
Astfel, din 1,4 miliarde de oameni, 130-140 de milioane formează „clasa consumatoare”, arată un studiu citat de BBC. Acest strat subțire, raportat la populația Indiei, este însă egal cu întreaga populație a Mexicului. În plus, indienii care își permit să cumpere se orientează spre mărfuri de lux - de la bijuterii și branduri internaționale până la proprietăți imobiliare.
Conform raportului Blume Ventures, o firmă de capital de risc, alte 300 de milioane de indieni sunt consumatori „emergenți” sau „aspiranți”, care abia au apucat să-și deschidă portmoneul. Dar ademenirea lor spre consum s-a făcut prin acordarea de credite, metodă prin care s-a încercat susținerea cererii, după pandemia de Covid. Banca centrală a țării a restrâns, însă, împrumuturile ușoare, obținute fără garanții, piața așteptând acum efectul închiderii robinetelor.
Lux sau deloc
Primii 10% dintre indieni au ajuns să dețină acum aproape 60% din venitul național, dublu față de 1990.
În plus, clasa de consumator din cea de-a treia economie a Asiei nu se lărgește, ci adâncește prăpastia față de restul populației, arată raportul. Asta înseamnă practic că populația bogată a Indiei nu crește cu adevărat ca număr, dar cheltuiește mai mult, devenind și mai bogată.
Toate acestea modelează piața de consum a țării în moduri distincte, în special accelerând tendința de „premiumizare”, oferta crescând pe piața produselor scumpe și nu a celor de masă.
Acest lucru este evident în creșterea vânzărilor de case luxoase, cele la prețuri accesibile reprezentând acum sub 20% din piața totală a Indiei, comparativ cu 40% în urmă cu cinci ani. Produsele de marcă, precum telefoanele premium, ocupă de asemenea o cotă mai mare de piață. Iar „economia experienței” este în plină expansiune, cu bilete scumpe la concertele unor artiști internaționali precum Coldplay și Ed Sheeran vândute ca prăjiturile calde.

Companiile care s-au adaptat acestor schimbări au prosperat, a declarat Sajith Pai, unul dintre autorii raportului, pentru BBC. „Cei care sunt prea concentrați pe partea de masă sau au un mix de produse care nu are expunere la nivelul premium au pierdut cota de piață”.
Lovitură de la Inteligența Artificială
Clasa de mijloc din India, care a fost un motor major pentru cererea consumatorilor, este stoarsă, salariile rămânând aproape neschimbate, în timp ce inflația a crescut, potrivit datelor analizate de Marcellus Investment Managers. „Aceasta implică o reducere la jumătate a venitului în termeni reali, erodat de inflație”, arată raportul, publicat în ianuarie.
Banca de Rezervă a Indiei a subliniat în mod repetat că economiile financiare nete ale gospodăriilor se apropie de un minim din ultimii 50 de ani.
De asemenea, locurile de muncă urbane cu guler alb devin din ce în ce mai greu de găsit, inteligența artificială ocupând munca de birou, de secretariat și alte activități de rutină.
O analiză guvernamentală arată că deplasarea forței de muncă ca urmare a acestor progrese tehnologice reprezintă o preocupare deosebită pentru o economie bazată în principal pe servicii precum India, unde o parte semnificativă a forței de muncă din IT este angajată în sectoarele de servicii cu valoare adăugată scăzută, care sunt cele mai predispuse la perturbări.
„India este, de asemenea, o economie bazată pe consum, astfel că scăderea consumului care poate rezulta din deplasarea forței de muncă este obligată să aibă implicații macroeconomice”, mai arată analiza Guvernului.
Redresarea post-pandemie a Indiei a fost în formă de K - unde bogații s-au îmbogățit, în timp ce cei săraci și-au pierdut puterea de cumpărare. Cea mai recentă scădere a consumului, totuși, s-a adâncit pe fondul nu doar a unei distrugeri a puterii de cumpărare, ci și a unei scăderi abrupte a economiilor financiare și a creșterii îndatorării în rândul maselor.