OBSERVATOR
Traian Basescu a fost trimis ieri in judecata, dupa 7 ani de ancheta, pentru instrainarea ilegala a flotei romanesti. Alaturi de alte 79 de persoane ar fi prejudiciat statul cu peste 320 de milioane de dolari.
Primarul Capitalei,
Traian Basescu, a fost trimis ieri in judecata, dupa sapte ani de ancheta, pentru instrainarea ilegala a flotei romanesti. El este acuzat, alaturi de alte 79 de persoane, de prejudicierea statului cu peste 320 de milioane de dolari, prin pierderea a 16 nave care apartinusera candva flotei maritime romanesti.
MIRUNA PASA
Procurorii anticoruptie i-au acuzat pe cei 80 de inculpati de abuz in serviciu in forma calificata, fals intelectual, uz de fals, bancruta frauduloasa, spalare de bani, inselaciune, delapidare si diminuarea nejustificata a valorii de vanzare a unor active din capitalul de stat. Pe lista persoanelor acuzate de anchetatori se afla trei fosti ministri ai Transporturilor - Traian Basescu, Aurel Novac si Paul Teodoru, fostul presedinte al FPS, Radu Sarbu, trei fosti secretari de stat si mai multi directori si inalti functionari de stat. Din pleiada de infractiuni retinute de procurori, Traian Basescu a fost trimis in fata instantei supreme sub acuzatiile de abuz in serviciu cu consecinte deosebit de grave, fals intelectual si delapidare in forma continuata.
ILEGAL. Dupa mai bine de sapte ani in care dosarul numit "Flota" s-a perindat pe la toate institutiile statului, ancheta a fost finalizata. Faptele retinute de procurorii anticoruptie incep prin 1991, cand s-a constituit societatea mixta romano-norvegiana Petroklav Inc. Bahamas, si se termina in anul 2000. Firma cu pricina avea ca scop activitati de management, retehnologizare si operare a navelor romanesti, dar - spun procurorii - a fost constituita si si-a desfasurat ilegal activitatea. Partenerul norvegian ar fi ajuns in final sa dispuna in totalitate de navele romanesti, de pe urma carora ar fi obtinut milioane de dolari. Potrivit anchetatorilor, contractul de infiintare, initiat si semnat de Basescu si de Calin Marinescu, directorul general al CNM Petromin SA, trebuia aprobat de Guvernul Romaniei, lucru care nu s-a intamplat niciodata. Traian Basescu a devenit director al noii societati din partea Romaniei dupa ce, ca ministru al Transporturilor, si-a autoaprobat numirea.
PROFIT PESTE HOTARE. Cat priveste soarta celor 16 nave romanesti, acestea au ajuns sa fie exploatate integral de firme straine, au fost folosite drept garantie pentru credite incasate de societati din strainatate, constituite ca off-shore in Bahamas si Liberia, si au sfarsit prin a fi vandute cu prejudicii imense aduse statului roman, sustin procurorii anticoruptie. Traian Basescu este acuzat ca a emis ilegal ordine prin care cele 16 nave au fost radiate din Registrul Matricol Roman, lucru care ar fi facilitat punerea acestora sub controlul bancii Christiania Bank Oslo, drept garantii. Traseul incalcit al navelor, vandute in final din Liberia, ar fi facut ca statul roman sa nu poata revendica navele sau valoarea acestora.
Citește pe Antena3.ro
O COMANDA POLITICA
Traian Basescu, ex-ministru al Transporturilor
DE CE SE CAUTA TINTE FALSE
Aurel Novac, ex-ministru al Transporturilor
DRUMUL LUNG AL DOSARULUI
Cercetarile in dosarul Petromin au fost efectuate pana in 1997 de Inspectoratul General al Politiei. La 27 ianuarie 1997 prindea contur dosarul "Flota", dupa ce membrii Comisiei Mixte de Control a Guvernului se autosesizau cu privire la pierderea celor 16 nave romanesti. Dosarul a fost preluat de Parchetul General, unde a stat pana in septembrie 2002, cand a fost trimis la Parchetul National Anticoruptie. La 28 iulie 2003, Traian Basescu a fost pus sub invinuire pentru abuz in serviciu in forma calificata, delapidare si fals intelectual. Au fost cercetate 136 de persoane si trimise in judecata 80. Expertiza efectuata a costat 320 de milioane de lei. Ieri, Inalta Curte de Casatie si Justitie a primit un dosar de 192 de volume si un rechizitoriu de peste 400 de pagini.