Cea mai teribilă gafă, cea mai ciudată afirmaţie, cel mai kitsch afiş, cea mai slabă prestaţie televizată. Atât le rămăsese de inventariat britanicilor ieri, cu o zi înaintea celor mai strânse alegeri generale din ultimii ani.
Indiferent de cum va arăta rezultatul final, un lucru este deja cert: a fost cea mai colorată, cea mai interesantă şi cea mai urmărită campanie electorală din Regatul Unit, transmite AFP.
Având prima şansă la obţinerea postului de prim-ministru, în condiţiile în care partidul său este creditat cu 37% din intenţiile de vot, conservatorul David Cameron este şi protagonistul celui mai grav incident de campanie. Asta dacă un ou "rătăcit" prin aer în direcţia sa poate trece drept incident serios.
Actualul premier, laburistul Gordon Brown, al cărui partid nu va obţine decât 29% din totalul voturilor (potrivit sondajelor), conduce detaşat în clasamentul celui mai puţin telegenic lider. Tot el a comis cea mai gravă gafă, spunând despre o susţinătoare convinsă a laburiştilor că este "bigotă". Nu realizase că avea în apropiere un microfon deschis.
O altă contraperformanţă notabilă a lui Brown este frontul comun făcut împotriva sa de mai toate publicaţiile britanice, unite în a adresa electoratului îndemnul "Oricine, în afară de Brown!". Un singur ziar s-a aflat de partea sa - taboidul The Daily Mail. Iar "sintagma cult" repetată cel mai des pe parcursul campaniei electorale îi aparţine tot lui Gordon Brown. În timpul unei dezbateri televizate el a spus de şapte ori "Sunt de acord cu Nick", curtându-l intens pe liderul liberal-democraţilor, Nick Clegg, al cărui partid îi suflă în ceafă de la o diferenţă de 3 procente.
Cel mai kitsch afiş electoral le aparţine laburiştilor. El înfăţişează o familie cu gura căscată de emoţie în faţa unui răsărit de soare. "Propagandă de tip maoist!", au tunat şi fulgerat mass-media. Cel mai ciudat participant la un miting electoral a fost o sosie a lui Elvis Presley, care a cântat la finalul unei întâlniri a lui Gordon Brown cu alegătorii.
Poate şi datorită acestor accente inedite campania electorală din acest an a trezit un viu interes în rândul britanicilor. Cele trei dezbateri televizate au fost urmărite de 23 de milioane de alegători. Programele electorale, disponibile în librării, au înregistrat o creştere cu 160% a vânzărilor (faţă de 2005). Titlul de best-seller a revenit programului conservatorilor.
Citește pe Antena3.ro