In ultimii 15 ani, Romania a reusit "performanta" sa construiasca aproape 200 kilometri de autostrada. Regimurile politice care s-au succedat la conducerea Ministerului Transporturilor ba nu au avut suficiente fonduri pentru constructie, ba au incheiat contracte care au fost ulterior contestate.
|
PROBLEME. Din cauza lipsei sistemului de drenare, apa balteste pe Autostrada Bucuresti-Pitesti si macina asfaltul |
REZILIERE
"Cu tot regretul, pentru ca se va produce o intarziere, va trebui in final, mai mult ca sigur, sa luam decizia anularii acestor contracte si organizarii unor proceduri transparente. Firmele s-au bucurat cand au primit contractele, dar trebuiau sa stie ca nu sunt realizate cu respectarea normelor in vigoare. In fata nerespectarii legislatiei nu pot sa ceara daune. Nu cred ca aici are rost sa ne tocmim" - Premierul Tariceanu, despre contractele cu Bechtel, Vinci, StrabagCitește pe Antena3.ro
LEGISLATIE
"A existat o serie de cazuri in care Guvernul Romaniei a adoptat decizii ad-hoc, care au derogat de la legislatia privind achizitiile publice. Cel mai grav caz in acest sens a fost derogarea de la Legea achizitiilor publice pentru a acorda un contract de 2,241 miliarde de euro fara o licitatie publica (Autostrada Bors-Cluj-Brasov)" - Raportul de tara al Comisiei Europene, octombrie 2004
COMPARATIE
|
Tara / Kilometri
|
PRIORITATEA GUVERNULUI TARICEANU
|
Guvernul Tariceanu si-a stabilit drept prioritate finalizarea lucrarilor infrastructurii rutiere de pe traseul coridorului pan-european IV. Coridorul IV se construieste pe ruta Nadlac-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Constanta si are aproximativ 800 de kilometri, la care se adauga variantele de ocolire a marilor orase de pe traseu. Pana acum, au fost date in folosinta tronsoanele Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Drajna, adica circa 200 de kilometri. Din traseul total al coridorului IV care va strabate tara noastra mai trebuie construiti circa 600 de kilometri. Pentru 2006 se preconizeaza demararea lucrarilor la sectoarele Arad-Timisoara (49 de kilometri) si Deva-Orastie (32 de kilometri). Unul dintre tronsoanele pentru care se cauta finantare in prezent este Timisoara-Lugoj. Costurile pentru constructia celor 600 de kilometri de autostrada se ridica la circa 3,5 miliarde de euro. Asta in conditiile in care pe traseul sau se afla Valea Oltului, una dintre portiunile care pune cele mai mari dificultati executantilor. Statul insa va trebui sa pregateasca studii de fezabilitate si proiecte finantabile pentru aceste tronsoane, prin care Romania sa poata primi banii care vor veni prin fondurile de preaderare si de coeziune. (Elena Stan)
|
BUCURESTI-PITESTI, DEFECT DE CONCEPTIE
|
Prima autostrada romaneasca, Bucuresti-Pitesti, va ramane cea din urma, cu toata reabilitarea realizata in perioada 1997-2000. Cea mai veche autostrada, construita in anii â70, va suferi mereu din cauza unui defect de conceptie, dupa cum considera unii specialisti. Cauza? Autostrada este distrusa de apa care se acumuleaza direct pe carosabil. Potrivit fostului ministru al Transportului, Miron Mitrea, singura solutie pentru a rezolva problema o reprezinta o operatie complexa de casetare a corpului autostrazii si de construire a unor drenaje laterale cu capacitate mare de colectare. Sumele necesare pentru reabilitarea si exploatarea Autostrazii Bucuresti-Pitesti ar putea ajunge la aproximativ 200 milioane de dolari, din cauza costurilor de expropriere si de constructie foarte ridicate. (Adrian Mihai)
|
AUTOSTRADA SOARELUI SE NASTE GREU
|
La ora actuala, Romania se poate lauda cu "performanta" de a avea doar 98 kilometri de autostrada la standarde europene, intre Bucuresti si Drajna. Lucrarile au demarat in 1991 pe primul tronson Bucuresti-Fundulea. Un an mai tarziu au fost incepute si urmatoarele doua sectoare ale Autostrazii Fundulea-Lehliu si Lehliu-Drajna. Dar dupa 5-6 ani de munca, "Autostrada Soarelui" a fost abandonata. Se intampla in 1997, iar motivul invocat a fost lipsa de fonduri. Abia in 2001 s-au reluat lucrarile, iar cele trei tronsoane au fost date in folosinta in 2004. Acum se munceste cu spor pe portiunile Drajna-Fetesti si Fetesti-Cernavoda. Autoritatile spun ca Autostrada Bucuresti-Constanta va prelua zilnic 35.000 de vehicule. Costul intretinerii unui kilometru de autostrada se va ridica la circa 100.000-300.000 de dolari pe an. "Autostrada Soarelui" a fost si ea subiect de scandal. Deoarece inaugurarea tronsonului Lehliu-Drajna a avut loc in timpul campaniei electorale, cu sase luni mai devreme decat era programat, PSD a fost acuzat ca-si face imagine pe seama "Autostrazii Soarelui". (Florina Zainescu)
|