Emil Constantinescu. În sfâr­şit, i-aş mai crede şi dacă ar pro­testa îm­po­triva unei legi aberante, fă­ră prea mare legă­tu­ră cu cultura şi demnitatea na­ţiona­lă, Legea Edu­ca­ţiei, de exemplu. Sau cu umi­lin­ţa de fiecare clipă îndurată de români...

Articolul din Ediţia de colecţie dedicată poetului Adrian Păunescu de marţi, 30 noiembrie.

 

138979-untitled-1.jpgEdiţie de Colecţie în 48 de pagini şi DVD
"A avut viscol în cuvânt... versurile îi veneau de la sine, iar rimele soseau întotdeauna la timp..."
Jurnalul Naţional vă aduce marţi, 30 noiembrie, o Ediţie de Colecţie eveniment. 48 de pagini in memoriam Adrian Păunescu şi DVD-ul: "Te salut, generaţie în blugi", un documentar de excepţie despre "Cenaclul Fla­căra". Adrian Păunescu – Omul. Adri­an Păunescu – Poetul. Fotografii-document. Mărturii ale celor care l-au cunoscut îndeaproape. Poezii cen­zurate. Reportaje de dincolo de Prut. Trăiri. Destăinuiri. Adrian Pă­u­nescu – despre Adrian Păunescu. Me­morii publicate în Jurnalul de du­mi­nică: "De câte ori am încercat să-mi povestesc propria viaţă, am avut sentimentul că e prea devreme şi că lucrurile – deşi s-au petrecut – nu sunt definitiv aşezate. Mi se părea că oricând e posibil un recurs. Am trăit o anumită senzaţie, de repetiţie gene­ra­lă, înaintea unui spectacol care întârzia. Am mai încercat să scriu în câteva rânduri povestea vieţii mele... M-am simţit ca un arheolog cu­tre­ie­rând prin propria memorie. şi mi-am dat seama cât de cinic se uită trecutul la noi... Nepăsător şi cinic. şi intratabil..."
O Ediţie de Colecţie  eveniment. Marţi, 30 noiembrie numai cu Jurnalul Naţional.

×
Subiecte în articol: editie de colectie adrian păunescu