După Ziua Internațională a Automobilului, sărbătorită în fiecare an pe 29 ianuarie ca un omagiu adus inginerului neamț Karl Benz, care pe 29 ianuarie 1886 cerea patentul pentru a produce primul său automobil, românii vor avea ocazia să sărbătorească pe 3 iunie Ziua națională a bicicletei, începând cu 2021. Motivul acestei sărbători lipsește, dar ce mai contează când e vorba despre o nouă zi de sărbătoare națională. Un astfel de proiect legislativ a fost adoptat de Parlament la propunerea unui grup format din nu mai puțin de 18 parlamentari UDMR, fapt ce ne demonstrează că pentru reprezentanții maghiarilor bicicleta este o miză foarte importantă. Ulterior, proiectul a fost promulgat de președintele Iohannis în noiembrie 2020, devenind Legea nr. 277/2020. Cum însă noua zi națională nu va fi și zi liberă pentru salariați, ea va trece, cu siguranță, într-un anonimat total.
Legea propusă de udemeriști este una pur și simplu fără sens. În primul rând, proiectul nu explică de ce ar trebui să avem o astfel de zi națională, cum nu se spune nici de ce s-a decretat ziua de 3 iunie pentru această sărbătoare. Fără aceste explicații, putem să face diverse supoziții. De exemplu, într-o țară în care Parlamentul a adoptat cele mai trăsnite zile naționale, cei 18 parlamentarii de la UDMR, s-au gândit că ce mai contează încă o sărbătoare trăsnită. Să se veselească poporul biciclist, să vadă că parlamentarii se gândesc la el, chiar dacă până acum nu i-au construit și piste pe unde să dea la pedale. Poate că nici data de 3 iunie nu este una stabilită aleatoriu. Ea ar putea fi aleasă de unul dintre inițiatori pentru a-i aduce aminte de prima bicicletă pe care a primit-o când era copil sau „comemora” ziua în care a luat prima căzătură cu „bicla” și s-a ales cu o mare julitură. Sau poate ziua când i-a căzut prima dată lanțul, când i s-a dezumflat prima roată și, de ce nu, ziua când i s-a furat bicicleta. Și lista motivelor de sărbătoare națională poate continua. Inițiatorii proiectului sunt convinși că situația actuală, caracterizată prin lipsa infrastructurii pentru mersul pe bicicletă, se va schimba însă în următorii ani, ceea ce ar și motiva existența unei zile dedicate bicicletei. „De exemplu, eu, la Covasna, am propus realizare a 300 de kilometri de drumuri pentru bicicletă. De asemenea, în Planul Național de Redresare și Reziliență este inclusă construirea a 4.000 de kilometri de astfel de drumuri, iar acest lucru va ajuta și la dezvoltarea turismului. Noi va trebui acum să începem să și construim și să vorbim mai puțin”, ne spune senatorul Fejer Laszlo-Odon, unul dintre inițiatorii proiectului.
Suntem convinși că mersul pe bicicletă este foarte benefic și, de aceea, trebuie să-i facem reclamă cu orice prilej. Noi dorim să încurajăm oamenii să meargă cu bicicleta. Nu suntem însă de acord cu acele piste trasate prin orașe care sunt un pericol, nu prezintă nicio siguranță pentru bicicliști. Sper ca Ziua națională a bicicletei să fie marcată în țară și sunt deja UAT-uri care vor să organizeze unele evenimente, evident în condițiile impuse de pandemie. Deși sunt multe constrângeri bugetare, în ceea ce privește finanțarea lor, eu sper că la un moment dat și premierul Cîțu va fi de acord cu ea.
deputatul UDMR Benedek Zakarias, inițiator al proiectului
Poate că inițiatorii acestui proiect nu știau, dar data de 3 iunie fusese aleasă deja de ONU ca Ziua internațională a bicicletei, anul 2018 fiind primul când s-a sărbătorit.
O zi fără nicio semnificație internă
Și ca orice zi națională care se respectă, ea va fi omagiată de autoritățile publice prin organizarea unor programe și manifestări educative consacrate informării și conștientizării beneficiilor aduse de mersul pe bicicletă. Într-o țară în care pedalatul este un sport extrem, am adăuga noi. Totuși, problema banilor care vor fi cheltuiți pentru acest eveniment ce va intra în calendarul sărbătorilor naționale din acest an nu este rezolvată, pentru că premierul Cîțu, chitros cum îl știm când vine vorba de bani, nu va permite nicio suplimentare de fonduri de la buget. De altfel, chiar și unii dintre membrii Consiliului Economic și Social atrăgeau atenția că bani care vor fi astfel cheltuiți ar putea fi folosiți mult mai eficient, dacă s-ar acorda pentru crearea infrastructurii necesare acestui transport alternativ, asta pe lângă faptul că instituirea unei zile naționale a bicicletei nu este o soluție pentru încurajarea transportului cu bicicleta, iar instituirea unei zile naționale este legată de un eveniment cultural sau istoric important.
Pe când și Ziua națională a trotinetei?
Pentru a păstra spiritul ecologic și coordonatele Strategiei naționale privind schimbările climatice și creșterea economică bazată pe emisii reduse de carbon, le sugerăm parlamentarilor să se pună serios pe treabă în actuala legislatură și să vină cât mai repede în Parlament cu un proiect de lege care să statueze Ziua națională a trotinetei, în care să fie incluse și cele electrice. Pentru aceasta ar putea fi adjudecata ziua de 6 iunie, chit că atunci este și ziua limbii ruse și Ziua națională a Suediei. Mai devreme nu se poate, pentru că pe 4 iunie a fost instituită Ziua Tratatului de la Trianon, document prin care se recunoştea Marea Unire de la 1 decembrie 1918, iar pe 5 iunie este Ziua Învățătorului.