Fiţi sinceri, de cîte ori nu aţi fredonat melodia unui film sau serial de televiziune?! De multe ori creaţia compozitorilor de muzică de film rivalizează uneori cu cea a clasicilor.
Fiţi sinceri, de cîte ori nu aţi fredonat melodia unui film sau serial de televiziune?! De multe ori creaţia compozitorilor de muzică de film rivalizează uneori cu cea a clasicilor. Ei sînt cei care compun o muzică mai concentrată, care îţi spune foarte multe într-un timp relativ scurt.
Expresivitate. Victor Iliu spunea demult: “Contagiunea unei melodii, transmisiunea ei prin mimetism auditiv. Este un fapt psihologic frecvent şi cunoscut. Este un pretext sau un material cinematografic excelent. Cineva trece pe o stradă. Dintr-o casă cu geamul deschis se prelinge discret sau tare un cîntec executat de un instrument sau vocal. Cel ce trecea pe stradă reia mai tîrziu melodia, fluierînd sau fredonînd-o. Merge mai departe cufundat în gînduri, cîntînd încetişor şi automat. Se întîlneşte cu altcineva care, sub influenţa acelei surse sonore originare, fluieră sau cîntă conştient şi deci mai puternic şi mai expresiv, acelaşi cîntec”. Nimic mai adevărat, spunem noi.
Måestrie. De obicei, atunci cînd un regizor are filmul gata vine rîndul compozitorului să îşi facă treaba. Se pare că la serialul de televiziune “Pistruiatul” al lui Francisc Munteanu lucrurile s-au desfăşurat altfel. Horia Moculescu, bine cunoscut ascultătorilor de muzică românească datorită şlagărelor sale, a compus muzica la “Pistruiatul”. Am stat de vorbă şi am aflat cum şi în ce condiţii s-a inspirat pentru serial. “Fiecărui compozitor îi vin motivele în funcţie de inspiraţie, de logistică, pentru că într-un fel compui pentru film în alt fel compui pentru un serial. Pentru un serial este foarte important genericul, care trebuie să recognoscibil, şi încă ceva. Serialul îţi dă libertatea ca tema pe care o foloseşti să nu fie foarte uşor de reţinut. El trebuie să se recunoască, pentru că, de exemplu, nimeni nu putea să cînte tema din «Mannix», care era un serial contemporan cu «Pistruiatul». Nu o putea intona nimeni, era foarte grea, în schimb o recunoştea toată lumea. Aici este, dacă vreţi, toată ştiinţa pentru un serial. Am avut mare succes cu acest «Pistruiatul», mai ales în lumea muzicală. Temele celelalte au fost uşoare. Era o temă de dragoste destul de generoasă pe care am exploatat-o de-a lungul filmului, apoi tema principală din film, care din cauza motivelor bogate nu dădea posibilitatea să construieşti mai uşor.
Nu cred că puştii fluierau pe stradă motivele din serial, dar sînt sigur că le recunoşteau imediat. Eu cu Francisc Munteanu am lucrat la patru filme, iar el avea un obicei extraordinar: cerea muzica înainte de filmare. Îţi dădea în primire scenariul, îţi construiai temele, el era de acord sau nu (dar de obicei era de acord), după care scriai muzica, iar el o punea la filmare pentru a-şi inspira interpreţii. Francisc Munteanu a spus atunci cînd a ascultat tema la serial că e cam complicată, dar cînd Pistruiatul (Costel Băloiu) a început să o fredoneze a fost încîntat. Aş vrea să vă spun ceva ce cred că nu ştiţi. Redactorul filmului din partea TVR era nimeni altul decît Neculai Constantin Munteanu”, a încheiat Horia Moculescu.