x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Justitie Şeful DIICOT Timişoara: Prejudiciu estimat de circa 1 milion euro în dosarul furtului de combustibil de la Depoul de Locomotive

Şeful DIICOT Timişoara: Prejudiciu estimat de circa 1 milion euro în dosarul furtului de combustibil de la Depoul de Locomotive

14 Apr 2016   •   21:56
Şeful DIICOT Timişoara: Prejudiciu estimat de circa 1 milion euro în dosarul furtului de combustibil de la Depoul de Locomotive
Sursa foto: Foto: pressalert.ro / Adrian Piclisan

Majoritatea angajaţilor de la Depoul de Locomotive Timişoara, dar şi persoane din conducere, cum ar fi şeful unităţii, adjunctul acestuia, contabila şefă, liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timişoara, precum şi un agent de poliţie sunt implicaţi în furtul de motorină descoperit de procurorii DIICOT.

Procurorii DIICOT şi poliţişti din cadrul Direcţiei de Poliţie Transporturi au efectuat joi 47 de percheziţii pe raza judeţelor Timiş şi Caraş-Severin, într-o acţiune vizând destructurarea unui grup infracţional organizat specializat în săvârşirea infracţiunilor de delapidare cu consecinţe deosebit de grave, complicitate la delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

Potrivit unui comunicat al DIICOT, începând cu anul 2010, la nivelul Depoului de Locomotive Timişoara s-a constituit şi a acţionat un grup infracţional organizat, având ca scop însuşirea şi sustragerea combustibilului din gestiune, în baza unui plan infracţional foarte bine conceput, cu roluri clar definite pentru fiecare dintre membrii grupării.

Grupul s-a constituit în jurul persoanelor cu atribuţii de conducere, organizare şi control din cadrul Depoului de Locomotive Timişoara, respectiv şeful unităţii, adjunctul acestuia, contabila şefa, gestionarul şef, precum şi liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timişoara, fiecare dintre aceştia având sarcini şi roluri clar definite.

Aceştia coordonau activitatea de sustragere a unor cantităţi uriaşe de motorină din gestiunea unităţii, prin diferite manopere dolosive, acoperite scriptic prin evidenţierea în documentele unităţii a unor consumuri de combustibil mai mari decât cele reale, manopere care permiteau însuşirea şi sustragerea surplusului rămas în gestiune.

În această activitate, au fost atraşi de-a lungul timpului marea majoritate a angajaţilor Depoului de Locomotive Timişoara, care îşi aduceau aportul la activitatea infracţională în funcţie de poziţia ocupată în cadrul unităţii.

La această grupare au aderat administratorul unei societăţi comerciale, care funcţionează "clandestin" lângă rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timişoara precum şi alte două persoane care aveau rolul de a valorifica combustibilul sustras.

Procurorii mai susţin că activitatea infracţională era gândită foarte laborios şi pusă la punct în cel mai mic detaliu, membrii grupului evidenţiind în documentele unităţii consumuri de combustibil mai mari decât cele reale, făcând astfel posibilă însuşirea şi sustragerea surplusului rămas în gestiune.

Totodată, în activitatea infracţională au fost atraşi şi angajaţii laboratorului de determinări fizico-chimice din cadrul Depoul de Locomotive Timişoara, care utilizau formule de calcul fictive în buletinele de analiză în vederea producerii unor surplusuri de motorină în gestiune.

Ulterior, pentru corelarea acestor cifre cu cantităţile alimentate şi cele menţionate în documentele justificative, gestionarul şef al Depoului de Locomotive Timişoara consemna în registrele aferente cifre nereale ale cantităţilor de motorină alimentate, în timp ce primitor-distribuitorii din subordinea sa foloseau pentru consemnarea cantităţilor alimentate foi volante, astfel încât să poată fi reglate ulterior cifrele în registrul înseriat, aşa cum prevede procedura de alimentare.

S-a mai reţinut că şeful Depoului de Locomotive Timişoara avea obligaţia de a verifica zilnic înscrisurile existente în registrele de activitate, de a organiza inventarierile decadale, de a verifica integral înregistrările instalaţiilor ICL, CEL IVSM, Deuta şi benzile de vitezometru şi de a participa în comisiile tehnice de constatare şi tratare a deficienţelor de material rulant. Contrar acestor îndatoriri, şeful de depou, în mod voit, nu şi-a îndeplinit aceste atribuţii.

De asemenea, o altă suspectă, adjunct al şefului de depou, responsabilă de exploatarea şi întreţinerea locomotivelor, viza foile de parcurs întocmite în fals de către mecanicii de locomotivă, în care erau menţionate cantităţile de motorină livrate şi consumate, fără să ia măsuri de eficientizare a consumului şi de reducere a pierderilor. Totodată, suspecta avea un rol determinant în planificarea în ture a mecanicilor implicaţi în activitatea infracţională.

Anchetatorii mai spun că un rol marcant în interiorul grupării l-a avut liderul Sindicatului Mecanicilor de Locomotive Timişoara. Acesta a sprijinit sustragerile de combustibil, prin exercitarea de constrângeri şi intimidări la adresa organelor de control din cadrul Regionalei CFR Timişoara în cazurile în care aceştia constatau nereguli cu privire la consumurile nejustificate de motorină.

Totodată, liderul de sindicat primea lunar, de la fiecare mecanic de locomotivă înscris în sindicat, sume cuprinse între 50-100 euro, provenite din valorificarea combustibilului sustras. În funcţie de persoanele agreate, liderul sindical, prin intermediul şefului de tură şi a revizorului, a coordonat şi planificat programul mecanicilor de locomotive, în vederea săvârşirii sustragerilor.

De asemenea, activitatea grupului a fost sprijinită de către un agent de poliţie din cadrul Poliţiei Transporturi Feroviare Timişoara.

Poliţistul este suspectat că, începând cu anul 2014, a facilitat activitatea de sustragere de combustibil din incinta depoului şi a îngreunat cercetările efectuate în legătură cu sustragerile, oferind informaţii membrilor grupului despre modul de desfăşurare a investigaţiilor.

În urma cercetărilor s-a constatat că surplusul de combustibil rămas la dispoziţia gestionarului şef era valorificat de către acesta şi de către subordonaţii săi prin vânzarea sub preţul pieţei, către mai multe persoane fizice şi juridice. De asemenea, în activitatea de valorificare au fost implicaţi şi doi electricieni din cadrul depoului.

Cu ajutorul reprezentantului unei societăţi comerciale ce funcţiona "clandestin" lângă rezervoarele principale ale Depoului de Locomotive Timişoara, motorina era livrată direct din rezervoarele depoului printr-un furtun tip "pompieri", cât şi prin intermediul unor conducte subterane ce fac legătura între rezervoarele depoului şi o pompă de alimentare tip PECO aflată în spaţiul aparţinând CFR.

O altă modalitate de valorificare a surplusului de motorină se desfăşura prin intermediul angajaţilor depoului care scoteau motorina cu autoturismele personale, în acest sens fiind elocvente prinderile în flagrant realizate pe parcursul cercetărilor.

În acest dosar se efectuează cercetări faţă 44 de suspecţi. Prejudiciul în acest caz se ridică la suma de 3.997.068 lei.

Cu ocazia percheziţiilor au fost găsite şi ridicate importante sume de bani fiind totodată identificate şi conducte artizanale folosite la sustragerea motorinei.

Acţiunea a fost efectuată cu sprijinul Direcţiei Generale Anticorupţie, poliţiştilor de frontieră din cadrul ITPF Timişoara, IJJ Timiş precum şi Gruparea de Jandarmi Mobilă Timişoara, cu suportul de specialitate al Direcţiei Operaţiuni Speciale şi Departamentul de Informaţii şi Protecţie Internă. La activităţi au participat şi poliţişti din cadrul inspectoratelor de poliţie judeţene Timiş, Arad şi Caraş-Severin. AGERPRES

×
Subiecte în articol: furt de motorina din locomotive