x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Integrare - Sistemul judiciar, cobaiul politicului

Integrare - Sistemul judiciar, cobaiul politicului

de Violeta Fotache    |    07 Iul 2006   •   00:00
Integrare - Sistemul judiciar, cobaiul politicului
Corespondenta din Germania
CSM a vazut cu ochii lui cum stau lucrurile pentru judecatorii germani. In ciuda faptului ca ministrul lor de Justitie are o multime de atributii in domeniu, care ar putea ocaziona imixtiunea politica in activitatea magistratilor, acest lucru nu se intampla: judecatorii germani au o independenta totala.

Un schimb de experienta romano-german, finantat de Uniunea Europeana si Fundatia Germana pentru Cooperare Juridica Internationala (reprezentata de Dieter Schlafen - consilier preaderare al UE pe probleme de justitie pentru Romania) are loc in aceste zile intre reprezentantii magistratilor romani si omologi din Germania.

O delegatie a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), formata din inspectori judecatoresti, procurori si judecatori de la Instanta Suprema, s-a intalnit cu mai multi sefi de instante din landurile germane cu scopul de a afla cum functioneaza sistemul sanctionarii disciplinare a procurorilor si judecatorilor care gresesc, intr-o tara in care increderea cetatenilor in justitie este aproape de suta la suta. Preocupati de curatirea justitiei romanesti si de recastigarea increderii in actul de justitie, reprezentantii romani au incercat sa afle cum ar putea face aceste lucruri cat mai bine, fara a leza insa in vreun fel drepturile magistratilor si, in final, independenta judecatoreasca.

MINISTRU MODEL. Statul german nu a avut nevoie de infiintarea unui Consiliu Superior al Magistraturii, intrucat nu a fost nevoie de o delimitare clara intre ministrul Justitiei si puterea judecatoreasca. Potrivit sefilor curtilor de apel si responsabililor instantelor disciplinare germane, ministrul lor, indiferent de titularul portofoliului, nu si-a permis niciodata sa-si depaseasca atributiile. Spre deosebire de Romania, in Germania "ministrul Justitiei se va feri sa intervina, sa dea dispozitii, deoarece ar putea fi atacat pentru imixtiune politica". Varfurile politice nu se implica nici in activitatea parchetelor, desi procurorii germani sunt doar niste functionari publici cu un statut mai special, ei fiind judecati disciplinar ca si judecatori.

Procurorii nu pot primi ordine decat in forma scrisa si legala. Daca un procuror trimite in judecata o persoana fara a avea la dosar probe cu care sa obtina condamnarea lui, atunci el risca o sanctiune disciplinara pentru o "abatere foarte grava".

POLITICIAN, DAR IMPARTIAL. Judecatorii germani au voie sa faca parte din partide politice, pot avea actiuni la societati comerciale cu multi actionari, dar au responsabilitatea de a fi impartiali, corecti, necorupti, ca si obligatia de a nu provoca o surpriza prin verdictul pronuntat. Mai exact ei sunt nevoiti sa-si expuna opiniile asupra cazului pe care-l judeca in timpul procesului, spre deosebire de cei romani, la care acest lucru ar fi considerat o "antepronuntare".

Ei isi pot stabili singuri programul de lucru si considera o atingere a independentei lor chiar si simpla modificare a orarului de la biblioteca instantei unde lucreaza, daca acest lucru ii afecteaza studiul. Intra in sedinte de judecata de doua ori pe saptamana si au in medie cam 15-20 de dosare de solutionat intr-o zi, spre deosebire de magistratii romani care judeca zilnic intre 60 si 100 de dosare.

SI EI GRESESC. Nu au nici un magistrat trimis in judecata pentru coruptie. In ultimii 12 ani, doar un procuror a patit acest lucru pentru ca a avut o relatie cu unul dintre inculpati. Au insa si ei judecatori care calca stramb.

Unul si-a batut si nevasta, si concubina, iar pentru ca atunci cand s-a dus la ele la spital a incercat sa se foloseasca de calitatea lui de judecator, el a intrat in cercetarea pentru abatere disciplinara. Un altul a pronuntat o hotarare de condamnare cu inchisoarea, cu suspendare, desi, potrivit legii, pedeapsa trebuia sa fie cu executare. In plus a facut afirmatii defaimatoare la adresa grefierei care i-a atras atentia asupra greselii. Actiunea disciplinara a fost declansata impotriva lui pentru mai multe fapte, dar cercetarile la "instanta de serviciu" (sau disciplinara) au durat aproape sase ani de zile.

In final, el s-a ales doar cu o amenda. Racolati dupa un sistem superexigent, judecatorii germani nu sunt "pusi la zid" atunci cand calca stramb din punct de vedere disciplinar, ci sunt ajutati sa nu mai cada in greseala, prin transferuri la alte instante, ori in complete cu mai multi judecatori. Sedintele ca si verdictele instantei de serviciu nu sunt publice. Pentru a evita acuze de genul "corb la corb nu-si scoate ochii", legislatia a fost modificata, astfel ca, in scurt timp, din completele care judeca actiunile disciplinare va face parte si un avocat, cu titlu de membru permanent.

17 ANI DE INCERCARI DE REFORMA
Partea germana, stat care in luna octombrie urmeaza sa ratifice Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, a fost foarte interesata sa afle daca in tara noastra este respectata independenta judecatorilor. "Nu contestam faptul ca exista o tendinta a politicului de a atinge sistemul judiciar, prin anumite modificari ale legilor, dar CSM are o pozitie ferma. Cu certitudine, aceste incercari exista, dar ele nu pot fi duse pana la capat", a raspuns judecatorul Anton Pandrea, intrebarii incomode. "Sistemul judiciar romanesc a ajuns un cobai al politicului. Fiecare ministru de justitie din ultimii 17 ani a venit cu propria reforma, negand tot ce s-a intamplat bun inaintea lui. Toate acestea debusoleaza sistemul. Intr-un asemenea ritm probabil vom face reforma si peste 50 de ani", a aratat judecatorul Virgil Andreies, un alt membru al delegatiei subliniind faptul ca numai in materia proprietatii, care ne-a adus atatea condamnari la CEDO, legislatia a fost modificata, in probleme de esenta, de 23 de ori.
×
Subiecte în articol: observator