x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Scandalul "Flota", reincalzit in an electoral

Scandalul "Flota", reincalzit in an electoral

11 Aug 2004   •   00:00
Scandalul "Flota", reincalzit in an electoral

OBSERVATOR

Traian Basescu a fost trimis ieri in judecata, dupa 7 ani de ancheta, pentru instrainarea ilegala a flotei romanesti. Alaturi de alte 79 de persoane ar fi prejudiciat statul cu peste 320 de milioane de dolari. Primarul Capitalei, Traian Basescu, a fost trimis ieri in judecata, dupa sapte ani de ancheta, pentru instrainarea ilegala a flotei romanesti. El este acuzat, alaturi de alte 79 de persoane, de prejudicierea statului cu peste 320 de milioane de dolari, prin pierderea a 16 nave care apartinusera candva flotei maritime romanesti.
MIRUNA PASA

Procurorii anticoruptie i-au acuzat pe cei 80 de inculpati de abuz in serviciu in forma calificata, fals intelectual, uz de fals, bancruta frauduloasa, spalare de bani, inselaciune, delapidare si diminuarea nejustificata a valorii de vanzare a unor active din capitalul de stat. Pe lista persoanelor acuzate de anchetatori se afla trei fosti ministri ai Transporturilor - Traian Basescu, Aurel Novac si Paul Teodoru, fostul presedinte al FPS, Radu Sarbu, trei fosti secretari de stat si mai multi directori si inalti functionari de stat. Din pleiada de infractiuni retinute de procurori, Traian Basescu a fost trimis in fata instantei supreme sub acuzatiile de abuz in serviciu cu consecinte deosebit de grave, fals intelectual si delapidare in forma continuata.

ILEGAL. Dupa mai bine de sapte ani in care dosarul numit "Flota" s-a perindat pe la toate institutiile statului, ancheta a fost finalizata. Faptele retinute de procurorii anticoruptie incep prin 1991, cand s-a constituit societatea mixta romano-norvegiana Petroklav Inc. Bahamas, si se termina in anul 2000. Firma cu pricina avea ca scop activitati de management, retehnologizare si operare a navelor romanesti, dar - spun procurorii - a fost constituita si si-a desfasurat ilegal activitatea. Partenerul norvegian ar fi ajuns in final sa dispuna in totalitate de navele romanesti, de pe urma carora ar fi obtinut milioane de dolari. Potrivit anchetatorilor, contractul de infiintare, initiat si semnat de Basescu si de Calin Marinescu, directorul general al CNM Petromin SA, trebuia aprobat de Guvernul Romaniei, lucru care nu s-a intamplat niciodata. Traian Basescu a devenit director al noii societati din partea Romaniei dupa ce, ca ministru al Transporturilor, si-a autoaprobat numirea.

PROFIT PESTE HOTARE. Cat priveste soarta celor 16 nave romanesti, acestea au ajuns sa fie exploatate integral de firme straine, au fost folosite drept garantie pentru credite incasate de societati din strainatate, constituite ca off-shore in Bahamas si Liberia, si au sfarsit prin a fi vandute cu prejudicii imense aduse statului roman, sustin procurorii anticoruptie. Traian Basescu este acuzat ca a emis ilegal ordine prin care cele 16 nave au fost radiate din Registrul Matricol Roman, lucru care ar fi facilitat punerea acestora sub controlul bancii Christiania Bank Oslo, drept garantii. Traseul incalcit al navelor, vandute in final din Liberia, ar fi facut ca statul roman sa nu poata revendica navele sau valoarea acestora.

MILIOANE DE DOLARI. Anchetatorii considera ca prin contul societatii romano-norvegiene, deschis la City Bank Londra, ar fi fost rulate ilegal milioane bune de dolari. Printre acestea apar, potrivit procurorilor, operatiuni bancare desfasurate si dupa ce firma isi incetase activitatea. Anchetatorii sustin, de exemplu, ca la 28 septembrie 1992, la aproape doua luni de la incetarea activitatii, in contul societatii mixte au intrat 500.000 de dolari. Potrivit procurorilor, cel care avea acces la acest cont era Traian Basescu. Acesta si-ar fi dat demisia din functia de director al societatii la scurt timp de la intrarea sumei in cont, iar noul director, Romanuel Posedaru, a sustinut ca nu a preluat niciodata cei 500.000 de dolari si nici nu a stiut de existenta lor pana la inceperea urmaririi penale.

O COMANDA POLITICA

Traian Basescu, ex-ministru al Transporturilor

"Procurorii care au instrumentat dosarul nu si-au dat nici o sansa de a nu fi acuzati de falsuri si abuz in functie. Acesti oameni pur si simplu inventeaza lucruri la o comanda politica data de primul-ministru Adrian Nastase acum doi ani si ceva. Toate aceste acuzatii sunt instrumente de lupta ale PSD-ului impotriva unui adversar politic, chiar inainte de alegeri. Consider ca timp de 14 ani am luptat continuu pentru respectarea legilor si pentru instituirea statului de drept democratic si liber. Am ajuns, dupa 14 ani, sa constat ca justitia romana este reprezentata de procurori falsificatori care transforma Parchetul National Anticoruptie intr-un instrument de lupta politica. Nu am incalcat legile acestei tari, ci am actionat tot timpul in acord cu protocolul Comisiei mixte romano-norvegiene, semnat chiar de ministrul de Externe de la acea vreme, Adrian Nastase. Observ ca, in 2004, privatizarea facuta de FPS se numeste vanzare frauduloasa. Eu am plecat de la Ministerul Transporturilor in 1992, iar din AGA Petromin, incepand cu 1993, au facut parte Ion Honcescu si Serban Mihailescu. Acum, cand se vad acuzatiile care mi se aduc, cred ca oricine va intelege de ce am refuzat orice colaborare cu procurorii PNA. Adrian Nastase si-a indeplinit o amenintare mai veche prin trimiterea acestui dosar in instanta."

DE CE SE CAUTA TINTE FALSE

Aurel Novac, ex-ministru al Transporturilor

"Raman surprins. Am crezut ca lucrurile s-au clarificat inca de anul trecut, cand am fost invitat in fata comisiei speciale de la Cotroceni. La PNA am mers o singura data, tot anul trecut, la 5 august, imi amintesc foarte bine. Am explicat totul si am crezut ca lucrurile, repet, s-au clarificat. De atunci n-am mai fost solicitat la PNA si sunt surprins de aceasta decizie. Chiar ma intreb, s-a dorit cu adevarat clarificarea situatiei flotei comerciale a Romaniei? Nu vreau sa fac caz, dar sunt intrigat, de ce se cauta tinte false, tapi ispasitori? Eu am fost intrebat mereu de o singura nava, nava "Bicaz", vanduta, culmea, in noiembrie 1994, cand Petromin era in subordinea FPS din mai-iunie 1994. In cazul acestei nave nu apar nicaieri ministerul sau ministrul ca parte la negocierea si vanzarea navei "Bicaz". Aceasta a fost vanduta cu un milion de dolari peste pretul minim aprobat de AGA FPS si FPP, care a fost de 2,5 milioane de dolari. Dupa ce am fost luat la intrebari de PNA am facut rost de copii dupa acte si le-am pus la dispozitia anchetatorilor. Mai mult, asocierea Petromin cu grupul de firme norvegian s-a facut inaintea mandatului meu de ministru al Transporturilor, ce treaba am eu cu asta? In sfarsit, n-am ce face, am sa merg la proces si sper ca acolo o sa se lamureasca totul in privinta mea. S-a intins prea mult coarda cu situatia asta!"

DRUMUL LUNG AL DOSARULUI

Cercetarile in dosarul Petromin au fost efectuate pana in 1997 de Inspectoratul General al Politiei. La 27 ianuarie 1997 prindea contur dosarul "Flota", dupa ce membrii Comisiei Mixte de Control a Guvernului se autosesizau cu privire la pierderea celor 16 nave romanesti. Dosarul a fost preluat de Parchetul General, unde a stat pana in septembrie 2002, cand a fost trimis la Parchetul National Anticoruptie. La 28 iulie 2003, Traian Basescu a fost pus sub invinuire pentru abuz in serviciu in forma calificata, delapidare si fals intelectual. Au fost cercetate 136 de persoane si trimise in judecata 80. Expertiza efectuata a costat 320 de milioane de lei. Ieri, Inalta Curte de Casatie si Justitie a primit un dosar de 192 de volume si un rechizitoriu de peste 400 de pagini.

CE AM AVUT

La sfarsitul anului 1989, flota maritima a Romaniei era formata din 300 de nave, cu o capacitate totala de peste 6 milioane tdw. In acel an, cuantumul pierderilor inregistrate la nivelul intregii flote a fost de 26 milioane de dolari.
×
Subiecte în articol: basescu traian observator milioane dolari