Ministerul Afacerilor Interne face precizări în ceea ce privește generarea codului numeric personal.
Codul numeric personal este alcătuit din 13 cifre, structurate în trei părți: semnificativă, secvențială și o cifră de control.
Partea semnificativă este alcătuită din 7 cifre, care exprimă sexul, secolul și data nașterii, sub forma SAALLZZ.
-S reprezintă sexul și secolul în care s-a născut persoana și poate fi:
a) 1 pentru persoanele de sex masculin născute între anii 1900-1999;
b) 2 pentru persoanele de sex feminin născute între anii 1900-1999;
c) 3 pentru persoanele de sex masculin născute între anii 1800-1899;
d) 4 pentru persoanele de sex feminin născute între anii 1800-1899;
e) 5 pentru persoanele de sex masculin născute între anii 2000-2099;
f) 6 pentru persoanele de sex feminin născute între anii 2000-2099.
-AALLZZ reprezintă data nașterii și cuprinde ultimele două cifre ale anului nașterii (AA), luna nașterii, cu valori între 01 și 12 (LL), și ziua nașterii, cu valori între 01 și 28, 29, 30 sau 31, după caz (ZZ).
Partea secvențială este formată din 5 cifre sub forma JJNNN, cu următoarea semnificație:
a) JJ reprezintă secvența atribuită județului sau sectorului în care s-a născut persoana ori în care avea domiciliul sau reședința în momentul acordării C.N.P.;
b) NNN reprezintă un număr de secvență (între 001 și 999), repartizat pe puncte de atribuire, prin care se diferențiază persoanele de același sex, născute în același loc și cu aceeași dată de naștere (an, lună, zi).
Cifra de control (C) este atribuită de calculator şi permite depistarea eventualelor erori de înlocuire sau inversare a cifrelor din componența C.N.P.
În ceea ce privește partea secvențială JJ (“cifra de județ”), codurile numerice personale generate automat de către Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, conțin codul unic 70 pentru orice înregistrare, indiferent de județul/locul unde a avut loc nașterea.
"Având în vedere activitățile de comunicare publică în ceea ce privește Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – SIIEASC, facem următoarele precizări:
Activitatea de extindere la nivel național a Sistemului Informatic se realizează etapizat, context în care la data de 8 mai 2024 a devenit, parțial, funcțională platforma digitală în care ofițerii de stare civilă îndeplinesc anumite proceduri, în aceste condiții fiind necesară, în continuare, prezența cetățeanului la oficiul de stare civilă.
Activitatea de înregistrare a evenimentelor de viață naștere și deces, desfășurată în cele 7 municipii și în toate unitățile administrativ-teritoriale ale județului Ilfov se realizează doar în sistem digital.
Pentru a obține un certificat de naștere sau deces, cetățeanul se deplasează la oficiul de stare civilă unde depune documentele necesare, respectiv, cererea de eliberare a certificatului de stare civilă, document care se poate elibera atât în format digital, solicitantul trebuind să comunice ofițerului de stare civilă o adresă de poștă electronică, dar și în format fizic, printat pe un formular securizat, în funcție de opțiunea cetățeanului.
Infrastructura S.I.I.E.A.S.C. integrează și o platformă dedicată cetățenilor, acesta fiind complet interoperabilă, platformă care va fi accesibilă într-o etapă ulterioară.
Infrastructura S.I.I.E.A.S.C. integrează 3188 de unități administrativ-teritoriale, iar la momentul actual, aproximativ 50 dintre acestea sunt interconectate la Sistemul Informatic.
Punerea în funcțiune a Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă, la nivel național, se va realiza în etape succesive până la data de 24 septembrie 2024", scrie mai.gov.ro.