Reprezentanții Societății Civile au prezentat ieri zeci de propuneri, la întâlnirea de la Ministerul Afacerilor Interne, pentru noua legislație a circulației rutiere. Printre cele mai greu de legiferat ar fi ridicarea mașinilor de serviciu a polițiștilor, câteva „libertăți” pentru bicicliști sau amenzi zilnice pentru neacoperirea gropile din asfalt.
MAI a chemat la dezbatere reprezentanți ai Societății Civile și ai sectorului de business direct afectat de schimbările Codului Rutier. Subiectul principal a fost noul regulament privind ridicarea mașinilor parcate neregulamentar. Noua lege va menționa că nu este permisă ridicatrea autovehiculelor cu persoane înăuntru, iar roțile celor cu gabarit mare nu vor mai fi blocate. Noul regulament este așteptat de mai mult de un an, de când Înalta Curte de Casație și Justiție a decis ca această activitate să nu mai poată fi reglementată de autoritățile locale, ci doar de Guvern sau Parlament, în urma semnalării a sute de abuzuri.
Propunerile de modificare
În expunerea de motive a actului normativ care modifică Legea Circulației pe drumurile publice se propune reconsiderarea întregulului mecanism de ridicare a vehiculelor și se introduce posibilitatea de blocare a acestora. „Se instituie situațiile în care ridicarea vehiculului nu poate fi dispusă sau trebuie să înceteze executarea măsurii, dacă în vehicul este vizibilă prezența unor persoane sau dacă vehiculul aparține instituțiilor enumerate de lege, având în vedere regimul prioritar de circulație conferit de deplasarea în acțiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgență” - prevede unul dintre articolele din regulament pentru care au fost formulate obiecții din partea unor reprezentanți ai societății civile. Aceștia au cerut să se legifereze posibilitatea ridicării mașinilor de Poliție de pe marginea drumului, dacă staționează neregulamentar. Polițiștii au explicat că ar fi imposibil să demonstreze la fiecare orpire, cu documentele în mână, că se află în timpul serviciului. Și bicicliștii au venit cu propuneri de modificare a legislației care să nu-i mai oblige să poarte elemente reflectorizante pe haine, noaptea, sau care să le permită să circule pe carosabil când e zăpadă, dacă au cauciucuri de iarnă. O propunere deosebită a venit din partea Asociației România Fără Gropi, care a creut să se dea amenzi zilnic celor care administrează drumuri deteriorate, dacă nu le repară în cel mult 30 de zile de la semnalare.
Mașinile parcate neregulamentar nu mai sunt ridicate din 29 mai 2015, după o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție
Se vor lua și mașinile parcate pe trotuar
Potrivit informațiilor puse la dispoziție de MAI, dacă până acum se puteau ridica doar mașinile parcate neregulamentar pe partea carosabilă, noua legislație va permite și ridicarea celor lăsate pe trotuar. În cazul în care conducătorul auto se prezintă la locul unde a parcat până ca maşina să fie ridicată, aceasta nu va mai fi luată. În asemenea situații se va aplica o taxă, dar nu se vor mai plăti transportul şi depozitarea. Activitatea de ridicare va fi în responsabilitatea administratorului drumurilor (primăriile).
Reprezentantul Active Watch, prezent ieri la dezbateri, a atras atenția că noile prevederi, care interzic circulația pe drumurile publicele a bicicliștilor cu vâsta mai mică de 14 ani, ar transforma în ilegaliști foarte mulți copii: „Drum public înseamnă, în opinia noastră, absolut orice trotuar, orice stradă, inclusiv aleile din parc, cale de acces terestră pentru pietoni. Asta e definiţia din lege. Deci, în principiu, orice copil sub 14 ani prins pe bicicletă în afara curţii lui ar fi un mic ilegalist", a spus reprezentantul asociației.