Eugenia Voda a gasit la Cannes un imens bazar, in care fiecare poate descoperi ce cauta.
de EUGENIA VODA | |
OBSERVATOR | |
|
VIZITA. Venita sa lanseze "Basic Instinct II", Sharon Stone a trecut si pe la premiera filmului "Star Wars" |
Cannes e un imens bazar in care fiecare poate descoperi ceea ce cauta. Singurul lucru mai greu de gasit e "marele cinema" - filme care sa-si marcheze epoca, autori care sa insemne azi ceea ce au insemnat candva un Fellini sau un Antonioni sau un Bergman⦠Desi selectionerii promiteau ca editia 2005 va marca "intoarcerea marilor autori", deocamdata, urmarind Competitia, nici urma de asa ceva. S-ar putea ca juriul lui Kusturica sa se confrunte nu cu dificultatea de a alege, ci cu dificultatea de a nu avea ce alege!
E adevarat ca numele cele mai sonore inca n-au intrat in program si, conform unei traditii nescrise a locului, cele mai bune filme sunt lansate abia in partea a doua a festivalului.
INTREBARI. Pana acum, un subiect dezbatut cu ardoare in "bazar" a fost "daca Sophie Marceau a lasat intentionat sau nu sa-i alunece breteaua de la rochie", dezvelind total un frumos san stang, in direct si la ora de varf, pe cand urca scara cu covor rosu, ca sa intre la un film⦠Tot bazarul s-a amuzat copios si de conditiile impuse de fosti parteneri de "cupluri celebre", azi pulverizate: de pilda, Monica Bellucci si Vincent Cassel sau G...rard D...pardieu si Carole Bouquet; fiecare si-a conditionat prezenta la festival cu absenta celuilalt, ceea ce se pare ca a dat mare bataie de cap atasatilor de presa, obligati sa imagineze tot felul de rocade si de rotatii savante, pentru ca "fostii" sa nu se trezeasca fata in fata pe aceeasi scara cu covor rosu, si inca in vazul unei lumi intregi! Acest balci al desertaciunilor are, la fata locului, farmecul lui. Farmecul derizoriu al "lumii spectacolului", care face parte integranta din fenomenul Cannes. Exista "martori oculari" ai festivalului care isi amintesc si azi cum, aici, Grace Kelly
l-a cunoscut pe principele Rainier, dupa care a schimbat statutul de actrita cu cel de principesa de Monaco, sau cum, sositi la festival, Natalie Wood si Warren Beatty, indragostiti, s-au inchis in camera lor timp de patru zile, fara sa mai deschida usaâ¦
COMPETITIE. Desi, judecand dupa calitatea filmelor din competitie, a saptea arta n-ar prea avea motive de bucurie - afara bubuie artificiile dupa proiectia de gala cu episodul III din "Razboiul stelelor", prezentat aici in premiera mondiala. Pana si dimineata la ora 8:00, in marele amfiteatru de la Palatul festivalului, la proiectia de presa, sala era arhiplina. Jurnalistii s-au inghesuit la "Razboiul stelelor" ca niste copii mari, dar asta nu inseamna ca, la iesire, nu se putea auzi, in diverse limbi, ceva ce, in traducere, ar insemna cam "ce tampenie!". Important e ca festivalul si-a indeplinit misiunea de trambulina publicitara de proportii planetare. Chiar daca s-a spus: "Are si Cannes carcotasii lui!", nu e vorba decat de "praf in ochi"⦠Dar cine poate cuantifica acest "praf" (de stele?) in cifrele de incasari pe care le va face filmul pe glob?
|
ACTIVITATE. Curatenie pe covorul rosu, pentru VIP-uri |
EXTREME. Interesanta e capacitatea Cannesului de a impaca extremele, de a aduce in aceeasi retorta si miliardari hollywoodieni, si cineasti din Kazahstan sau din Albania, si filme artizanale de buzunar, si superproductii cu bugete care ar putea salva de foame o tara din lumea a treia. Festivalul a omagiat, deopotriva, doua extreme ale filmului american, doi cineasti intrati in legenda si in istoria filmului, dar pe cai opuse: Woody Allen si George Lucas. Primul nu are succes de public la el acasa, are oroare de presiunea mecanismelor de productie ale marilor studiouri transoceanice, drept care recentul lui "Match Point", lansat la Cannes, a fost facut integral in Europa, si inca nu are contractata distributia in State! La polul celalalt, George Lucas, un regizor si un producator cu vocatia filmului ca industrie profitabila (numai din epopeea intergalactica "Razboiul stelelor" a castigat in timp peste 10 miliarde de dolari). Campionul absolut al box-office-ului a implinit, la Cannes, 60 de ani si a primit - la bordul celui mai mare pachebot al lumii, Queen Mary II - un trofeu al festivalului pentru intreaga cariera.
OPTIMISM. Competitia a lansat pana acum filme de nivel mediu, amestecand cateva note dominante (sex, violenta, vinovatii istorice si personale, ispasiri politice, sociale si sentimentale), dar toate - pe lungimea de unda a unui cinema "deja vazut". Ca sa inchei totusi intr-o nota optimista, o sa citez o replica finala, care a facut furori la Cannes, dintr-un film "franco-irakian" (filmat in Irak de un regizor kurd stabilit la Paris): "Avem un trecut trist, avem un prezent tragic⦠Noroc ca nu avem nici un viitor!".