x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Serviciul de Urgență 112, de 19 ani în România:10 milioane de cetățeni au cerut ajutorul anul trecut

Serviciul de Urgență 112, de 19 ani în România:10 milioane de cetățeni au cerut ajutorul anul trecut

de Redacția Jurnalul    |    11 Feb 2023   •   12:20
Serviciul de Urgență 112, de 19 ani în România:10 milioane de cetățeni au cerut ajutorul anul trecut
Sursa foto: STS - Serviciul de Telecomunicaţii Speciale

Numărul apelurilor de urgență preluate într-o limbă străină a crescut, anul trecut, cu 16% față de anul precedent. S-au înregistrat 24.383 de astfel de apeluri față de 20.944, în 2021, informează STS.

Numărul apelurilor la 112 procesate în limba ucraineană și rusă a crescut la peste 1.000 în 2022 față de anul 2021, când au reprezentat mai puțin de 50 de cazuri.

Anul trecut, operatorii STS ai Serviciului de urgență 112 au gestionat urgențe în diferite limbi străine, au oferit sprijin de traducere pe timpul interviului și al intervenției pentru îngrijiri medicale de urgență, operațiuni de căutare și salvare în zonele montane din apropierea graniței sau în colaborarea cu autoritățile locale și cele din țările vecine. Fiecare operator stăpânește cel puțin o limbă de circulație internațională, printre care amintim engleză, franceză, spaniolă, ucraineană, maghiară, italiană, germană, turcă, rusă, greacă și bulgară.

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) amintește că a adăugat noi facilități aplicației mobile Apel 112, iar în prezent poate fi utilizată atât în limba română, cât și în limbile engleză, franceză, germană, maghiară și ucraineană.

În luna octombrie, un refugiat ucrainean a încercat să intre în România și s-a rătăcit în zona muntoasă din județul Suceava în întuneric, ploaie și vizibilitate redusă. Panicat de animalele sălbatice din pădure, persoana a cerut ajutor la 112 unde a transmis că nu poate da indicii despre locul unde se află. A menționat că este o zonă abruptă și a reușit să dea un punct de reper: un marcaj de pe unul dintre copaci. Operatorul STS a intermediat, în limba ucraineană, întreaga comunicare dintre persoana rătăcită și echipajele de salvatori. Pentru a facilita operațiunea contratimp de căutare și salvare, operatorul STS a transmis apelantului pe telefonul mobil și un link de localizare – HTML5 Geolocation. Bărbatul a fost localizat și, în cele din urmă, găsit și salvat.

Un alt caz este cel al unei tinere de 19 ani care a venit în România împreună cu soțul – refugiați din calea războiului. Au trecut frontiera la noi în țară, au ajuns la Tulcea, dar tânăra a căzut într-o capcană întinsă chiar de soțul ei: acesta a dat-o pe mâna traficanților de persoane. Femeia a reușit să obțină un telefon mobil și să sune la 112. Operatorul STS a înțeles urgența momentului, imediat a alertat autoritățile responsabile și a intermediat dialogul în limba ucraineană dintre apelantă și reprezentanții agențiilor specializate. În cele din urmă, tânăra a fost găsită și salvată.

Anul trecut, operatorii STS au preluat 10.248.377 de apeluri. Urgențele au reprezentat 57,82% din numărul total al apelurilor recepționate.

Diferența de 42,18% au fost non-urgențe: solicitări de informații privind traficul rutier sau mersul trenurilor, comenzi de taxi și livrări de mâncare, sesizări privind pensiile sau diverse servicii de stat, precum și alte solicitări pentru care nu era necesară intervenția de urgență a echipajelor specializate.

Cele mai multe dintre cazurile de urgență de competența serviciului 112, recepționate în cele 12 luni ale anului trecut au fost transferate către Ambulanță. Distribuția incluzând și celelalte agenții de intervenție, este următoarea:

Ambulanță 51,36%
Poliție 23,35%
ISU-SMURD 18,05%
Jandarmerie 5,12%
alte agenții 2,11%

Sunt multiple situațiile în care, pentru gestionarea unui caz, este necesară intervenția colaborată a mai multor agenții.

Județele cu cel mai ridicat procent de cazuri de urgență, raportat la numărul total de apeluri înregistrate la respectivul Centru 112:

1. București-Ilfov – 66,41%
2. Alba – 66,24%
3. Cluj – 66,16%

Județele cu cel mai ridicat procent de apeluri non-urgențe, raportat la numărul total de apeluri înregistrat la respectivul Centru 112:

1. Gorj – 64,86%
2. Mureș – 58,03%
3. Covasna – 55,70%.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

112

(sursa: Mediafax)

×
Subiecte în articol: 112 ajutor urgente