x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Barroso, la Chişinău: Sperăm ca Acordul de Asociere cu UE să nu influenţeze relaţiile dintre Moldova şi Rusia

Barroso, la Chişinău: Sperăm ca Acordul de Asociere cu UE să nu influenţeze relaţiile dintre Moldova şi Rusia

12 Iun 2014   •   13:42
Barroso, la Chişinău: Sperăm ca Acordul de Asociere cu UE să nu influenţeze relaţiile dintre Moldova şi Rusia
Sursa foto: DUMITRU DORU/EPA

Corupţia trebuie eliminată cu înverşunare, sistemul de legislaţie trebuie să fie independent, iar guvernarea trebuie să fie eficientă şi responsabilă. Este mesajul transmis autorităților de la Chișinău de către președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, aflat astăzi într-o vizită în Republica Moldova, relatează jurnal.md.

Înaltul demnitar european a făcut aceste declarații la Conferinţa Investiţională Republica Moldova - Uniunea Europeană, care se desfășoară la Chişinău. În discursul ținut în fața oamenilor de afaceri din Republica Moldova, Barroso a vorbit despre avantajele semnării Acordului de Asociere, dar și despre acțiunile pe care trebuie să le întreprindă guvernul de la Chișinău.

Vă prezentăm mai jos întreg discursul susținut de președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso:

"Îmi face deosebită plăcere să mă aflu astăzi alături de voi după doi ani de la ultima mea vizită în Moldova. În aceşti doi ani relaţiile noastre au evoluat la un alt nivel mai înalt.

Noi ne-am condus de spiritul de cooperare şi respect reciproc; zic „cooperare” - deoarece aceasta prezintă unica modalitate prin care Uniunea Europeană conlucrează cu vecinii şi partenerii, şi zic „respect” – deoarece sunteţi o naţiune suverană şi independentă. Dar în acelaşi timp, noi am fost pătrunşi de sentimentul de plină convingere şi determinare pentru faptul, că un viitor european pentru Moldova este cea mai bună cale de a garanta Moldovei să devină o ţară integră, democrată, modernă şi prosperă.

Indiscutabil este faptul, că Moldova este o ţară europeană. Deci, nu poate să existe dubii cu privire la angajamentul luat de către Uniunea Europeană.

În doar câteva săptămâni va fi semnat mult-aşteptatul Acord de Asociere dintre Moldova şi UE. Acest Acord va însemna un nou traseu în relaţiile de anvergură politică, în timp ce partea componentă cu privire la Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător va contribui semnificativ la parteneriatul economic.

Deci este binevenit momentul să vedem ce însemnătate poartă acest Acord pentru toţi voi – oameni de afaceri şi investitori, care trebuie să dea viaţă reală acestei platforme, dar şi pentru cetăţenii de rând ai Moldovei, care aşteaptă să beneficieze de o bunăstare şi prosperitate mai înaltă, iar noi, din punct de vedere politic, să înţelegem ce putem face ca să ajutăm la realizarea acestui efort.

Suntem gata să punem în lucru realizarea acestor scopuri nu numai din motivul impactului economic potenţial, dar deoarece gradul de importanţă, în ansamblu, depăşeşte cu mult sectoarele comerţului şi investiţiilor.

Pentru Uniunea Europeană, din considerente atât interne cât şi internaţionale, integrarea economică şi politică mereu a fost un mecanism de a uni oameni, societăţi şi ţări în scopul promovării valorilor democraţiei, statului de drept, precum şi instaurării de pace şi cooperare.

Toate aceste valori şi principii sunt incorporate în Acordul de Asociere şi, din partea noastră, exprimăm speranţe sincere, că Moldova peste câteva săptămâni va adera la stabilitate şi prosperitate cu o fermă evoluţie. Toate acestea sunt de fapt ceea ce prevede în realitate Acordul de Asociere.

Noi avem încredere în viitorul vostru, pledăm să construiţi o societate liberă şi deschisă, o economie prosperă şi deschisă, iar generaţiile care vin să preia viitorul în mâinile proprii. Avem bunăvoinţa să investim în toate aceste aspiraţii – în voi – prin intermediul parteneriatului adevărat şi cuprinzător aşa precum oferit de către acest Acord.

Prin parteneriat adevărat se subînţelege că interesele Moldovei sunt plasate la nivel similar cu cele ale Uniunii Europene, iar parteneriatul cuprinzător stabileşte întregul cadru de cooperare bazată pe o totalitate de valori, drepturi şi libertăţi.

Deja am parcurs aproape un deceniu de la lansarea Planului de Acţiuni UE-Moldova [februarie 2005]. Progrese eminente au fost realizate până acum. Vă felicit pe toţi care aţi contribuit la procesele de reforme. Ştiam cu toţii că este esenţial ceea ce facem, dar la fel cunoaştem faptul că a fost şi dificil, însă acum putem să ne bazăm pe acest succes pentru a face un alt pas înainte.

Deja pe parcursul a şase săptămâni cetăţenii Republicii Moldova au dreptul de a călători liber, fără vize, în ţările Uniunii Europene. Ei – voi – aţi devenit primii din cei 76 mln de cetăţeni din ţările vecine din estul UE care aţi obţinut această posibilitate. În acelaşi timp, odată cu organizarea spaţiului aerian, călătoriile cu avionul devin mai ieftine, cu înlăturarea barierelor atât pentru oamenii de rând, cât şi pentru domeniul de afaceri.

Asemenea iniţiative sunt doar un început. Mult mai mult se cere pentru a da vigoare potenţialului economiei Republicii Moldova. Doar voi puteţi să înfăptuiţi lucrurile în realitate, iar noi, Uniunea Europeană, vă vom ajuta să le realizaţi.

Acum nu voi recurge la detaliile tehnice ale Acordului – discuţiile de expertiză de astăzi au drept scop de a vă convinge în obţinerea de beneficii potenţiale şi de a da răspuns la orice întrebare posibilă, dar trebuie să evidenţiez două momente:

În primul rând, Acordul de Asociere prezintă un document mult mai amplu decât un act de reglementare doar asupra comerţului. Într-adevăr, pentru a realiza obiective mult mai vaste în dezvoltarea relaţiilor dintre noi – în asistarea Moldovei în calitate de partener independent şi stabil în calea ei pentru o societate liberă şi prosperă – acesta nu poate fi doar un acord de reglementare a comerţului. Pentru a ajunge la un nivel de dezvoltare continuă, pentru crearea locurilor reale de muncă, sfera comerţului are nevoie să se dezvolte în baza unui sistem economic cu principii de respectare a dreptului şi în baza unor instituţii ce veghează sistemul de valori. Corupţia necesită eliminată cu înverşunare. Sistemul de legislaţie trebuie să fie independent. Guvernarea trebuie să fie eficientă şi responsabilă. Domeniul afacerilor trebuie să respecte principiile şi regulile de guvernare şi transparenţă, sub supravegherea factorilor de ordine independent de influenţa politică.

Puterea de transformare pe parcursul procesului de integrare trebuie manifestată pe deplin, dar încadrată în formatul acestui Acord.

Un asemenea Acord, mai presus decât orice, prezintă o oportunitate. El deschide posibilităţi, care nu demult erau doar câteva.

Îmi permiteţi să mă expun deschis, că acest Acord în sine nu prezintă un răspuns la totalitatea de probleme. Rămâne pe seama domeniului de afaceri al Moldovei să extragă potenţialul deplin din acest Acord, iar Guvernul Republicii Moldova, la rândul său, să asigure formatul pentru activitatea domeniului de afaceri. Acţiunea de transformare şi modernizare poate să vină doar din interior şi nu din exterior. Manifestarea de stăpânire a procesului contează. UE vă oferă instrumente şi materie de expertiză. Noi nu exportăm soluţii gata definite – noi oferim o mână de ajutor.

Deci, rămâne mult de făcut. Un sistem de justiţie cu o performanţă mai înaltă prezintă un element cheie pentru încrederea din partea investitorului. Independenţa sistemului judiciar prezintă un pilon fundamental pentru democraţia în plină realizare şi un element esenţial pentru un climat investiţional adecvat. Transparenţa sectorului bancar este la fel de importantă. Instituţiile de reglementare dotate şi consolidate pentru o mai bună funcţionare, de exemplu Banca Naţională a RM cu atribuţii asupra sectorului financiar, la fel sunt cruciale. În mod succint, competitivitatea trebuie stimulată şi promovată, monopolul trebuie eradicat, iar normele de drept puse în bună funcţiune.

Toate acestea nu se vor întâmpla în mod automat, drept un rezultat simplu al parteneriatului nostru în derulare. Realizarea acestora poate fi obţinută doar în baza continuităţii reformelor. Dacă viteza de acţiune scade, atunci şi rezultatele prevederilor Acordului vor rămâne doar scrise pe hârtie. Acesta este doar un punct de start, şi nu un final.

În al doilea rând, ce va însemna acest Acord pentru voi?

Mai presus decât toate, evident, este comerţul liber. Taxele de import vor fi eliminate – imediat, în orice aspect, cele ce ţin de piaţa europeană, şi în mod gradual, cele cu privire la mărfurile şi produsele din Moldova, în timp ce sectoarele sensibile vor fi protejate prin perioade de tranziţie şi asistenţă adecvată. Taxele de export vor fi eliminate. Astfel, Moldova obţine acces deplin şi direct la piaţa UE, drept cea mai mare piaţă unită. În mod similar, furnizorii de servicii din Moldova vor obţine posibilitatea de a comercializa direct serviciile în UE în baza condiţiilor contractuale. Drept rezultat, conform cercetărilor independente se aşteaptă câştiguri considerabile pentru companiile din ambele părţi; exporturile din Moldova pot creşte cu 16%; în timp ce impactul asupra finanţelor publice va fi gradual stabilit datorită îmbunătăţirii substanţiale din sectorul de afaceri.

Dar cel mai important fapt este, că cetăţenii RM vor avea dreptul să deschidă afaceri sau filiale la modul direct pe teritoriul UE, şi companiile vor avea acces direct la pieţele europene de achiziţii publice. Finalmente, PNB al RM ar putea obţine o creştere adiţională de 5,4% în termeni medii.

Consumatorii, investitorii şi antreprenorii vor profita la modul direct de sporirea oportunităţilor de afaceri, mărfuri şi produse de înaltă calitate la preţuri mai mici, şi aşa mai departe. De asemenea, acestea prin acţiunile reformatoare vor consolida instituţiile suverane ale RM – totodată, demonstrând, că reformele însele generează rezultate tangibile.

Cu adevărat, Moldova va fi pe deplin în stare să beneficieze de acest Acord pe măsura executării reformelor necesare să asigure, de exemplu, diminuarea costului procedurilor vamale, sau producţia de export a RM să corespundă standardelor de calitate ale UE sau, important, legislaţia să fie respectată şi garantată cu stricteţe în decursul desfăşurării relaţiilor de afaceri.

Indiferent de existenţa beneficiilor evidente, Acordul de Asociere conţine şi momente controversate.

Unele argumente utilizate de detractorii acestui Acord sunt deseori nesemnificative, alteori iraţionale, şi pe nedrept politizate, dar noi trebuie să tratăm aceste încercări cu seriozitate şi să propunem argumentele noastre convingătoare pentru a le dezbate.

Deci, îmi permiteţi să clarific cele câteva aspecte de bază:

Uniunea Europeană nu este implicată în procesele politice ale Republicii Moldova. Manifestăm interes doar pentru rezultatele acţiunilor politice, ceea ce este o abordare foarte diferită; urmărind cum cooperarea dintre noi generează rezultatele pozitive, aşa precum sunt aşteptate de către poporul Republicii Moldova.

În ultimul rând, reformele urmărite de către acest Acord nu sunt destinate pentru a satisface oficialii din Bruxelles, ci doar de a aduce beneficii ţării şi poporului ei. Şi pe drept cuvânt, au fost realizate mari progrese în acest aspect: în ultimii şase ani PNB al Moldovei a crescut în mediu cu 4%, comerţul cu 33% în pofida crizei economice mondială; Moldova s-a ridicat cu 9 poziţii la clasamentul din categoria “Facilităţi în conducerea afacerilor” al Băncii Mondiale, iar în evaluările de către Transparency International pentru nivelul de corupţie Moldova se poziţionează de la locul 109 la cel de 102. Iată tipul de rezultate care prezintă interes. Aceasta este direcţia noastră comună de acţiune. Nici mai mult. Nici mai puţin.

Acordul de Asociere prezintă un mecanism pozitiv destinat să sporească valoarea relaţiilor internaţionale stabilite de către RM, şi nicidecum să completeze sau să influenţeze relaţiile dintre Moldova cu oricare alt stat partener, în special cum ar fi Rusia.

El este perfect compatibil, de exemplu, cu Acordul privind Zona de Comerţ Liber în cadrul CSI. Evident că Moldova cu un grad mai înalt de stabilitate, securitate şi prosperitate poate genera mai multe beneficii importante atât producătorilor şi investitorilor din Rusia, cât şi celor din Europa şi Moldova însăşi.

Deci, eu îndemn Rusia să se concentreze pe avantajul noilor oportunităţi şi să nu întreprindă măsuri punitive înainte de procedura de semnare şi implementarea ulterioară a Acordului. Un asemenea comportament nu are justificare nici economică şi nici juridică. Noi suntem gata de a continua consultaţii bilaterale cu Rusia în această ordine de idei.

Acest Acord va fi aplicat pe întregul teritoriu al Moldovei, aşa precum îl recunoaştem. Transnistria la fel poate beneficia de acest Acord în măsura stabilirii corelaţiei cu dispoziţiile promovate. Astfel, încurajez agenţii din Transnistria să studieze mai aprofundat oportunităţile, pe care sunt predeterminaţi să le lezeze.

Prin Acordul de Asociere Moldova nu va renunţa la nici un fel de grad de suveranitate. Consiliul de Asociere care va fi stabilit prezintă un succesor simplu al Consiliului de Cooperare existent, şi nu va fi în drept de a lua decizii fără acordul Republicii Moldova.

Inevitabil, odată cu Acordul de Asociere, Moldova va deveni mai puternică. Împreună cu Guvernul RM noi vom aplica numeroase măsuri pentru a reuşi la realizarea câtor mai multe oportunităţi pe care Acordul de Asociere le oferă investitorilor.

Cooperarea noastră bilaterală este activă si devine tot mai intensă. Asistenţa bilaterală valorează mai mult de €560mln pentru perioada anilor 2007-2013 şi este preconizată să crească pentru perioada 2014-2020. Doar pentru anul 2014 este planificată asistenţă în mărime de €131 mln, inclusiv în prim-plan, un program excepţional în valoare de €30mln destinat Guvernului şi companiilor de a se pregăti pentru Acordul de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător RM-UE (Deep and Comprehensive Free Trade Area (DCFTA), precum şi facilitarea integrării Moldovei pe piaţa EU. Moldova deja este cel mai mare recipient pe cap de locuitor de asistenţă din partea UE din lume.

Astăzi deja am semnat cu Prim-ministrul Leancă acorduri adiţionale de asistenţă privind programele de liberalizare a vizelor, şi ale celor din sectorul energetic şi suport pentru sectorul rural.

În acest context Facilitatea Acordului de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător RM-UE devine importantă, fiind condusă în comun cu Banca Europeană de Investiţii şi Banca Europeană pentru Reconstrucţii şi Dezvoltare. Mobilizând granturi în valoare de până la €150mln, procesul se va totaliza cu valori de până la €1mlrd în formă de credite disponibile pentru suportul modernizării întreprinderilor mici şi mijlocii în ţările semnatare ale Acordul de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător RM-UE.

Facilitatea investiţiilor pentru vecinătate la fel poate fi aplicată, pe bază de granturi, pentru a acorda sprijin în accesarea împrumuturilor de la instituţiile financiare europene şi beneficierea de consultanţă pentru businessul privat. Deja multe proiecte de infrastructură din Moldova au fost asistate, de exemplu repararea drumurilor sau construcţia conductei de gaz pe traseul Iaşi-Ungheni.

Şi în final, dar nu în ultimul rând, sectorul businessului poate juca un rol vital. Acest sector adună investitori din ambele părţi şi poate contribui enorm la facilitarea accesului pe piaţa UE.

Îmi permiteţi să exprim mulţumiri Asociaţiei de Afaceri Europene, care a fost asistată în stabilirea ei în Moldova acum de câţiva ani, şi desigur, programului “East Invest”, care a întrunit organizaţii din sectorul de afaceri din UE şi cei şase parteneri din est, pentru faptul că sunt foarte importanţi la organizarea cu succes al evenimentului de astăzi.

Moldova a investit mult în viitorul său şi este gata pentru mai multe realizări.

Noi, Uniunea Europeană, împărtăşim încrederea şi energia depusă de voi şi ne dorim de a conlucra împreună în desfăşurarea eforturilor în continuare.

Avem viziuni similare asupra oportunităţilor pentru un comerţ la o scară mai largă, investiţii mai substanţiale, locuri de munca mai multe şi o creştere economică mai valoroasă. Avem viziuni similare asupra potenţialului instituţiilor consolidate, statului bazat pe principii de drept, integrării mai aprofundate şi a unei mai bune guvernări.

Vă confirm la modul repetat prietenia şi asistenţa noastră fermă.

Semnarea acestui Acord, drept un punct de reper, prezintă un moment simbolic în istoria recentă a Moldovei. Acesta este o continuare logică pentru traseul şi alegerea făcută de Moldova deja de mai mult de două decenii în aspiraţiile sale de a deveni o ţară independentă. El este punctul culminant al efortului lansat 10 ani în urmă de către Planul de Acţiuni UE-Moldova. Şi el este rezultatul dorit în cadrul Parteneriatului Estic lansat 5 ani în urmă.

Acest Acord promovează relaţiile cu UE la un alt nivel avansat. Chiar dacă acesta nu prezintă un moment de celebrare, el este un moment de răsucire a mânecilor pentru a continua determinarea făcută şi angajamentul luat. Istoria de succes nu sfârşeşte aici. Ea necesită continuare.

Vă mulţumesc pentru atenţie".

×