x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Tara cu cele mai scurte autostrazi

0
08 Mai 2005 - 00:00

In ultimii 15 ani, Romania a reusit "performanta" sa construiasca aproape 200 kilometri de autostrada. Regimurile politice care s-au succedat la conducerea Ministerului Transporturilor ba nu au avut suficiente fonduri pentru constructie, ba au incheiat contracte care au fost ulterior contestate.



  • de IOHANNA ONACA PURDEA

  • PROBLEME. Din cauza lipsei sistemului de drenare, apa balteste pe Autostrada Bucuresti-Pitesti si macina asfaltul
    Intarzierea lucrarilor pune Romania in situatia de a investi peste 10 miliarde de euro in urmatorii ani in dezvoltarea unei retele de autostrazi, de aproape 1.800 de kilometri. Fiecare Guvern care s-a aflat la conducere a avut o strategie in ceea ce priveste infrastructura rutiera, acordand prioritate unui tronson sau altuia, insa toate au avut acelasi punct de plecare: construirea unei retele de autostrazi care sa ne lege de Europa si de vecini este mai mult decat necesara.

    LEGATURA. Pentru actuala guvernare, prioritara este realizarea portiunii care strabate Romania din cadrul coridorului IV pan-european. Acesta leaga Germania de Grecia si Turcia, traversand Cehia, Slovacia, Austria, Ungaria si Romania. Lungimea totala a coridorului pe teritoriul tarii noastre este de 1.366 de kilometri, incluzand variantele ocolitoare pentru orasele Bucuresti, Pitesti, Sibiu, Sebes, Deva, Orastie si Constanta, potrivit MTCT. La acestea urmeaza sa se adauge 315 kilometri, corespunzator traseului Sibiu-Brasov-Bucuresti. Romania va fi strabatuta si de coridorul IX pan-european, care leaga Finlanda de Grecia, traversand alte sapte state. Coridorul va avea o lungime totala de 406 kilometri, din care tronsonul Ploiesti-Marasesti-Albita se va intinde pe 180 de kilometri. Statul roman a facut demersurile pentru asigurarea finantarii necesare elaborarii studiului de fezabilitate si a studiului de impact asupra mediului. Finantarea va fi asigurata din Fondul de Coeziune si de la Guvernul Romaniei.

    PROGRAM. In urmatorii ani, in Romania urmeaza sa se construiasca aproape 1.800 de kilometri de autostrazi, care vor costa 10,76 miliarde de euro, potrivit datelor MTCT. Autostrada Bucuresti-Cernavoda, care face parte din coridorul IV, va fi finalizata pana in 2007. In prezent, se desfasoara lucrari pe tronsoanele Drajna-Fetesti si Fetesti-Cernavoda (54 km), fondurile fiind asigurate prin Programul ISPA (75%) si de Guvernul Romaniei (25%). Tot in desfasurare sunt si lucrarile pe Autostrada Brasov-Bors, pe tronsoanele Suplacu de Barcau-Bors (64 km) si Cluj-Campia Turzii, preconizate sa se finalizeze in 2008. Intre Adunatii Copaceni si Giurgiu va fi reabilitat DN 5, printr-un proiect finantat de ISPA si de Guvernul roman. Lucrarile prevad reabilitarea si modernizarea DN 5 la nivel de drum expres, cu patru benzi, refacerea a patru poduri si construirea a doua poduri noi, precum si realizarea unei variante de ocolire in Adunatii Copaceni. Lucrarile se vor finaliza in 2007.

    ALTE LUCRARI. Guvernul are in pregatire procedurile de obtinere a finantarilor si realizarea studiilor de fezabilitate pentru tronsoanele de pe Autostrada Nadlac-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Bucuresti (coridorul IV). Printre proiectele in pregatire se afla realizarea centurii Capitalei la nivel de autostrada, cu o lungime de 99 de kilometri, varianta de ocolire a orasului Sebes (7,4 km), care va fi finantata prin Fondul de Coeziune, precum si sporirea capacitatii de circulatie pe centura Ploiesti Vest.

    REZILIERE

    "Cu tot regretul, pentru ca se va produce o intarziere, va trebui in final, mai mult ca sigur, sa luam decizia anularii acestor contracte si organizarii unor proceduri transparente. Firmele s-au bucurat cand au primit contractele, dar trebuiau sa stie ca nu sunt realizate cu respectarea normelor in vigoare. In fata nerespectarii legislatiei nu pot sa ceara daune. Nu cred ca aici are rost sa ne tocmim" - Premierul Tariceanu, despre contractele cu Bechtel, Vinci, Strabag

    LEGISLATIE

    "A existat o serie de cazuri in care Guvernul Romaniei a adoptat decizii ad-hoc, care au derogat de la legislatia privind achizitiile publice. Cel mai grav caz in acest sens a fost derogarea de la Legea achizitiilor publice pentru a acorda un contract de 2,241 miliarde de euro fara o licitatie publica (Autostrada Bors-Cluj-Brasov)" - Raportul de tara al Comisiei Europene, octombrie 2004

    COMPARATIE
    Tara / Kilometri
  • Germania 8.959 km
  • Franta 7.746 km
  • Italia 6.767 km
  • Marea Britanie 2.903 km
  • Spania 2.700 km
  • Cehia 416 km
  • Iugoslavia 366 km
  • Ungaria 351 km
  • Bulgaria 287 km
  • Croatia 268 km
  • Polonia 257 km
  • Slovacia 257 km
  • Slovenia 229 km
  • Romania circa 200 km
  • PRIORITATEA GUVERNULUI TARICEANU
    Guvernul Tariceanu si-a stabilit drept prioritate finalizarea lucrarilor infrastructurii rutiere de pe traseul coridorului pan-european IV. Coridorul IV se construieste pe ruta Nadlac-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta si are aproximativ 800 de kilometri, la care se adauga variantele de ocolire a marilor orase de pe traseu. Pana acum, au fost date in folosinta tronsoanele Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Drajna, adica circa 200 de kilometri. Din traseul total al coridorului IV care va strabate tara noastra mai trebuie construiti circa 600 de kilometri. Pentru 2006 se preconizeaza demararea lucrarilor la sectoarele Arad-Timisoara (49 de kilometri) si Deva-Orastie (32 de kilometri). Unul dintre tronsoanele pentru care se cauta finantare in prezent este Timisoara-Lugoj. Costurile pentru constructia celor 600 de kilometri de autostrada se ridica la circa 3,5 miliarde de euro. Asta in conditiile in care pe traseul sau se afla Valea Oltului, una dintre portiunile care pune cele mai mari dificultati executantilor. Statul insa va trebui sa pregateasca studii de fezabilitate si proiecte finantabile pentru aceste tronsoane, prin care Romania sa poata primi banii care vor veni prin fondurile de preaderare si de coeziune. (Elena Stan)

    BUCURESTI-PITESTI, DEFECT DE CONCEPTIE
    Prima autostrada romaneasca, Bucuresti-Pitesti, va ramane cea din urma, cu toata reabilitarea realizata in perioada 1997-2000. Cea mai veche autostrada, construita in anii ’70, va suferi mereu din cauza unui defect de conceptie, dupa cum considera unii specialisti. Cauza? Autostrada este distrusa de apa care se acumuleaza direct pe carosabil. Potrivit fostului ministru al Transportului, Miron Mitrea, singura solutie pentru a rezolva problema o reprezinta o operatie complexa de casetare a corpului autostrazii si de construire a unor drenaje laterale cu capacitate mare de colectare. Sumele necesare pentru reabilitarea si exploatarea Autostrazii Bucuresti-Pitesti ar putea ajunge la aproximativ 200 milioane de dolari, din cauza costurilor de expropriere si de constructie foarte ridicate. (Adrian Mihai)

    AUTOSTRADA SOARELUI SE NASTE GREU
    La ora actuala, Romania se poate lauda cu "performanta" de a avea doar 98 kilometri de autostrada la standarde europene, intre Bucuresti si Drajna. Lucrarile au demarat in 1991 pe primul tronson Bucuresti-Fundulea. Un an mai tarziu au fost incepute si urmatoarele doua sectoare ale Autostrazii Fundulea-Lehliu si Lehliu-Drajna. Dar dupa 5-6 ani de munca, "Autostrada Soarelui" a fost abandonata. Se intampla in 1997, iar motivul invocat a fost lipsa de fonduri. Abia in 2001 s-au reluat lucrarile, iar cele trei tronsoane au fost date in folosinta in 2004. Acum se munceste cu spor pe portiunile Drajna-Fetesti si Fetesti-Cernavoda. Autoritatile spun ca Autostrada Bucuresti-Constanta va prelua zilnic 35.000 de vehicule. Costul intretinerii unui kilometru de autostrada se va ridica la circa 100.000-300.000 de dolari pe an. "Autostrada Soarelui" a fost si ea subiect de scandal. Deoarece inaugurarea tronsonului Lehliu-Drajna a avut loc in timpul campaniei electorale, cu sase luni mai devreme decat era programat, PSD a fost acuzat ca-si face imagine pe seama "Autostrazii Soarelui". (Florina Zainescu)
    Citeşte mai multe despre:   special,   romania,   autostradă,   kilometri

     

    Ştiri din .ro


    PUBLICITATE
     





    Mai multe titluri din categorie

    Anca Dragu și Ludovic Orban, chestionați de președintele Comisiei de la Veneția pe tema revocării Avocatului Poporului

    Anca Dragu și Ludovic Orban, chestionați de președintele Comisiei de la Veneția pe tema revocării Avocatului Poporului
    Galerie Foto A treia lovitură pe care o încasează majoritatea parlamentară de la București vine chiar de la una dintre instituțiile europene mult invocate de PNL și USR-PLUS, pe vremea când, la guvernare, se afla PSD. Este vo...

    PSD promite moțiune de cenzură la sfârșitul lunii. Aritmetica parlamentară arată că au nevoie de încă 30 de voturi

    PSD promite moțiune de cenzură la sfârșitul lunii. Aritmetica parlamentară arată că au nevoie de încă 30 de voturi
    Liderul PSD, Marcel Ciolacu, a anunțat că a fost demarată campania de strângere de semnături pentru inițierea și depunerea unei moțiuni de cenzură împotriva Cabinetului condus de Florin Cîțu. Iar lucrurile...

    Străinii învață după manualele românești de sexologie, la noi e materie-tabu

    Străinii învață după manualele românești de sexologie, la noi e materie-tabu
    Autorul primului Tratat de Sexologie este român, dar România nu a fost în stare să facă o lege a sexologiei. Este marea dezamăgire a profesorului Vasile Niţescu, președintele Societății Române de Sexologie...

    Probleme „tehnice” ale educației sexuale în școli

    Probleme „tehnice” ale educației sexuale în școli
    Scandalul stârnit de subiectul educației sexuale în școli are și câteva probleme de implementare. Una dintre acestea ar fi lipsa efectivă a cadrelor didactice care să poată să predea această materie,...

    Klaus Iohannis, cu salariul și chiria tăiate. A vândut, în schimb, de 23 de ori mai multe cărți decât anul trecut

    Klaus Iohannis, cu salariul și chiria tăiate. A vândut, în schimb, de 23 de ori mai multe cărți decât anul trecut
    Galerie Foto Declarația anuală de avere completată de președintele României, Klaus Werner Iohannis, și publicată pe portalul Administrației Prezidențiale conține mici surprize. Cea mai importantă se referă la casele pe ca...

    Parlamentul European va vota joi Legea climei

    Parlamentul European va vota joi Legea climei
    Parlamentul European urmează să adopte joi noua lege a UE privind clima, proiect care crește obiectivul blocului european de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră până în 2030 de la 40%, la cel puțin 55%...

    “Catedrala Țepei” – slujbă tip concert metal combinat cu urlete gen “Peluza Sud”

    “Catedrala Țepei” – slujbă tip concert metal combinat cu urlete gen “Peluza Sud”
    Galerie Foto Ai cancer și vrei să te vindeci? Ai rămas văduvă și nu știi ce să faci? Te-ai apucat de șpriț în neștire și tragi ca apucatul? Ți-a făcut soacra legături? Sau a intrat dracu’ în tine? Gata, problemele...

    Compania familiei fostului director BNR Dolj, încă un contract important de la Guvern

    Compania familiei fostului director BNR Dolj, încă un contract important de la Guvern
    ACZ Consulting SRL Craiova, societatea deținută de soția fostului director al BNR Dolj Gheorghe Gherghinescu, a fost contractată, pentru a doua oară în câteva luni, de Guvernul condus de Florin Cîțu, pentru a...

    „Fiți serioși! România nu avea ce să caute la acest Euro. Își băteau toți joc de noi”

    „Fiți serioși! România nu avea ce să caute la acest Euro. Își băteau toți joc de noi”
    Galerie Foto Colțul microbiștilor din Cișmigiu este unicul loc unde nu vorbesc decât experții. Anonimi, dar experți. Se laudă că tot ce s-a prevestit acolo s-a și întâmplat 100%. „Niciodată ce s-a spus aici nu s-a...

    De ce amigdalele nu trebuie scoase pe bandă rulantă

    De ce amigdalele nu trebuie scoase pe bandă rulantă
    Interviu cu profesor doctor Dorin Sarafoleanu, membru al Academiei de Ştiinţe Medicale, întemeietor de şcoală în ORL   Destule suferinţe pot apărea în zona ORL, adică nas-gât-urechi. Limpezim...

    „Avem Johnson & Johnson și terasa cu mici aproape!”

    „Avem Johnson & Johnson și terasa cu mici aproape!”
    Deși, inițial, spusese că vaccinarea anti-COVID din Piața Obor va fi reluată abia spre finalul lunii, în perioada 25-29 iunie, primarul sectorului 2 al Capitalei, Radu Mihaiu, s-a răzgândit. Deoarece este...

    Culoarea carnetului de partid aduce dezastru în companiile de stat

    Culoarea carnetului de partid aduce dezastru în companiile de stat
    Supraoptimismul premierul Cîțu care ne asigură că economia își revine într-un V perfect, este contrazis de rezultatele economiei de stat. Acea economie nereformată, unde managerii și membrii consiliilor de...
    Serviciul de email marketing furnizat de