x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Retea de calauze, pusa pe butuci

Retea de calauze, pusa pe butuci

13 Ian 2005   •   00:00

Arabi, moldoveni, romani si ucraineni. Acestia au constituit, in urma cu doi ani si jumatate, o puternica retea de calauze pentru transportul transfugilor basarabeni sau din Orientul Mijlociu in spatiul Schengen.


ION ALEXANDRU, EDUARD PASCU

TAXA. Fiecare imigrant platea intre 2.000 si 2.500 de euro pentru un drum
Unul dintre liderii celei mai bine organizate retele de traficanti de persoane care actionau pe ruta Republica Moldova - Romania - Ungaria - Austria - Italia a fost retinut zilele trecute de politisti in localitatea salajana Simleul Silvanei. Florin Sabau, in varsta de 28 de ani, este unul dintre locotenentii lui Vasile Fit, arestat la sfarsitul anului 2003 pentru ca a pus la punct o intreaga filiera de migratie clandestina, alaturi de mai multe persoane din Chisinau, precum si de cetateni de origine araba.

AFACERE. Filiera era condusa de Vasile Fit, avandu-i ca locotenenti pe Ioan Versan, Dan Dumitru si pe Zoltan Rus, toti din Simleul Silvanei. Acestia controlau operatiunile de migratie ilegala in Romania, imigrantii fiindu-le furnizati pe filiera condusa de Mariana Crucerescu, din Republica Moldova. Totul a inceput in primavara anului 2002, cand Fit, aflat la Budapesta, a batut palma cu Mariana Crucerescu pentru a face afaceri impreuna. Fit a luat imediat legatura cu Zoltan si cu Dumitru, cerandu-le sa fie folositi ca si calauze. Mariana a intrat si ea in afacere, nu singura, ci alaturi de o retea ucraineana deja activa pe teritoriul Ungariei.

Din mai 2002, mai multe grupuri de transfugi au luat calea Occidentului prin intermediul acestei retele nou- formate. Fiecare migrant platea 2.000-2.500 de euro, in functie de punctul terminus - Austria sau Italia.
HARTA. Prin Romania treceau imigran]ii din Chisinau si Bulgaria, care apoi ajungeau in Italia

METODE. Imigrantii moldoveni intrau legal in Romania prin vamile Sculeni sau Albita cu microbuze si autocare ale firmei de transport Alex Tour din Republica Moldova, fiind transportati pana la Cluj. Aici, moldovenii erau preluati de Fit, care ii ducea pana in Budapesta. "Pentru a se asigura ca acesti cetateni moldoveni nu vor fi opriti de autoritatile ungare, se folosea de un antemergator condus de un anume Dumitru Sas, care evita filtrele Politiei. Moldovenii erau debarcati in gara Keleti din Budapesta, unde erau preluati de catre o alta grupare si calauziti pana la granita dintre Ungaria si Austria. La sfarsitul anului 2003, colaborarea autoritatilor romane cu cele din Ungaria si Austria a dus la prinderea liderului retelei si a calauzelor. Anul trecut, "mana dreapta" a lui Fit, basarabeanca Mariana Crucerescu, care furniza "materia prima" din Chisinau, a fost arestata si ea. Probatoriul administrat in cauza a scos la iveala faptul ca, doar intr-un an, profitul obtinut prin traficul de persoane din Basarabia sau Orientul Mijlociu se ridica la peste 100.000 de euro.

TRASEELE TRANSFUGILOR
Anchetatorii sustin ca in anul 2002 traseul folosit de aceste grupuri era Bors - Szolnok - Budapesta (Gara Keleti) - M7 - Szekes - Fehervar - Veszprem - Kormend - Vaszent - Mihaly. La 500 de metri de Mihaly, intr-o padure, transfugii erau debarcati si preluati de Zoltan Rus, care ii traversa padurea aproximativ 5 km, ajungand in localitatea austriaca Gussing. Cei care doreau sa ajunga in Italia, erau preluati cu masini si dusi la Padova. Acolo ei achitau contravaloarea transportului unui basarabean neidentificat pana in prezent. Si unii cetateni din Orientul Mijlociu au beneficiat de aceleasi servicii. Intrucat in a doua parte a anului 2003 politiile de frontiera ungara si austriaca au inasprit masurile de securitate in zona Kormend, traficantii de persoane au gasit alt traseu mai putin primejdios: Budapesta (Gara Keleti) - Gyor - Csorna - Kapuvar - Nagycenk. In acest ultim punct, migrantii erau preluati de calauzele Zoltan si Versan si dusi prin padure in Austria, in Leucskhekreutz. Un alt traseu era Budapesta - Gyor - Csorna - Lovo - Sopronkcovest - Nagycenk.
×
Subiecte în articol: observator