x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Supra-dotare sau supra-încărcare? Copilul de “tip Davinci”: O ambiţie riscantă

Supra-dotare sau supra-încărcare? Copilul de “tip Davinci”: O ambiţie riscantă

de Luciana Grosu    |    10 Apr 2015   •   14:12
Supra-dotare sau supra-încărcare? Copilul de “tip Davinci”: O ambiţie riscantă

Rezultatele slabe la şcoală nu sunt întotdeauna un semn că elevul are nevoie de ore suplimentare. Dimpotrivă. Părinţii care îşi împing copiii la prea multe cursuri, sporturi, ateliere şi ore meditaţii riscă să-i “pregătească” pentru eşec.

Dimineaţa la şcoală, dupa-amiaza la înot, apoi fuga la after school, unde are şi cursul de germană. Asta sunt zilele de marţi şi joi ale lui Radu. Miercurea e dus la gimnastică medicală. Caopilul ajunge acasă seara, cu temele pe jumătate făcute şi mort de oboseală. Părinţii se întreabă dacă nu cumva fiul lor de 10 ani este bolnav. Iarna aceasta a făcut de trei ori de viroză şi se plânge mereu de dureri de cap.

Alina are 8 ani şi este premiantă. Ia lecţii de franceză, de italiană, de dans şi de pictură. În week-enduri face baschet şi participă la cursuri de dezvoltare personală pentru copii. Recent, doamna învăţătoare a propus-o pentru un concurs de matematică distractivă pentru copii. Când a auzit, Alina a izbucnit în plâns şi a spus că nu vrea să meargă. Părinţii au certat-o aspru.

Bogan, de clasa a VI-a, este înscris la un cerc de informatică şi ia regulat lecţii de pian. În plus, în ficare zi ia meditaţii la română, matematică sau engleză. Îşi face temele în pauze, pe apucate. Deseori moţăie cu capul pe bancă, profesorii îi reproşează că este distrat la ore, iar notele sale au scăzut simţitor. Mama crede că Bogdan s-a lenevit şi că băiatul evită responsabilităţile.

Suprasolicitarea , cauză a eşecului şcolar
Cine este de vină? Copilul, şcoala, ori... suprasolicitarea ? Părinţii cred că merită investit totul în copilul lor, uitând că adesea copilul nu poate face faţă la toate.”Orarele defectuos întocmite duc la înregistrarea unor performanţe şcolare scăzute, pe fondul surmenajului şi al demotivării. Supraîncărcarea elevului atrage după sine neimplicarea (apatia), deteriorarea stării de sănătate psihofizică şi a echilibrului emoţional, stări de tensiune nevrotică şi oboseală”, explică Elena Viorica Miron, Directorul Departamentului de Psihologie Educaţională, Psihopedagogie Specială şi Cercetare din cadrul Institutului Român de Formare şi Supervizare Profesională în Psihologie. Cu alte cuvinte, elevul sfârşeşte prin a ceda fizic, nervos ori amândouă la un loc. Capacitatea sa de atenţie scade, iar interesul pentru şcoală se pierde “pe drum”.
”Elevul surmenat, supraîncărcat se va lăsa distras uşor de alţi stimuli (tv, computer, telefon), găsind în orice prilej de relaxare o sursă de satisfacţie personală către care se va refugia”, explică Elena Viorica Miron.

În timp, oboseala acumulată transformă elevul premiant în codaş .”Copilul poate refuza să mai înveţe şi de multe ori absentează de la şcoală. În cel mai rău caz, el se poate chiar deda unor conduite delincvente”, avertizează Cristina Boca, Terapeut şi specialist în Psihoterapie Tranzacţională.

Părinţii, principalii responsabili
De ce şi-ar împinge un părinte copilul dincolo de limitele fireşti ? Există multe explicaţii, şi toate pornesc de la intenţii bune. Unii părinţi repetă modelul educaţional care le-a fost impus şi lor în copilărie. Alţii văd în copil o cale de a-şi îndrepta propriile greşeli şi de a-şi îndeplini visurile de tinereţe pierdute.”Părinţii pierd din vedere realitatea şi unicitatea copilului lor, căutând în el propriul lor ideal, imposibil de atins”, spune psihologul Cristina Boca. Pe de altă parte, mulţi părinţi îşi împing copiii prea departe dintr-un sentiment de nesiguranţă şi neîncredere în sine: ”Adultul considera că «nu este suficient de bun ca părinte» şi simte nevoia să fie ajutat de alte persoane, percepute ca fiind «mai competente» în educaţie”, explică psihologul.

Copii care muncesc mai mult decat adultii
Ciclul primar: 4-5 ore de curs/zi
Teme pentru acasă şi studiu: 2-3 ore/zi
Opţionale şi alte activităţi extraşcolare: 1-2 ore/zi
Total: 10 ore/zi de muncă, pentru un copil de 10 ani

Ciclul gimnazial: 5-6 ore de curs/zi
Teme pentru acasă şi studiu: 3-4 ore/zi
Meditaţii şi alte activităţi extraşcolare: 1-2 ore/zi
Total: 12 ore/zi de muncă, pentru un copil de 12 ani

Costuri Activităţi extra-şcolare
Cost cursuri şi activităţi de timp liber: între 20-50 RON/oră
Cost meditaţii: 25-70 RON/oră
Tarif after-school: 750-90 RON/zi, fără masă şi opţionale.
“Părinţii care îşi permit să dea copiii la meditaţii se simt într-un fel eliberaţi, crezând că sacrificiul financiar rezolvă totul”. (Elena Gănescu, profesor de matematică, Liceul Tehnologic “Dimitrie Leonida”, Piatra Neamţ

×