x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Frica obsedantă, ca o avalanşă amânată

0
Autor: Maria Sârbu 14 Dec 2010 - 19:57
Frica obsedantă, ca o avalanşă amânată Bogdan Stângă/ Naţionalul bucureştean a dat startul la „Avalanşa”. Publicul dă năvală

142516-avalansa-foto-bogdan-stanga.jpgCa o compoziţie în care se îmbină armonios lucrurile şi acţiunea, fante­zia fiind firul conducător – iată prima im­presie pe care mi-a dat-o spectacolul „Avalanşa” de Tuncer C­u­ce­no­glu, montat la Naţionalul bu­cu­reştean de Radu Afrim. Chiar dacă parafa pusă pe această creaţie scenică are iscălitura spiritualului regizor adulat şi ocărât în mare măsură, contribuţia echipei este vizibilă. Bineînţeles, pe Afrim îl ştim ca un creator care iubeşte pătimaş teatrul şi nu l-ar putea sluji dacă nu i-ar iubi şi nu i-ar respecta pe toţi cei care i se alătură la modelarea unui spectacol.

Pentru „debutul” său la Teatrul Na­ţional din Capitală, el a ales o dra­mă. Una scrisă impresionant, despre teamă şi speranţă, despre autoritate ne­limitată prin legi nescrise şi curajul de a înfrunta contrariul deşi ins­piră teamă. Dar nu e suficient ca doar textul să fie bun, trebuie ca regizorul să inventeze mecanismul care să pună în funcţiune talentul actorilor, bineînţeles dacă aceştia au exerciţiul apropierii de public, pregătirea de a reuşi smulgerea emoţiei din spectator. Radu Afrim a dat frâu imaginaţiei sa­le pe marginea ideilor textului şi îm­preună cu Iuliana Vîlsan, o sce­no­gra­fă profundă, ambiţioasă, care îşi res­pectă munca şi principiile, ca şi Afrim, au creat un frumos tablou în care îşi duc viaţa oameni uniţi de o frică perpetuă, obsedantă şi care îţi dă chiar de la început o stare de nelinişte adâncă.

Viaţa unei familii, care nu are nu­me, cu tineri şi vârstnici fără pre­nu­me, într-un sătuc fără denumire de la poalele munţilor, e ca un vis la graniţa dintre lumină şi întuneric. Lumina o dă albul din încăperea creată aidoma unui acvariu. Deşi e foarte natural totul, ai impresia că se imită modele ale naturii. Acest lucru îţi dă senzaţia că aici domină fobia. În casă sunt un bătrân şi o bătrână, un tânăr şi soţia sa gravidă, tatăl şi mama tânărului. Oamenii sunt închişi în propriile lor cugete şi temeri. Încearcă escapade, mai mult cu gândul, dar o forţă nevăzută stă ameninţător deasupra: forţa care ia dreptul şi libertatea, invocând însă natura. E ca un fel de profit de pe urma naturii.

Să nu plângi, să nu ţipi, să nu râzi, să nu faci zgomot, să nu naşti pe parcursul a nouă luni ale anului, până se umple jghiabul, care dă semn că zăpada de pe munte nu mai este ameninţătoare. Un comitet are grijă de toate acestea: dacă naşti în această perioadă, ţipetele femeii şi ale nou-născutului pun în pericol viaţa întregii co­­munităţi: pornesc zăpezile de pe coas­­ta muntelui, vine avalanşa şi îi în­­ghite pe toţi. De aceea, comitetul are urmăreşte ca tinerii să facă dra­gos­te doar într-o anumită perioadă a anului, în aşa fel ca femeilor să le vină so­rocul naşterii numai în cele trei luni, când pericolul căderii omătului trece.

Întunericul e în spate, se simte, se întrezăreşte printre frumoasele horboţele ce ornamentează casa. Dantele mari şi mici acaparează privirea. Dar ochiul are trecere spre… dincolo de pereţi. E apă. Scenografa, având vie o amintire despre un sat inundat de pe la noi, creează o casă ce pare să „trăiască” în urma unei calamităţi. Dar, de fapt, această casă cu oameni vii este moartă, dincolo de frumuseţea amenajării interioare.   

În familia cu pricina, tânăra gra­vidă dă semne de naştere prematură. Se vede frica de avalanşă, care poate fi evitată. Se vede frica de moarte, care depinde de oameni. Comitetul, cu membri şi preşedinte, ţine un „as” în mânecă – un caz premergător, care a avut loc cu jumătate de secol în urmă. Doi tineri căsătoriţi care nu au ascultat poveţele mai-marilor satu­lui au încălcat „legea”, făcând dra­gos­te când au vrut. Astfel, tânăra fe­meie trebuia să nască în termenele in­te­rzise. Hotărârea „înţelepţilor”: fe­meia să fie pusă vie, înainte de a naşte, într-un sicriu şi îngropată, astfel fiind „salvat” tot satul. Acest exemplu a destrămat timp de 50 de ani orice vis al tinerilor la bucurie. A ţinut în frâu teama adulţilor, împingându-i la trădare. Asemănător tragediei antice… Lu­­mea, în mare, se supune. Dar tâ­nărul încearcă o revoltă. Trecutul scoate durerea din sufletul bătrânului, ţintuit de trădare. Sunt lucruri universale. Nu ştiu cum s-ar fi potri­vit ideile acestui text scris în 2001 într-o perioadă numită totalitară. Oricum, se potriveşte de minune acum. E universal valabil.

Actorii aleşi de Radu Afrim vin să spună această poveste cu o convingere ce ţi se lipeşte de creier. Şi sufletul ţi-l pot încrâncena. Sub bagheta lui regizorală te încântă Marius Manole şi Rodica Ionescu, Constantin Cojocaru şi Ana Ciontea, Vitalie Bichir şi Ilinca Tomoroveanu, Mircea Rusu şi Raluca Petra. Desigur, fiecare în raport cu personajul încredinţat, fiecare ţinând cont de condiţiile în care se permite imaginaţia, de relaţiile cu cei de alături şi cu obiectele înconjurătoare.

Citeşte mai multe despre:   arte,   teatru

 



Mai multe titluri din categorie

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun CLASSICAL CHRISTMAS MARKET

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun  CLASSICAL CHRISTMAS MARKET
Opera Națională București și Corul Național de Cameră „Madrigal - Marin Constantin”, alături de Programul Național Cantus Mundi anunță organizarea primului Târg de Crăciun din România care va pune în...

Laureații Galei Premiilor Observator cultural 2021

Laureații Galei Premiilor Observator cultural 2021
Pentru a doua oară în istoria Premiilor Observator cultural, Gala Premiilor Obser­va­tor Cultural, ediția a XV-a, s-a desfășurat online, pe 25 noiembrie, într-o sesiune live, care a putut fi urmărită de...

7.000 de euro pentru câteva pagini Emil Cioran pentru "Cartea Amăgirilor" Cum performează piața de carte rară

7.000 de euro pentru câteva pagini Emil Cioran pentru "Cartea Amăgirilor"  Cum performează piața de carte rară
Galerie Foto Manuscrisul enunțat de Emil Cioran în timpul creării volumului „Cartea Amăgirilor” a fost adjudecat aseară pentru 7.000 de euro în cadrul Licitației de Carte Rară, Hărți și Manuscrise. Prețul a crescut î...

Stagiunea de marți seara. Recital de pian Florian Mitrea/ Nil Mladin

Stagiunea de marți seara. Recital de pian Florian Mitrea/ Nil Mladin
Galerie Foto Descris de Martha Argerich ca fiind „un tânăr pianist extraordinar”, Florian Mitrea, muzicianul format la București de către profesoarele Flavia Moldovan și Gabriela Enășescu, este dublu-laureat la...

Un Liliac de la Opereta

Un Liliac de la Opereta
Sâmbătă, 27 noiembrie, începând cu ora 17.30, scena Teatrului de Operetă şi Musical “Ion Dacian” va găzdui spectacolul “Liliacul”.   Tristeţea se înmulţeşte de la sine. Haideţi atunci să...

California Suite, primul spectacol regizat de Andrei Huțuleac, în premieră la unteatru

California Suite, primul spectacol regizat de Andrei Huțuleac, în premieră la unteatru
Ce au în comun un bărbat conservator care și-a înșelat soția, o actriță nominalizată la Oscar, profund nefericită în viața personală, și două cupluri aflate la finalul unei vacanțe nereușite? E simplu....

Constantin Chiriac, doctor honoris causa al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova

Constantin Chiriac, doctor honoris causa al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Moldova
Galerie Foto Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova i-a acordat, miercuri, titlul de doctor honoris causa prof. univ. dr. habil. Constantin Chiriac, directorul general al Teatrului Național „Radu...

REGARD SATIRIQUES SUR FRIBOURG Expoziții simultane ale artistului Florian Doru Crihană în Elveția

REGARD SATIRIQUES SUR FRIBOURG  Expoziții simultane ale artistului Florian Doru Crihană în Elveția
Galerie Foto În perioada 1 decembrie 2021 – 28 ianuarie 2022, la Cafeneaua socio-culturală Le Tunnel din Fribourg – Elveția, respectiv în perioada 6 decembrie 2021 – 28 ianuarie 2022, la Școala „Centrul de Orientare Prof...

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun CLASSICAL CHRISTMAS MARKET

Opera Națională București și Corul Madrigal anunță Târgul de Crăciun  CLASSICAL CHRISTMAS MARKET
Opera Națională București și Corul Național de Cameră „Madrigal - Marin Constantin”, alături de Programul Național Cantus Mundi anunță organizarea primului Târg de Crăciun din România care va pune în...

Ce cadouri aduce Moș Nicolae anul acesta

Ce cadouri aduce Moș Nicolae anul acesta
Galerie Foto Cele mai potrivite cadouri de Moș Nicolae sunt cărțile și e un prilej bun să ne aducem la zi listele de cumpărături.  O nouă apariție de la Humanitas este Un băiat ca toți ceilalți, o carte despre...

Lansarea volumului „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție” de Mugur Arvunescu la Odeon

Lansarea volumului „… au pus cătușe florilor … spectacol revoluție” de Mugur Arvunescu la Odeon
Luni, 29 noiembrie, ora 18:00, în Sala Majestic, vă invităm la o triplă aniversare. Teatrul Odeon sărbătorește în acest an 75 de ani de existență și 110 ani de la inaugurarea clădirii din Calea Victoriei,...

Mariana Nicolesco prezintă Recitalul Extraordinar Liedul Românesc – Cântec de dor

Mariana Nicolesco prezintă Recitalul Extraordinar Liedul Românesc – Cântec de dor
“Se apropie o zi binecuvântată a istoriei noastre – ne spune marea soprană Mariana Nicolesco  – ziua împlinirii viselor dintotdeauna ale acestui neam, ziua Marii Uniri. Zi pe care o sărbătorim cu...

VISUL AMERICAN LA TEATRUL DE COMEDIE. TUDOR CHIRILĂ REVINE PE SCENĂ DUPĂ DOI ANI  ÎNTR-UN SPECTACOL MARCA IARINA DEMIAN

VISUL AMERICAN LA TEATRUL DE COMEDIE.  TUDOR CHIRILĂ REVINE PE SCENĂ DUPĂ DOI ANI  ÎNTR-UN SPECTACOL MARCA IARINA DEMIAN
Galerie Foto Teatrul de Comedie în parteneriat cu Fundația Culturală artEST anunță premiera națională a spectacolului VISUL AMERICAN (Drinking in America) de Eric Bogosian, un spectacol de Iarina Demian, cu Tudor Chirilă, o...

Orchestra Română de Tineret la Expo 2020 Dubai Concert pentru Ziua Naţională a României pe scena Millenium Amphitheater

Orchestra Română de Tineret la Expo 2020 Dubai  Concert pentru Ziua Naţională a României pe scena Millenium Amphitheater
Galerie Foto Orchestra Română de Tineret dirijată de Gabriel Bebeşelea semnează primul eveniment cultural românesc de anvergură de la Expo 2020 Dubai, solişti fiind laureaţii Concursului Internaţional “George Enescu”...

„Seara tinerilor coregrafi”, pe scena Operei Naționale București

„Seara tinerilor coregrafi”, pe scena Operei Naționale București
„Seara tinerilor coregrafi” va avea loc marți, 14 decembrie, ora 18:30, pe scena Operei Naționale București, conceptul regizoral al evenimentului va purta semnătura Andreei Tănăsescu. ,,Seara tinerilor...
Serviciul de email marketing furnizat de