x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Externe Tragedia de la Smolensk: Războiul nervilor dintre Rusia şi Polonia continuă

Tragedia de la Smolensk: Războiul nervilor dintre Rusia şi Polonia continuă

de Anca Aldea    |    18 Ian 2011   •   22:16

Rusia va răspunde nemulţumilor exprimate de Polonia cu privire la accidentul de la Smolensk în care şi-au pierdut viaţa 96 de oameni, inclusiv preşedintele Lech Kaczynski.  Comitetul Interguvernamental pentru Aviaţie (MAK), din care fac parte ţări din fosta URSS, este organismul care a efectuat ancheta în cazul accidentului şi care va face publice înregistrările tuturor comunicaţiilor între controlorii aerieni şi piloţii aeronavei prezidenţiale poloneze, precum şi înregistrările conversaţiilor telefonice şi comunicaţiile radio. MAK a anunţat, într-un comunicat, că a luat această hotărâre "cu scopul de a informa obiectiv comunitatea internaţională” în legătură cu ceea ce s-a petrecut în acea zi nefastă de 10 aprilie 2010.

Anunţul MAK a fost dat publicităţii după ce Comisia poloneză de anchetă şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că piloţii au fost induşi în eroare atunci când li s-a transmis, de la sol, poziţia aeronavei prezidenţiale.

Potrivit raportului întocmit de ruşi, publicat la 12 ianuarie, preşedintele Kaczynski şi alţi oficiali polonezi de rang înalt au exercitat presiuni asupra echipajului avionului, deşi piloţii nu aveau suficientă experienţă şi ezitau să aterizeze lângă Smolensk, "în condiţii neprielnice” de ceaţă. Raportul arată totodată că echipamentele tehnice de pe aerodromul de lângă Smolensk, unde s-a prăbuşit avionul, nu au avut nici o influenţă asupra catastrofei şi nici activitatea controlorilor ruşi de trafic aerian.

Pe de cealaltă parte, comisia de anchetă de la Varşovia dă vina pe controlorii de trafic de la Smolensk, care au comunicat piloţilor că poziţia avionului era corectă cu câteva minute înainte de aterizare, deşi aeronava "se afla de fapt "mai sus cu 130 de metri şi deviase cu 80 de metri de la axa pistei”. Potrivit vicepreşedintelui comisiei, colonelul Miroslaw Grochowski, "controlorii, supuşi unei presiuni intense, au comis multe erori, nesprijinind suficient echipajul avionului în timpul aterizării pe condiţii extrem de dificile”. Anchetatorii polonezi au mai declarat că respectivii controlori au dat dovadă de o lipsă de reacţie, neinformând echipajul aeronavei că se află în afara pistei şi că ar fi trebuit să accelereze din timp, şi nu să aterizeze de la o altitudine de 70 de metri. "Este dificil de acceptat că acest lucru nu a fost notat în raportul MAK”, în care Comitetul Interguvernamental de Aviaţie a făcut din Polonia singurul responsabil în catastrofă. Comisia poloneză a mai subliniat că turnul de control de la Smolensk nu a transmis echipajului informaţii exacte despre condiţiile meteorologice nefavorabile, care erau "sub minimul cerut înainte chiar de decolarea de la Varşovia a avionului Tupolev”.

×