Cabinetul Cioloş promite să le facă românilor viaţa mai simplă în relaţia cu instituţiile statului şi pregăteşte o Ordonanţă de Urgenţă care cuprinde un pachet de măsuri privind debirocratizarea. Printre acestea se regăsesc eliminarea copiilor legalizate, simplificarea procedurii de emitere a cazierului judiciar, introducerea plăţilor alternative şi a comunicaţilor electronice. Dacă toate aceste măsuri vor fi transpuse în practică, armata de funcţionari a statului are de ce să-şi facă probleme. Locul multora dintre ei în spatele ghişeelor nu se va mai justifica.
Noul proiect de Ordonanţă de Urgenţă a fost elaborat având ca bază de pornire propunerile venite de la cetăţeni. În esenţă, prin acestă iniţiativă salutară, instituţiile publice care solicită o copie în format fizic pe hârtie după actul de identitate, ca o condiţie pentru furnizarea unui anumit serviciu public, vor fi obligate să renunţe la această solicitare care în România mănâncă foarte mult timp solicitanţilor. Condiţia este să existe tehnologia pentru a scana sau a primi şi procesa o astfel de copie în format electronic. Pe de altă parte, guvernul a decis să reducă situaţiile în care instituţiile publice solicită copii legalizate după documente, acestea urmând să fie înlocuite cu declaraţii pe propria răspundere sau cu certificarea cu originalul de către funcţionari.
Citat
„Institutiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice centrale au obligaţia să îşi dezvolte, până cel târziu la finalul anului 2018, capacitatea tehnică, astfel încât comunicarea de date, informaţii sau documente între acestea să se facă în format electronic”, se arată în proiectul de OUG.
Mijloace moderne de plată
Actul normativ aduce o serie de noi reglementări şi în ceea ce priveşte plata serviciilor publice, el introducând plata cu cardul sau prin transfer bancar. „Instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice locale au obligaţia de a oferi metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, amenzilor contravenţionale şi a taxelor şi impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemului electronic naţional de plată, fie prin intermediul altor sisteme de plată, până cel târziu la finalul anului 2018”, se mai precizează în actul normativ.
Comunicare intră în era digitală
De asemenea, instituţiile publice vor fi obligate să folosească mijloacele electronice pentru a comunica cu beneficiarii serviciilor publice, cu condiţia ca beneficiarul să fie de acord cu furnizarea unei adrese de email. In acest sens, va fi nevoie de o dezvoltare la nivelul instituţiilor publice a serviciilor electronice. Nu au fost uitate nici persoanele cu dezabilităţi, actul normativ stabilind că serviciile electronice vor trebui adaptate nevoilor acestor persoane.
Cazierul judiciar, solicitat direct la MAI
Executivul va modifica si legea privind cazierul judiciar, astfel că autorităţile şi instituţiile publice, altele decât cele din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, să obţină certificatul de cazier judiciar direct de la Ministerul Afacerilor Interne. Cetăţeanul va fi scutit de obţinerea acestuia, caz în care taxa de eliberare şi taxa extrajudiciară de timbru vor fi eliminate. În baza consimţământului scris al solicitantului, orice instituţie publică, cu excepţia celor prevăzute deja în lege, va putea solicita unităţilor specializate ale MAI o copie electronică a cazierului judiciar al persoanei pentru care se efectuează verificările.