Câteva zeci de transportatori protestează, joi dimineaţa, în faţa Ministerului Transporturilor, fiind nemultumiţi că un ordin recent al ministrului de resort nu le mai acordă prioritate la licitaţii firmelor care operau deja pe un anumit traseu.
"Este vorba de experienţa pe care o avem pe acel traseu, iar normele europene spun acelaşi lucru. Este clar ca acest ordin este făcut în interesul cuiva", a afirmat, pentru AGERPRES, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
La rândul său, Florin Ghiţulescu, membru al Confederaţiei, susţine că noile reglementări avantajează companiile multinaţionale, care au mai multă experienţă în general, dar nu şi pe traseele din România, unde s-au consacrat firmele autohtone.
"Nu vrem să fim daţi la o parte de străini", a spus Ghiţulescu.
O delegaţie a COTAR participă la Comisia de Dialog Social, care are loc la Ministerul Transporturilor, de la ora 10:00.
Câteva zeci de transportatori, membri ai COTAR, au protestat şi miercuri dimineaţa în faţa Ministerului Transportului, solicitând autorităţilor eliminarea unui subpunct de pe ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social care prevede modificări în organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere.
"O astfel de modificare ar crea un prejudiciu grav populaţiei care beneficiază, în acest moment, de un transport organizat, sigur şi prestabilit. De asemenea, cerem să se modifice Legea taximetriei, respectiv scoaterea sintagmelor 'în mod repetat' şi 'în mod permanent', precum şi activitatea de 'rent a car' să treacă la Ministerul Transporturilor, conform solicitărilor depuse în repetate rânduri. Dorim ca activitatea de 'rent a car' să fie trecută în administraţia ARR (Autorităţii Rutiere Române, n.r.) pentru a exista o mai bună coordonare şi funcţionare a acesteia, eliminând astfel orice posibilitate de activitate neautorizată", precizează COTAR.
În plus, reprezentanţii COTAR atenţionează asupra faptului că "domeniul transporturilor trece printr-o situaţie de criză în acest moment, având în vedere preţul combustibilului, care a crescut cu peste 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, lipsa forţei de muncă, creşterile salariale impuse, lipsa infrastructurii, deprecierea monedei naţionale şi creşterea inflaţiei pentru serviciile de transport, cu aproape 2,6%".
Dacă lucrurile nu se vor rezolva transportatorii au anunţat că vor protesta în faţa Guvernului, cu peste 2.500 de autobuze şi microbuze, după Referendumul din octombrie. Tot atunci, transportul rutier va fi suspendat la nivelul întregii ţări, a precizat liderul COTAR, Vasile Ştefănescu.
Pe de altă parte, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a declarat, miercuri, că instituţia pe care o conduce nu este dispusă să elimine orice barieră din discuţiile cu transportatorii, dar este deschisă dialogului şi altor forme de dezbatere.
Acesta a subliniat, însă, că piaţa transporturilor regulate interjudeţene de pasageri trebuie să fie deschisă şi accesibilă oricui este autorizat să desfăşoare o astfel de activitate.
"Astăzi, în România, sunt aproximativ 3.600 de companii autorizate să facă transport rutier de pasageri, din care doar 325 efectuează transport prin curse regulate interjudeţean. Astăzi, în România, sunt peste 28.000 de autobuze autorizate, din care în jur de 2.900 de autobuze participă la această activitate. Se vede în mod clar că există un dezechilibru cu privire la desfăşurarea acestor activităţi. Există o exclusivitate pe care cele 325 de firme o au pentru efectuarea acestui transport de mai bine de 15 ani. La 1 iulie 2019, programul actual expiră şi tot atunci intră în vigoare un regulament european care prevede liberul acces la această piaţă", a afirmat Şova.
Potrivit şefului de la Transporturi, în aceste condiţii, a fost iniţiată o reglementare, care să permită deschiderea acestei pieţei oricărui transportator autorizat să desfăşoare o astfel de activitate.
Întrebat cum intenţionează să procedeze pentru a soluţiona protestul transportatorilor, ministrul a răspuns: "Suntem în dialog de mai mult de 45 de zile de când parcurgem dialogul instituţionalizat, suntem în dialog, iar despre faptul că la 1 iulie 2019 intră în vigoare acest regulament se ştie de mai bine de 4 ani".