x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Termenul până la care GFR trebuie să achite banii pentru CFR Marfă este 20 decembrie

Termenul până la care GFR trebuie să achite banii pentru CFR Marfă este 20 decembrie

07 Oct 2013   •   17:15
Termenul până la care GFR trebuie să achite banii pentru CFR Marfă este 20 decembrie

Termenul până la care Grupul Feroviar Român (GFR) trebuie să achite toți banii pentru preluarea pachetului majoritar al CFR Marfă a fost decalat până la data de 20 decembrie 2013, deoarece tranzacția are nevoie de avizul Consiliului Concurenței, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern inițiat de Ministerul Transporturilor, informează agerpres.ro.

În plus, activele non-core nu sunt prinse în evaluare și vor fi transferate fără plată către alte companii de stat înainte de finalizarea tranzacției, a precizat, luni, Cristian Ghibu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și șeful Comisiei de Privatizare a CFR Marfă.

"Având în vedere obligația cumpărătorului de a notifica prompt, după semnarea contractului de vânzare — cumpărare de acțiuni, Consiliul Concurenței și/sau alte autorități de concurență competente cu privire la tranzacție, conform prevederilor Legii nr.21/1996, dacă finalizarea nu a avut loc până la data de 20 decembrie 2013, contractul se desființează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței", se arată în textul proiectului.

Hotărârea de Guvern inițială, intrată în vigoare la 14 august, preciza că, dacă finalizarea procesului nu are loc într-o perioadă de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare, contractul de privatizare se desființează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței.

Astfel că, practic, noua Hotărâre de Guvern decalează de la 13 octombrie la 20 decembrie 2013 termenul până la care GFR, companie controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, trebuie să achite toată suma de bani.

"Prin scrisoarea nr. 11663 din data de 4.10.2013, Consiliul Concurenței a precizat că, în opinia sa, în situația în care nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea operațiunii analizate cu mediul concurențial sau acestea au fost înlăturate prin angajamentele propuse de părțile implicate, se emite decizie de neobiecțiune în maximum 45 de zile de la data primirii documentației complete", se arată în Nota de Fundamentare.

Totuși, în nota explicativă se mai precizează că este previzibil ca autoritatea de concurență să efectueze o analiză aprofundată a efectelor tranzacției pe piață.

"Începând cu data primirii unei notificări complete din partea cumpărătorului, care conține toate elementele necesare pentru a permite controlul eficient al unei operațiuni de concentrare economică, termenul legal maxim stipulat prin Legea concurenței, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în care Consiliul Concurenței va emite o decizie în ceea ce privește compatibilitatea unei operațiuni de concentrare economică cu un mediu concurențial normal este de 5 luni de zile", au adăugat inițiatorii proiectului.

În plus față de avizul Consiliului Concurenței, un alt motiv pentru care termenul a fost decalat este faptul că anumite active ale CFR Marfă trebuie transferate către alte companii de stat înainte de finalizarea tranzacției.

"Transferul fără plată a activelor presupune diminuarea corespunzătoare a capitalului social al CFR Marfă, în baza hotărârii Adunării Generale a Acționarilor, iar diminuarea capitalului social se poate înregistra la O.R.C. numai după trecerea a 2 luni de la publicarea în Monitorul Oficial a hotărârii A.G.A., conform Legii nr. 31/1990, perioadă care excede termenul legal stabilit pentru finalizare prin H.G. nr. 526/2013, respectiv data de 13 octombrie 2013. Acest din urmă aspect, împreună cu cele relevate mai sus referitoare la emiterea deciziei de autorizare a tranzacției de către Consiliul Concurenței conduc la concluzia că tranzacția nu se poate finaliza decât prin prelungirea termenului legal prevăzut în H.G. nr. 526/2013", se mai arată în nota de fundamentare.

"Activele non-core nu sunt prinse în evaluare și se transferă fără plată înainte de finalizare la alte companii de stat, de exemplu la CFR Infrastructură. Acelea nu fac obiectul vânzării", a explicat Cristian Ghibu.

Vineri, Grupul Feroviar Român a anunțat că a plătit până acum 30 de milioane de euro pentru achiziția CFR Marfă și va achita diferența până la 202 milioane de euro ulterior avizului Consiliului Concurenței.

"Procedura de privatizare urmează să continue prin obținerea avizului Consiliului Concurenței sau al Comisiei Europene, având în vedere că notificarea depusă în numele Grup Feroviar Român a fost declarată validă și admisă. Ulterior avizării tranzacției de către Consiliul Concurenței și îndeplinirii condițiilor din contract, cumpărătorul va achita diferența, finalizându-se astfel privatizarea. Avizarea de către Consiliul Concurenței este o procedură standard pentru orice tranzacție de acest fel, în spațiul european", au mai spus reprezentanții companiei.

Consiliul Concurenței poate da un răspuns în termen de cinci luni de la primirea documentației complete, însă analiza Consiliului este independentă de termenele date de Guvern privind finalizarea procesului de privatizare.

În urmă cu două săptămâni, GFR a depus o serie de acte la Consiliul Concurenței, însă notificarea nu era completă, întrucât lipseau anexele la contractul de privatizare. Între timp, GFR a depus anexele la începutul săptămânii trecute. Joi, Consiliul Concurenței a trimis o solicitare către GFR prin care a cerut acte suplimentare, iar GFR are termen 20 de zile pentru a completa notificarea.

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat, joi, că instituția se va concentra în perioada următoare pe acest caz.

"Vrem să dăm un verdict cât mai repede, vom încerca sub termenul de cinci luni. Noi ne-am pregătit pentru acest caz, am început să ne încălzim încă din februarie, așa că am încredere că vom reuși să mergem repede", a spus Chirițoiu.

El a adăugat că a informat Comisia Europeană cu privire la acest caz, iar autoritatea de la Bruxelles urmează să decidă în maximum două săptămâni dacă acest caz rămâne în analiza Consiliului Concurenței sau este de competența Comisiei Europene.

"Trebuie să vedem dacă s-a respectat decizia CSAT potrivit căreia CFR Marfă trebuie să renunțe la unele componente unde are monopol, precum instalațiile de încărcare-descărcare. Acestea se vor muta, probabil, la CFR Infrastructură. Apoi va trebui să vedem dacă sunt anumite trasee unde această concentrare ar avea o poziție atât de puternică încât n-ar mai exista concurență', a afirmat Chirițoiu.

El a mai spus că nu este exclusă nicio variantă de răspuns din partea Concurenței.

''Cotele de piață sunt mari și ne uităm la asta. Putem spune 'da', 'nu' sau 'da, condiționat'. Condițiile pot fi de ordin structural, cum ar fi renunțarea la anumite părți din aceste companii. Ne putem uita și la partea de contracte. Este mai puțin probabil să punem condiții pe partea de preț, dar ne vom uita și la asta. Nimic nu este exclus'', a explicat Chirițoiu.

Întrebat ce se va întâmpla dacă răspunsul Concurenței va fi negativ, Chirițoiu a răspuns că, în acel caz, toată tranzacția va fi blocată.

Compania Grup Feroviar Român a fost declarată pe 20 iunie 2013 câștigătoare a competiției pentru privatizarea CFR Marfă, iar contractul de vânzare-cumpărare a pachetului de 51% din capitalul social al societății către societatea comercială Grup Feroviar Român a fost semnat în data de 2 septembrie 2013.  

×
Subiecte în articol: gfr CFR marfa