x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Unde sunt banii pentru drumuri?

0
Autor: Dorian Cobuz Alexandru Boariu 12 Ian 2010 - 00:00
Unde sunt banii pentru drumuri? Jurnalul foto/


Nici nu s-a topit bine zăpada, şi drumurile din România - europene, naţionale judeţene şi locale - arată ca după bombardament. Motivul invocat de guvernanţi, precum că lipsesc banii, nu stă în picioare.

Numai şoferii, prin numeroasele taxe şi impozite pe care sunt obligaţi să le achite, contribuie anual cu circa 5 miliarde de euro la bugetul statului. Din care, pentru drumuri, Guvernul cheltuieşte doar 30%. Unde se duce restul banilor?

În ciuda promisiunilor făcute de fiecare guvern care s-a perindat în ultimii ani pe la Palatul Victoria, şi începutul acestui an este marcat de starea proastă, mizerabilă a drumurilor din România. În întreaga ţară, gropile au pus stăpânire pe şosele.

TAXE PESTE TAXE
Aşa cum spuneam, motivaţia guvernanţilor că nu sunt bani pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor nu are acoperire în realitate. Bani sunt în fiecare an şi ei provin, în cea mai mare parte, chiar de la şoferi. Astfel, şoferii alimentează bugetele locale, dar şi pe cel de stat, pe mai multe căi, de la TVA plătită pe valoarea automobilelor cumpărate şi taxa de primă înmatriculare până la impozitul local, taxa de pod şi rovinieta pentru dreptul de a circula în afara localităţilor de domiciliu.

Numai impozitele şi tarifele de parcare, încasate de administraţiile locale, cumulează anual circa 150-200 de milioane de euro. Nici carburantul nu este scutit de taxe pentru drumuri, jumătate din preţul achitat la pompele de combustibili fiind accize şi TVA. De exemplu, potrivit ultimelor date oficiale, în anul 2008, şoferii au contribuit cu circa 5 miliarde de euro la bugetul de stat, iar statul a investit în drumuri doar 30% din taxele colectate. Restul banilor au fost dirijaţi în alte domenii, prin rectificări bugetare.

Pe de altă parte, prin Programul Operaţional Regional (POR), Uniunea Europeană a alocat României, pentru perioada 2007-2013, 4,4 miliarde de euro. Programul vizează dezvoltarea urbană, reabilitarea drumurilor judeţene şi a străzilor urbane, modernizarea infrastructurii serviciilor sociale, promovarea potenţialului turistic al României etc. Finanţarea programului este realizată în proporţie de 84% din fonduri UE şi restul din fonduri naţionale.

Aşadar, fonduri există, dar ele sunt folosite aiurea. Ca urmare, infrastructura rutieră din România este cea mai înapoiată din toată Uniunea Europeană. Drumurile judeţene reprezintă aproape 35.000 de kilometri, din care şi azi 2.500 de kilometri sunt drumuri de pământ, iar 9.100 sunt doar pietruite. Iar cele de interes local, din 30.000 de kilometri, numai 5.900 au asfalt, restul sunt drumuri pietruite şi de pământ.

PROMISIUNI
Şi pentru anul 2009, Guvernul Boc I anunţa cu surle şi trâmbiţe că "infrastructura, construirea autostrăzilor, reparaţia şi întreţinerea drumurilor naţionale, judeţene şi locale vor constitui o prioritate pentru Executiv". În septembrie 2009, aflat la Sfântu Gheorghe, pentru o întâlnire cu reprezentanţii administraţiei locale din judeţul Covasna, ministrul Dezvoltării şi Lucrărilor Publice, Vasile Blaga, anunţa că Guvernul va lansa "Programul 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi locale", program care se va derula pe o perioadă de trei ani, valoarea totală a acestuia fiind de 2 miliarde de euro.

Ce s-a ales de toate aceste promisiuni se vede azi şi din avion. În afara câtorva kilometri de autostradă, lucrare începută, de fapt, cu câţiva ani în urmă, nu s-a făcut mai nimic. Chiar şi acolo unde s-a făcut câte ceva, din cauza grabei de a tăia panglica, dar şi a materialelor de proastă calitate folosite de firmele în cauză, lucrările s-au degradat imediat după inaugurarea oficială.

TOPUL GROPILOR
În majoritatea zonelor ţării, drumurile sunt într-o stare jalnică. Din informaţiile culese de la corespondenţii din teritoriu, precum şi de la cititorii noştri reiese însă că în unele zone situaţia este de-a dreptul groaznică, multe porţiuni de drum fiind pur şi simplu impracticabile. De exemplu, în judeţul Iaşi, pe traseul Buhăieşti-Vaslui, după topirea zăpezii s-au format adevărate cratere pe şosea, în unele locuri şoferii fiind nevoiţi să o ia pe câmp, pentru a-şi putea continua drumul.

Şi în judeţul Bacău, drumul judeţean Oneşti-Răcăciuni este plin de gropi, mai ales pe porţiunile Oneşti-Dumbrava şi Parava-Răcăciuni. Tot în Moldova, pe traseul Vatra Dornei-Zugreni-Broşteni-Borca etc., gropile şi surpăturile de teren fac şoferilor viaţa grea. 

 

Nici în Ardeal, situaţia nu este mai bună.
De exemplu, în judeţul Bihor, drumurile judeţene care leagă localităţile din zonă de oraşele Oradea, Arad sau Nădlac sunt jalnice.
În judeţul Cluj, drumul judeţean de la graniţa cu judeţul Sălaj, mai ales pe rutele Ciucea-Cizer-Crasna-Zalău este plin de gropi. În judeţul Braşov, drumurile judeţene şi cele comunale din zona Râşnov-Zărneşti sunt aproape impracticabile.

Şi în Caraş-Severin, Drumul Judeţean 571 A este praf şi pulbere, mai ales în zona comunelor Padina Matei, Garnic, Sicheviţa şi Gornea. De asemenea, în judeţele Prahova şi Dâmboviţa, drumurile judeţene sunt într-o stare jalnică. În zona Moreni-IL Caragiale, de exemplu, sunt porţiuni de drum care, în mod normal, ar fi trebuit închise, ele constituind un real pericol pentru şoferi.

Nici în oraşe, unele chiar reşedinţă de judeţ, situaţia nu este diferită faţă de cea a drumurilor judeţene. Printre cele mai "bombardate" oraşe se numără Brăila, Buzău, Bârlad, Topliţa etc.

CONTRACTE PE SPRĂNCEANĂ
2008 a fost anul în care s-a pus în aplicare un adevărat program naţional de alimentare a firmelor preferate ale partidului de guvernământ cu contracte pentru întreţinerea multianuală a drumurilor din România. Astfel, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) SA, regie din cadrul Ministerului Transporturilor, a împărţit aproape 1 miliard de euro pentru întreţinerea curentă şi reparaţiile drumurilor naţionale în perioada 2008-2011.

Marii câştigători ai contractelor sunt deja cunoscuţi opiniei publice; simpatiile lor politice, preferinţele automobilistice sau femeile celebre pe care le-au purtat prin găuritele şosele naţionale, pentru a se lăuda cu talentele lor manageriale şi administrative, fac deliciul presei şi publicului. Cum a venit însă prima zăpadă, toate calităţile lor şi ale firmelor lor sunt puse sub semnul întrebării. Drumurile sunt blocate şi, aparent, nimeni nu are sarcina de a ajuta la curăţirea lor. După ce zăpada se topeşte, găurile din asfalt scot în evidenţă calitatea proastă a materialelor şi a lucrărilor executate.

 

Câştigători - patronii din clientela politică
Dorinel Umbrărescu, patronul UMB Spedition, a fost marele câştigător al licitaţiilor organizate de CNADNR, cu un total de 13 contracte. Tehnilogica Radion şi Delta ACM 93, firmele lui Theodor Berna, respectiv Florin Diaconu, marii câştigători ai contractelor din Bucureşti, pe când oraşul avea în frunte un primar PD-L, au mai câştigat, în asociere, şi şase contracte la nivelul judeţelor, pentru întreţinerea drumurilor. "Grupul de la Golden Blitz", Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu, foştii parteneri de afaceri ai lui Dorin Cocoş, au semnat prin Euroconstruct Trading două contracte cu CNADNR.

Nici Costel Căşuneanu, patronul de la PA&CO, celebru pentru relaţia lui cu preşedintele Traian Băsescu, nu a făcut excepţie de la regula abonaţilor la contractele pe bani publici care şi-au asigurat liniştea afacerilor pe seama CNADNR. Acesta a câştigat un contract oferit de direcţia ieşeană a CNADNR, dar a fost implicat în contestarea rezultatelor selecţiilor de la regionala braşoveană. Direcţia Regională Braşov a reuşit, de altfel, contraperformanţa de a-i fi contestate toate atribuirile pentru cele cinci direcţii din subordine.

În trei dintre acestea câştigător a fost desemnat Marcel Butuza, patronul de la Vectra Service, unul dintre afaceriştii preferaţi de PD-L. Sau mai bine zis de primarul democrat liberal George Scripcaru.
Lista câştigătorilor este completată de alte nume, de aceeaşi coloratură politică. Tel Drum SA, o societate deţinută la un moment dat de Consiliul Judeţean Teleorman, care a fost privatizată între timp, a câştigat contractul de întreţinere oferit de direcţia din Alexandria. Şi exemplele ar putea continua.

Citeşte mai multe despre:   special,   bani,   drumuri proaste

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Noul guvernator al Deltei Dunării, „înscăunat” de colegul de partid

Noul guvernator al Deltei Dunării, „înscăunat” de colegul de partid
Galerie Foto Funcția de Guvernator al Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) este ocupată, începând de ieri, de Atena Groza, specialist în biodiversitate. Alianța USR-PLUS a dorit să aducă la...

Tulpina indiană ia avânt în România. „Am putea ajunge la 20.000 de cazuri pe zi”

Tulpina indiană ia avânt în România. „Am putea ajunge la 20.000 de cazuri pe zi”
Galerie Foto În timp ce premierul Florin Cîțu se laudă că are pandemia la degetul mic și că autoritățile din România sunt pregătite să treacă peste toate valurile, estimările specialiștilor privind amploarea valului 4...

Tranzacție economică interesantă a Andreei Moldovan, chiar în timp ce i se pregăteau actele pentru angajarea la OMS

Tranzacție economică interesantă a Andreei Moldovan, chiar în timp ce i se pregăteau actele pentru angajarea la OMS
Plecată, prin demitere, de la conducerea Ministerului Sănătății, după ce a publicat, fără știrea premierului, în luna aprilie, un ordin de ministru prin care se intenționa, practic, carantinarea...

Administrația Prezidențială cheltuie, și anul acesta, 100.000 de euro pentru servicii de grădinărit la Palatul Cotroceni

Administrația Prezidențială cheltuie, și anul acesta, 100.000 de euro pentru servicii de grădinărit la Palatul Cotroceni
Galerie Foto La nici un an de la contractarea unor servicii similare, Administrația Prezidențială a încheiat noi contracte vizând amenajarea spațiilor verzi, furnizarea de material dendrologic, întreținerea arborilor și...

Specialistul PLUS, Vlad Voiculescu, venituri salariale zero timp de doi ani, înainte de a redeveni ministru al Sănătății

Specialistul PLUS, Vlad Voiculescu, venituri salariale zero timp de doi ani, înainte de a redeveni ministru al Sănătății
„Eminența cenușie” a USR-PLUS, de neînlocuitul Vlad Voiculescu, nu a realizat, în anii 2019 și 2020, niciun venit de natură salarială, în România sau în străinătate. Acest detaliu reiese din ultimele...

Bomba gunoaielor din Sectorul 1 stă să explodeze. Contract paralel de salubrizare, legături cu Cosa Nostra și contracte pe bandă rulantă cu statul

Bomba gunoaielor din Sectorul 1 stă să explodeze. Contract paralel de salubrizare, legături cu Cosa Nostra și contracte pe bandă rulantă cu statul
Galerie Foto Scandalul gunoaielor din Sectorul 1 al Capitalei abia acum pare să înceapă. După ce edilul Clotilde Armand, ajutată de dispoziția prefectului Bucureștiului de instituire a stării de alertă în această zonă, a...

USR PLUS vrea procurori trași ca prin inel, chipeși, supli și atletici

USR PLUS vrea procurori trași ca prin inel, chipeși, supli și atletici
Un nou regulament pentru admiterea în Institutul Național al Magistraturii (INM), impus prin Ordin, de Ministerul Justiției, a stârnit un val de proteste printre candidați și magistrați. Una dintre condițiile...

Eliberare condiționată pentru secuii condamnați pentru terorism

Eliberare condiționată pentru secuii condamnați pentru terorism
Istvan Beke și Zoltan Szocs, cetățeni români de etnie maghiară condamnați pentru terorism, au fost eliberați condiționat din detenție. La o zi după eliberarea din Penitenciarul Codlea, cei doi au organizat o co...

Operațiunea „trambulina” de partid continuă cu metoda GDPR

Operațiunea „trambulina” de partid continuă cu metoda GDPR
După ce Jurnalul a dezvăluit neregulile de la Autoritatea Rutieră Română (ARR) prin care au fost plasați pe posturi călduțe oamenii partidelor din coaliția de la guvernare, nu au răspuns solicitărilor noastre...

Ex-judecătorul Horia Șelaru, fostă mână dreaptă a lui Kovesi, a devenit avocat în Baroul Brașov

Ex-judecătorul Horia Șelaru, fostă mână dreaptă a lui Kovesi, a devenit avocat în Baroul Brașov
Ieșit la pensie la vârsta de 49 de ani, fostul judecător, membru al completelor de 5 de la Înalta Curte de Casație și Justiție, Horia Valentin Șelaru a devenit, după câteva luni de „liber profesionist”...

Bătălia ONG-iștilor pentru PNL București. Și candidata lui Orban, și victoriosul lui Cîțu, legături cu Guvernul Cioloș

Bătălia ONG-iștilor pentru PNL București. Și candidata lui Orban, și victoriosul lui Cîțu, legături cu Guvernul Cioloș
Galerie Foto Bătăliile din interiorul PNL, în vederea Congresului din 25 septembrie, au ajuns, la sfârșitul săptămânii trecute, la faza „ONG-iștilor”. Ludovic Orban a susținut-o pe Violeta Alexandru, care, înainte de...

Vaccinurile ARN mesager au eficiență de 88% în fața tulpinii Delta 

Vaccinurile ARN mesager au eficiență de 88% în fața tulpinii Delta 
Vaccinurile de tipul ARN mesager au o eficacitate crescută în fața infecției simptomatice cu varianta Delta, reușind să ofere o protecție de 88% persoanelor vaccinate cu ambele doze, conform celui mai recent...

Sportivă de succes, prostituată la 18 ani 

Sportivă de succes, prostituată la 18 ani 
Bătută, umilită și ajunsă la prostituție în Elveția, o tânără sportivă a avut puterea să îl denunțe pe cel care i-a distrus viața. Același bărbat pe care îl iubise și pentru care fugea de acasă, iar...

Guvernele pandemiei au distrus transportul de persoane, iar românul de rând suportă consecințele

Guvernele pandemiei au distrus transportul de persoane, iar românul de rând suportă consecințele
Accidentul feroviar de la Fetești, de miercuri, a arătat ce înseamnă pentru călătorii din România falimentarea transportatorilor rutieri autorizați. Călătorii nu au avut prea multe șanse de a se urca într-un...

Cum pregătesc partidele de „dreapta” alegerile interne din toamnă. PNL se bate cu el însuși. USR-PLUS a pus tunurile pe UDMR

Cum pregătesc partidele de „dreapta” alegerile interne din toamnă. PNL se bate cu el însuși. USR-PLUS a pus tunurile pe UDMR
Succesiunea de evenimente care au condus la un conflict deschis între USR și UDMR, practic parteneri de guvernare, a debutat cu Dacian Cioloș și are drept scop final alegerile interne din USR-PLUS, din luna octombrie...
Serviciul de email marketing furnizat de