x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator CFR îşi repară vagoanele cu 12 milioane de euro

CFR îşi repară vagoanele cu 12 milioane de euro

de Iulia Barbu    |    30 Aug 2011   •   21:00
CFR îşi repară vagoanele cu 12 milioane de euro

230 de milioane de euro sunt banii pe care CFR ii are la dispozitie inca din 2008 pentru achizitia de materialul rulant nou. Pentru ca automotoarele si vagoanele noi sa circule in Romania, bugetul de stat ar fi trebuit sa asigure jumatate din finantare, aproximativ 115 milioane de euro. In loc de investitii europene cu finantare externa, CFR SA alege sa aloce zeci de milioane de euro anual pentru reparatia materialului rulant existent. Numai anul trecut, in jur de 12 milioane de euro au fost bugetati pentru reparatii de vagoane si automotoare. 2010 a fost si un an de restriste financiara si suma alocata reparatiilor a fost oarecum modesta. Chiar si asa, cu o medie de 12 mi­lioane bagati in reparatii din 2008 si pana in 2011 ar iesi o suma de aproape 50 de milioane de euro, jumatate din banii necesari obtine­rii finantarii externe.

Potrivit site-ului ro licitatii, numai in primele luni ale anului 2011, CFR Calatori a postat cateva anunturi de achizitii de servicii pentru reparatii in valoare de 14.600.000 de lei. Nici CFR SA nu se lasa mai prejos si as­teap­ta oferte pentru servicii ase­ma­natoare in valoare de 1.400.000 de lei. SC Electrificare SA are si ea nevoie de reparatii de aproape 600.000 de lei. Toate sumele de mai sus vor fi investite pentru servicii de reparatie si intretinere locomotive sau reparatii material rulant numai in primele luni ale acestui an.

Jurnalul National a solicitat CFR SA date despre stadiul de absorbtie al celor 230 de milioane de euro necesari achizitiei de material rulant nou. Nu de alta, dar termenul-limita se apropie, iar in 2013 acesti bani pot deveni istorie. "In cadrul «Planului Operational Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013» figureaza si proiectul de «Reinnoire parc material rulant» (achizitie rame electrice EMU). Valoarea totala a proiectului este estimata la circa 230 milioane de euro, finantarea urmand a fi asi­gurata de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) si cofinantate de la buget (50%). Ministerul Transporturilor trebuie sa demareze procedura de accesare a fondurilor euro­pe­ne (FDER), iar o conditie obligatorie pentru accesarea acestora este alocarea cofinantarii din surse publice pentru proiectul de achizitie material rulant", se arata in raspunsul CFR SA. Jurnalul National a mai intrebat daca au existat macar intalniri sau discutii cu privire la modul de accesare al acestor bani. CFR SA a ras­puns ca "Autoritatea de Management POS-T din cadrul MTI este cea care poate raspunde la aceasta intrebare, fiind singura in masura sa corespondeze sau sa faca demersuri pe langa Comisia Europeana". Potrivit documentelor intrate in posesia noastra, discutii si studii exista din 2007, dar cu finalizarea proiectelor stam mai rau. Astfel ca, in 2007, CFR-ul a avut la dispozitie fonduri europene pe care sa le foloseasca in vederea intocmirii strategiei de achizitie de material ru­lant nou. Valoarea contractului a fost de 700.000 de euro, bani oferiti CFR Calatori prin programul Phare CES 2006. La aceasta suma bugetul de stat ar fi trebuit sa vina cu o suma modica de 175.000 de euro. Din pacate, in primavara anului 2008, studiul Phare care ar fi sprijinit achi­zi­tia de material rulat la CFR Calatori a ramas in coada de peste. Tot in coada de peste a ramas si studiul in­toc­mit de BERD. "In anul 2005, BERD a elaborat din surse proprii un studiu de fezabilitate cu dorinta de a incheia un contract cu Romania pentru achizitia de material rulant. In urma discutiilor cu Jaspers, DGRFE a solicitat BERD printr-o scrisoare transmiterea acestui studiu pentru a grabi pregatirea proiectului insa BERD nu a fost de acord cu aceasta solicitare", se arata in studiul de pregatire al proiectelor POST intrate in posesia Jurnalului National.

Acestea fiind conditiile, nu este de mirare de ce sistemul feroviar ro­ma­nesc este una din cele mai mari gauri negre la bugetul de stat. Datoriile au crescut de 2.000 de ori in ultimii 10 ani si au ajuns la 1% din PIB. Asa se face ca toate companiile CFR sunt sub stricta monitorizare a FMI. De altfel, nu cu mult timp in urma, dele­g­atia fondului se arata pur si simplu socata de datoriile sitemului feroviar romanesc. O data cu rectificarea bu­ge­tara, cel putin datoria catre energia electrica, care a ajuns la cota istorica de aproape 2 miliarde de lei va fi platita. In aceste conditii, facturile la energie vor scadea cu 30% intrucat CFR-ul va iesi de sub statutul de consumator captiv, statut care il obliga la facturi de doua ori mai scumpe fata de oricare alt consumator de pe piata.

×
Subiecte în articol: cfr CFR calatori material rulant