x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Campania nu prea se simte. Unde s-a dus circul de altădată?

Campania nu prea se simte. Unde s-a dus circul de altădată?

de Georgiana Ionita    |    02 Dec 2016   •   10:48
Campania nu prea se simte. Unde s-a dus circul de altădată?

Noua lege electorală a făcut campania pentru alegerile parlamentare aproape invizibilă. Dacă în alți ani politicienii făceau spectacol la televiziuni și împânzeau orașele cu afișe dintre cele mai ingenioase, sociologii sunt de părere că azi, partidele nu mai au nici lideri carismatici, nici sloganuri la fel de glorioase.

 

Dezbaterile aprige de altădată au rămas istorie. Cum televiziunile impun taxe piperate pentru aparițiile electorale, bugetele de campanie sunt mai sărace, iar partidele nu mai au voie să-și afișeze bannerele pe străzi, propaganda s-a mutat mai mult pe Facebook, unde politicienii se întrec în filmulețe, afișe electorale și se războiesc în statusuri. Sociologii susţin însă că spre deosebire de politicienii de altădată, care reușeau să țină audiența cu sufletul la gură, liderii de astăzi nu au pic de carismă. “Dacă era Vadim Tudor la televizor, în campania electorală, nu conta neapărat că îţi plăcea sau nu, dar te uitai că erai curios să vezi ce spune şi mai ales modalitatea în care o spune. Nici Alina Gorghiu, nici Liviu Dragnea nu sunt lideri carismatici, poate într-o oarecare măsură Traian Băsescu, dar mult atenuată faţă de anii percedenţi. Nu au explozia oratorică a lui Crin Antonescu sau Vadim Tudor. Chiar şi Victor Ponta, în calitate de preşedinte PSD, avea momente când era foarte bun. Este adevărat că erau şi momente când era foarte slab'', a explicat sociologul Marius Pieleanu.

 

Zero creativitate

Partidele stau prost și la capitolul creativitate. Pe vremuri, duceau bătălii prin jocuri de cuvinte bine alese, dar astăzi, sociologul Alin Teodorescu spune că “nu înţelegi nimic, cele două mari partide au acelaşi slogan, cuvânt cu cuvânt”. În 1996, Corneliu Vadim Tudor ieșea la luptă cu vreo cinci lozinci: "Zice lumea orişice, eu votez cu PRM", "Deviza PRM: Unire în Belşug", "Un preşedinte creştin pentru România secolului XXI", "Senatorul Corneliu Vadim Tudor, singurul om capabil să facă ordine în ţară", "Strategia Fulger a partidului România Mare". Pentru alegerile din 2000, PNL a învestit mult în propagandă, iar Teodor Stolojan își făcuse chiar şi o linie telefonică directă pentru a intra în contact cu votanții, în vreme ce PRM striga “Vadim preşedinte că el nu ne minte”. În 2009, în timp ce Crin Antonescu promitea o „Românie a bunului-simț”, Traian Băsescu câștiga electoratul cu urarea „Să trăiți bine”. Acum doi ani, Elena Udrea voia să devină președinte și se proclama „Bună pentru România”, iar anul acesta vrea să ocupe un scaun în Parlament cu un alt mesaj controversat însă lăudat de experți. “«O femeie cât 10 bărbaţi» este un slogan centrat pe persoana care candidează. Măcar din perspectiva faptului că produce dezbatere, sigur, cu ironiile de rigoare, dar a produs o dezbatere'', explică sociologul Marius Pieleanu.

 

Dezbateri ba, circ din belșug

Anul acesta, un candidat PMP Argeș, Alina Frățică, și-a început campania electorală împărțind teste de sarcină alegătorilor, sub sloganul “Lupt pentru drepturile femeilor!"

În 2008, în timpul unei emisiuni electorale, senatorul Marius Marinescu s-a enervat și i-a aruncat un pahar cu apă în față interlocutoarei sale, fosta PDL-istă Anca Constantinescu, autoarea celebrei replici “Ciocu' mic, că noi suntem la putere!”, după ce aceasta i-a vărsat intenționat un pahar. În campania electorală pentru prezidențialele din 2014, activiştii pesedişti au frizat şi ei ridicolul după ce au aruncat saci cu găini vii și moarte în curtea sediului de campanie al liberalilor, gest care a fost perceput de liderii PNL drept unul “nazist”. Culmea penibilului a atins-o şefa PNL, Alina Gorghiu, care a regizat un clip electoral în care a convins un copil să-i deschidă uşa casei “ca să nu-i fure Liviu sandvişul, iar Victor să-i copieze temele”.

Gheorghe Falcă, şef de campanie PNL: Campania nu prea se vede din cauza legii. Eu, ca şi candidat, nu pot să mă prezint nici prin bannere, nici prin afişe. E o campanie fără vizibilitate. Azi, când nu vezi nimic în oraş, rar mai înţelegi ceva. Nu vezi imaginile, nu vezi dezbatere. 

 

În `90, Raţiu ne-a predat democraţia

Prima dezbatere electorală, cea dintre Ion Iliescu, Radu Câmpeanu și Ion Rațiu, rămâne şi astăzi un reper istoric. Acum 26 de ani, românii abia înţelegeau ideea de campanie electorală, după 45 de ani de comunism. În timp ce Iliescu chema românii la vot cu sloganul „Un preşedinte pentru liniştea noastră”, iar pe străzi, susținătorii FSN strigau ”Iliescu te votăm, te votăm cu neamul, ca să moară de necaz Rațiu și Câmpeanu”, seniorul ţărănist Ion Rațiu dădea definiția democrației unui popor care abia simțea gustul libertății. “Chintesenţa democraţiei se poate exprima într-o singură frază: voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine!”.


 

Klaus Iohannis, preşedintele României: Nu-i foarte dinamică această campanie. Se vede de ce tot am spus că este nevoie de reformă în clasa politică. Avem nevoie de oameni noi, dar şi de oameni cu experienţă. Cred că putem să le dăm o şansă, poate au avut un start mai slab şi urmează câteva sptămâni mai bun.

×