x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vinovați pentru morții de pe șosele

0
Autor: Diana Scarlat 21 Noi 2016 - 09:50
Vinovați pentru morții de pe șosele

În ultimele trei săptămâni s-au produs mai multe accidente rutiere grave, începând cu accidentul în lanț de pe A2, în care patru oameni au murit și peste 40 au fost răniți. Factorii favorizanți ai accidentelor de pe drumurile României se întind de la drumurile foarte proaste, până la neglijența șoferilor și lipsa de educație rutieră. Școli specializate în instruirea șoferilor există, însă foarte puțini sunt cei dispuși să facă niște cursuri suplimentare, înainte de a se urca la volan. Mentalitatea românului este sub semnul lui „lasă că merge și-așa” sau „mie nu mi se poate întâmpla”.

Gropi, drumuri construite prost, delăsare și lipsă de interes din partea autorităților, lipsa unor prevederi legale clare dar și lipsa de educație rutieră și de experiență a șoferilor, ar fi, pe scurt, lista factorilor care duc la moartea oamenilor pe șoselele României. Toți cei care fac posibili acești factori sunt vinovați. Sâmbătă dimineață au murit trei oameni, într-un accident cumplit, în dreptul localității Șindrilița, pe DN2. Duminică au mai murit trei, în alt accident cumplit, în Mehedinți. Săptămâna trecută, două accidente în lanț s-au produs, în același loc, pe Autostrada Soarelui, pe ambele sensuri de mers, iar cu două săptămâni înainte, tot pe A2 au murit patru oameni, într-un groaznic accident în lanț. În aceeași perioadă s-au produs și alte accidente, pe drumurile României, aproape zilnic.

 

Analiza criminologică

Din perspectivă criminologică se pot stabili clar pericolele și s-ar putea lua măsuri pentru reducerea numărului de morți de pe șosele. „Cele mai frecvente accidente sunt pe DN 2, acea șosea așa-zis rapidă – o eroare de gândire, acceptată și lăsată așa cum a fost proiectată, chiar dacă știe toată lumea că este un pericol permanent pentru toți cei care o folosesc și chiar dacă problema este foarte simplu de rezolvat, prin corectarea greșelii inițiale de proiectare, adică prin lățirea așa-zisei prime benzi”, spune criminologul Dan Antonescu. Acest „Drum Negru al României” - cum îl descrie criminologul pe blogul său, pleacă din București, trece pe lângă Urziceni, apoi pe lângă Buzău, și străbate Moldova, spre nord.

 

Vizibilitate slabă și legi neclare

O altă cauză a accidentelor – în special a celor în lanț – este legată de condițiile meteo nefavorabile, dar și de lipsa unor prevederi legale clare. „Pe autostradă există panouri care comunică faptul că viteza maxim admisă este de 130 km la oră, dar pe timp de ploaie viteza maxim admisă este de 80 km la oră. Pe celelalte drumuri nu există astfel de panouri. Dacă pe autostradă ai parapet despărțitor, ai două benzi și riscul de coliziune este mult mai redus, acea restricție de 80 de km la oră s-ar justifica doar în cazul unei ploi torențiale, cu vizibilitate foarte redusă. În schimb, pe celelalte drumuri se recomandă doar adaptarea vitezei la condițiile de drum, fără a se specifica exact care ar trebui să fie viteza maximă. Asta înseamnă că pe autostradă am obligația să merg cu până la 80 km la oră, dar pe orice alt drum pot merge cu 90 sau 100 de kilometri la oră, indiferent dacă toarnă cu găleata. Legea spune că șoferul poate aprecia cum se adaptează la condițiile de drum, dar nu spune cum”, mai spune criminologul.
 

Șoferii nu vor cursuri suplimentare

Lipsa acestor prevederi clare a stat la baza producerii accidentului cumplit de pe A2, sâmbătă, 5 noiembrie. Legislaţia în vigoare specifică doar faptul că ar trebui redusă viteza, pentru adaptarea la condiţiile meteo nefavorabile - de ceaţă densă, polei, ploaie sau ninsoare – dar nu toți șoferii gândesc la fel. Pe 5 noiembrie, un șofer s-a gândit să reducă brusc viteza, intrând în zona de ceață densă, iar cei din spate s-au lovit de el, pentru că nu au considerat necesar să facă același lucru, mai ales pe banda a doua. “Reducerea vitezei, pentru adaptarea la condiţiile de ceaţă densă nu este limitată, chiar şi pe banda de viteză. Poţi să mergi şi cu cinci kilometri la oră, până când treci de zona cu vizibilitate foarte redusă”, a explicat expertul Titi Aur. Fost pilot național de raliuri, oferă și consiliere, dar și cursuri de specializare, pentru cei care vor să conducă bine, nu doar să obțină permisul de conducere. În România sunt câteva școli de acest fel, însă numărul doritorilor de cursuri aprofundate este foarte redus. Cei mai mulți spun „lasă, că nu mi se poate întâmpla mie asta” și cred că se vor obișnui să conducă după ce-și obțin permisul”, mai spune Titi Aur. Cu toate acestea, la fel de periculoși ca începătorii sau poate chiar mai periculoși sunt cei care conduc de mult timp pe o singură rută, pentru că aceștia cred că lor nu li se poate întâmpla nimic, explică fostul pilot.
 

Gropi și drumuri prost administrate

Șoferii implicați în accidentele în lanț de pe A2, săptămâna trecută, dau în judecată administratorul drumului, pentru că nu s-au puat măsurile stabilite prin lege, în caz de polei. Asociația România Fără Gropi atrage atenția asupra faptului că cele mai multe accidente rutiere sunt cauzate de calitatea execrabilă a drumurilor, dincolo de neadaptarea vitezei și de neatenția șoferilor. Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016-2020 conține un capitol care descrie cauzele producerii accidentelor, unde se ignoră multe dintre realități, deși cauzele reale se regăsesc în alt capitol, pe lista foarte lungă de priorități. „Nu putem încheia un an 2020 cu numărul de victime redus la jumătate dacă nu conștientizăm de unde plecăm, ce lipsuri avem și mai ales care sunt cauzele reale ale numărului mare de victime rezultate din accidentele rutiere produse în România”, spune liderul asociației România Fără gropi, Alexandru Vîlvoi.

Cele mai multe tragedii se întâmplă în condiții meteo nefavorabile

Citeşte mai multe despre:   accident

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Incendiu la o pensiune din Suceava. 14 persoane s-au autoevacuat

Incendiu la o pensiune din Suceava. 14 persoane s-au autoevacuat
Un incendiu a izbucnit în noaptea de luni spre marți la o pensiune din localitatea Ciocănești, județul Suceava. 14 persoane care se aflau în pensiune s-au autoevacuat. Potrivit ISU Suceava, pompierii au...

Trei tineri, arestați pentru trafic și deținere de droguri în Vama Veche

Trei tineri, arestați pentru trafic și deținere de droguri în Vama Veche
Trei tineri cu vârste cuprinse între 20 și 22 de ani au fost reținuți pentru trafic și deținere de droguri în stațiunea Vama Veche. Potrivit IPJ Constanța, polițiștii și jandarmii au depistat în...

Temperaturi mai mari decât normalul perioadei în prima săptămână din luna august

Temperaturi mai mari decât normalul perioadei în prima săptămână din luna august
Temperaturile vor fi mai mari decât cele normale pentru această perioadă în prima săptămână din august, iar apoi se vor situa în jurul valorilor normale, potrivit prognozei pe patru săptămâni, emisă marți...

Restricții de circulație pe A1 pentru efectuarea unor lucrări

Restricții de circulație pe A1 pentru efectuarea unor lucrări
Restricții de trafic sunt impuse marți pe mai multe tronsoane din Autostrada A1 pentru efectuarea unor lucrări. Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române informează că luni, până la ora...

Titularizare: 130 de candidați au obținut nota 10, iar rata notelor peste 7 este în scădere

Titularizare: 130 de candidați au obținut nota 10, iar rata notelor peste 7 este în scădere
130 de profesori au obținut nota 10 la examenul de titularizare, însă rata notelor peste șapte, necesară pentru titularizare, este în scădere față de anii trecuți, respectiv 44,47% față de 58,66% în 2020, tr...

Wayne Rooney se consideră victima unei tentative de înscenare

Wayne Rooney se consideră victima unei tentative de înscenare
Avocații lui Wayne Rooney au contactat luni poliția britanică acuzând că acesta a fost victima unei tentative de înscenare. Imagini devenite virale pe rețelele de socializare, în cursul zilei de duminică,...

CNSU: Copiii până la 6 ani nu mai au nevoie de test negativ la revenirea în țară

CNSU: Copiii până la 6 ani nu mai au nevoie de test negativ la revenirea în țară
Comitetul Național pentru Situații de Urgență a adoptat o hotărâre, potrivit căreia copiii de până la 6 ani nu mai au nevoie de test negativ pentru Covid la revenirea în țară. „La articolul 3 alineatul...

Cei mai scumpi cartofi prăjiţi din lume costă 200 de dolari porţia

Cei mai scumpi cartofi prăjiţi din lume costă 200 de dolari porţia
O porţie de cartofi prăjiţi la restaurantul Serendipity3, din New York, costă o avere. Mai exact, 200 de dolari, aproximativ 170 de euro, asta pentru că sunt pregătiţi cu ingrediente precum trufe şi...

Noi măsuri de relaxare de la 1 august

Noi măsuri de relaxare de la 1 august
Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) a adoptat o hotărâre care prevede noi măsuri de relaxare a restricțiilor de la 1 august. CNSU propune ca, începând din 1 august, activitățile...

Presiuni pentru redeschiderea aeroporturilor, în cazul vaccinaților

Presiuni pentru redeschiderea aeroporturilor, în cazul vaccinaților
Conducerea Aeroportului Heathrow a cerut oficialilor Marii Britanii să deschidă călătoriile pentru pasagerii vaccinaţi. Heathrow din Londra era înainte de pandemie cel mai aglomerat aeroport din Europa, iar...

Zeci de migranți s-au înecat în Marea Mediterană

Zeci de migranți s-au înecat în Marea Mediterană
Aproximativ 60 de migranţi care intenţionau să ajungă în Europa s-au înecat luni într-un naufragiu în largul Libiei, potrivit Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie (OIM), citată de AFP. „Cel...

Planurile Primăriei Capitalei pentru scăderea poluării fonice cu 5 decibeli

Planurile Primăriei Capitalei pentru scăderea poluării fonice cu 5 decibeli
Parcări gratuite pentru mașinile hibrid și electrice, piste de biciclete și galoși pe talpa șinei de tramvai. Sunt doar o parte dintre măsurile pe care Primăria Municipiului București le are...

Românii lucrează 40 de ore pe săptămână, cel mai mult din UE

Românii lucrează 40 de ore pe săptămână, cel mai mult din UE
Paradoxul statisticii: românii lucrează 40 de ore pe săptămână, cel mai mult din UE, iar olandezii doar 30 de ore pe săptămână. Angajaţii din România au fost pe primul loc în UE la numărul orelor...

Toamnă grea pentru familia lui Traian Băsescu. Două dosare grele urmează să fie soluționate definitiv, la Înalta Curte

Toamnă grea pentru familia lui Traian Băsescu. Două dosare grele urmează să fie soluționate definitiv, la Înalta Curte
Galerie Foto Instanța supremă urmează să judece, în această toamnă, două dosare extrem de grele care îi vizează direct pe Traian Băsescu, precum și pe fiica sa cea mare, Ioana. Este vorba despre recursul declarat de...

Incendiu într-o fabrică din Sibiu. 80 de angajați s-au autoevacuat

Incendiu într-o fabrică din Sibiu. 80 de angajați s-au autoevacuat
Un incendiu a izbucnit luni seara într-o fabrică din zona industrială a orașului Sibiu. 80 de angajați care se aflau în unitate în momentul în care a pornit incendiul s-au autoevacuat. Potrivit ISU Sibiu,...
Serviciul de email marketing furnizat de