Coaliția a decis ca în 2022 să nu fie nicio taxă nouă, niciun impozit nou, astfel că pentru a avea un mediu mai curat Ministerul de resort încearcă eficientizarea programului Rabla, dar și alte metode pentru a scoate din piață sau din circulație cât mai multe mașini poluante.
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a declarat, luni, la Digi 24, că România și-a asumat în fața de Comisiei Europene că va scoate 250.000 de mașini mai vechi de 15 ani din circulație. Acest obiectiv este trecut negru pe alb în PNRR că asumare până în 2026.
La Ministerul Mediului se lucrează la un proiect prin care să fie scoase din circuit mașini poluante, dar prin altă metodă.
„Este, într-adevăr, o modificare, pentru că Rabla n-a făcut diferența între mașini vechi mai vechi de 15 ani, mașini poluante, dar cele mai poluante, adică cele care sunt sub Euro 3 și, din acest punct de vedere, va trebui să găsim soluții de eficientizare. Analiza se face în continuare. Lucrurile sunt relativ simple. Din punctul punctul de vedere al taxării, exista varianta unei taxe similare cu cele din Europa. Toate statele din Europa, aproape toate au o asemenea taxă sau majorării diferențiate a taxelor locale care sunt încasate de autoritățile publice locale. În momentul de față, pe 2022 nu se implementează niciuna dintre aceste două variante. A rămas o colaborarile cu autoritățile locale, pentru care am făcut o invitație către Asociația Municipiilor, Asociația Orașelor, Asociația Comunelor și Asociația Consiliilor Județene pentru a găsi modalități de colaborare între UAT-uri și AFM”, a spus ministrul Mediului.
Concret, se lucrează pe o variantă, conform căreia un posesor de mașină mai veche de 15 ani, dacă o duce să o caseze, va primi 3.000 de lei: o jumătate de la Fondul de Mediu și o jumătate de la autoritatea locală. Modeul a avut succes la Sfântu Gheorghe.
„Este într-adevăr, un exemplu care a fost implementat în 2021 în Sfântu Gheorghe, de către domnul primar Antal Arpád din fondurile proprii ale primăriei și a avut succes. Foarte multe mașini care au fost uitate, lăsate în parcări (au dispărut - n.r.). Dânsul (primarul - n.r.) a avut alt un obiectiv decât obiectivul nostru: să golească orașul de mașini de rable, de mașinile care erau uitate acolo de zeci de ani. Și a avut succes și am propus această metodă de a scoate din parcări chiar mașini care cu care nu se mai poate circula, care nu pot fi înmatriculate, nu pot fi trecute de RAR. Și acelea trebuie să dispară. Și a fost un bonus practic de 3000 de lei. Este un exemplu”, a explicat Tanczos Barna.
Astfel, proprietarul va putea merge să ducă mașina la Remat, apoi, cu cu actele de la Remat va încasa banii de la primărie, din bugetul local.
„Vrem o colaborare, un program comun cu autoritățile publice locale, astfel încât nu numai statul, nu doar AFM-ul, să aibă grijă acestor mașini foarte vechi și poluante, ci și autoritățile locale. Venim în sprijinul lor și în colaborare cu ei poate găsim și alte metode mai flexibile. Rambla este o metodă destul de rigidă. Sunt câteva reguli clare: te încadrezi, bine, dacă nu te încadrezi, nu se poate să beneficiezi. Apoi, cu Rabla, de exemplu, și Rabla clasic și cu Rabla plus trebuie să cumperi o mașină. Autoritatea publică locală poate să spunem, nu să spună:
Ministrul a precizat că e nevoie de un cadru flexibil, astfel încât fiecare poate să găsească soluții adecvate pentru situația locală proprie.
(sursa: Mediafax)