Avertismente şi înjurături se auzeau în cabina piloţilor înainte ca aeronava prezidenţiala a Poloniei să se prăbuşească lângă aeroportul din Smolensk (Rusia).
Cel puţin asta indică înregistrarea convorbirilor din cockpit, dată publicităţii azi de autorităţile de la Varşovia. Demersul polonezilor are loc în aceeaşi zi în care anchetatorii ruşi le-au pus la dispoziţie copii ale înregistrărilor din cabină.
Din discuţii reiese că piloţii au ignorat numeroasele semnale de alarmă care le indicau că zboară la altitudine mult prea joasă. Unul dintre piloţi a înjurat când avionul a atins un copac. De altfel, ultimul semn de viaţă înregistrat de aparatura de bord este tot o înjurătură, de data asta a unei persoane neidentificate.
Transcrierea dialogului din cabină a apărut pe site-ul ministerului polonez de Interne, www.mswia.gov.pl.
ULTIMELE DIALOGURI DIN CABINA PILOŢILOR
"Văd pământul. Adică ceva-ceva văd. Poate n-o să fie nimic tragic", spunea unul dintre piloţii aeronavei prezidenţiale cu jumătate de oră înainte ca aeronava Tupolev să se prăbuşească, provocând moartea celor aproape 100 de persoane aflate la bord.
Din transcriptul convorbirilor din cockpit este destul de dificil de parcurs, întrucât multe dintre replicile celor din cabină au fost neinteligibile pentru experţii care au ascultat înregistrările.
Reiese însă că ceaţa, plafonul de nori şi cantitatea de kerosen erau principalele îngrijorări ale piloţilor.
"Rău. A apărut ceaţa şi nu se ştie dacă aterizăm sau nu". "Şi dacă nu aterizăm?" "Vom cădea". Aşa sună un schimb de replici înregistrat cu 24 de minute înainte de producerea catastrofei.
Pregătindu-se să intre în legătură cu cei de pe aeroportul Smolensk, piloţii aveau următorul dialog: "Vom vorbi în rusă? "Şi asta". "Da". "Ţine minte, în metri".
"Dacă e posibil, vom încerca să venim. Dacă vremea nu e bună, încercăm să mai facem o tură". "Dacă nu vă iese nici a doua oară, vă recomand să aterizaţi la Moscova sau în altă parte", este dialogul cu pilotul aeronavei care aterizase mai devreme la Smolensk.
În timp ce aeronava se apropie de pista de aterizare iar cei din cabină comunică toate coordonatele, aparatura de la bord emite de tri ori averizarea că aparatul este prea aproape de sol. Urmează opt avertizări "Pull up" (Luaţi altitudine) în mai puţin de 30 de secunde. Singurele reacţii verbale ale celor din cockpit sunt o înjurătură rostită de secundul coamndantului atunci când avionul se loveşte de nişte copaci şi o înjurătură rostită de o persoană a cărei voce nu a fost identificată. De altfel, acesta este ultimul semn de viaţă înregistrat de aparatura de la bord.
Vocile de pe înregistrare au fost identificate de colonelul Bartosz Stroinski, din cadrul Forţelor Aeriene poloneze.
Înregistrările cutiilor negre ale avionului au fost remise luni, la Moscova, ministrului polonez de Interne, Jerzy Miller. Totuşi, un acord semnat între Miller şi vicepremierul rus Serghei Ivanov stipulează că rezultatele anchetei ruse privind accidentul nu pot fi publicate în totalitate.
Sursa citată, care a oferit aceste informaţii marţi cotidianului Dziennik Gazeta Prawna, a declarat că înregistrările sunt "dificile şi pline de zgomot", adăugând că "unele fragmente nu pot fi interpretate".
Ele exclud un atac terorist asupra avionului Tupolev, la bordul căruia se afla preşedintele polonez Lech Kaczinsky, soţia sa şi numeroşi reprezentanţi ai elitei politice şi militare poloneze. Dar, potrivit sursei citate, "din nefericire este clar din înregistrări că echipajul a încălcat toate măsurile de siguranţă".
Piloţii unui avion Yak-40, care a aterizat cu puţin timp înainte la aeroportul Severni din Smolensk, au menţinut contactul radio cu aeronava prezidenţială, avertizându-i pe piloţi că vizibilitatea este foarte redusă şi mult sub nivelul minim acceptabil pentru un aerodrom echipat doar cu echipament de navigaţie de bază. "Înregistrările comunicaţiilor radio (între piloţii avionului Tu-154 şi) colegii lor din avionul Yak-40 au fost foarte dramatice", a afirmat sursa.
Cotidianul Dziennik Gazeta Prawna subliniază că vocea generalului Blasik, comandantul Forţelor aeriene, este clară în înregistrări. Experţii consideră că aceasta reprezintă o altă dovadă a încălcării procedurilor standard şi că piloţii ar fi putut simţi presiuni asupra lor pentru a ajunge la timp la destinaţie.