x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Week-end plăcut!

0
Autor: Eugenia Voda 21 Mai 2010 - 00:00
Week-end plăcut! Vincent Kess/Reuters
Iată, de ce ţi-e frică nu scapi: mă întrebam, în corespondenţa de ieri, cam ce poate înţelege un privitor "din afară" din filmul despre Ceauşescu: printre altele, din secvenţa cu vitrinele unui magazin de alimente umplute cu mâncare (şi aşteptând, ca un muzeu al produselor de ceară, vizita Tovarăşului, în clasica potemkiniadă), un comentator occidental a înţeles taman invers că acele vitrine indică faptul că varietatea produselor lăsa de dorit! (asta ca să vă amuzaţi).

Altul a înţeles că Tovarăşul a fost "mai mult un naţionalist decât un internaţionalist socialist" (e adevărat, e dificil să explici, mai ales dacă nu eşti istoric, cum acel "naţionalism" a fost un instrument de operare în favoarea puterii personale absolute). Comentatorul din Le Figaro recunoaşte: faptul că "autorul livrează copia brută, un fel de istorie fără vorbe şi fără repere datate nu te prea ajută să descifrezi misterul unui membru influent al Partidului Comunist Român devenit preşedintele României".

Deci, misterul rămâne! A nu se înţelege că ideea de a face acest film n-a fost o idee bună. Dimpotrivă, cu cât arhivele noastre de imagini ale istoriei vor fi mai scotocite şi mai divers montate, cu atât mai bine! Iar prezenţa unui asemenea documentar într-o vitrină internaţională de anvergura Cannes-ului e, evident, benefică. În bombardamentul de filme şi de imagini de la festival, te trezeşti că acele imagini despre "stima noastră şi mândria, Ceauşescu, România" te urmăresc, te obsedează, nu reuşeşti să le uiţi; nu uiţi, deşi ai vrea, privirile şmechere sau spinările încovoiate ori zâmbetele de golănaş sau gravitatea de peşte mort - ale unor personaje din apropierea Tovarăşului, intelectualii noştri de partid şi de stat.

Te urmăreşte şi faptul că n-ai reuşit să înţelegi care e criteriul după care autorul şi-a ales exemplificările: de pildă, de ce tocmai Radu Popescu şi Eugen Barbu au fost selectaţi ca să exemplifice discursurile în favoarea revoluţiei culturale, când oferta arhivelor ar fi fost mult mai bogată? Care a fost criteriul? Bănuiesc că în nici un caz criteriul estetic?! Poate criteriul că sunt morţi? (deci, "morţii cu morţii, viii cu viii"?)...

Dar să nu lăsăm fantoma lui Nicolae Ceauşescu să ne strice Cannes-ul! Oricum, marile spirite se întâlnesc: Carlos, părintele terorismului internaţional, a rivalizat cu Ceauşescu, în atenţia presei, fiind şi el în program cu o "ficţiune"de aproape şase ore - făcută ca un serial tv, pentru Arte, şi prilej de polemici la festival: unii spun că un film de televiziune nu are ce căuta aici, alţii susţin că e vorba despre un cinema de calitate şi că doar prejudecăţile stupide l-au ţinut în afara competiţiei! Polemica a mers până la nivelul de vârf al festivalului, selecţionerul, Thierry Fremaux, l-a vrut în competiţie, dar preşedintele Gilles Jacob s-a opus!

Înclin să cred că Gilles Jacob avea dreptate. Culmea e că însuşi Carlos, sângerosul venezuelean aflat în închisoare în Franţa, şi însurat cu avocata lui (franţuzoaică), protestează, pe motiv că filmul ar reprezenta un atentat la viaţa lui privată! Au şi teroriştii dreptul la intimităţile lor! Dar să nu-i lăsăm nici pe terorişti să ne strice Cannes-ul! (deşi, deja, l-au stricat, în sensul că, de 100 de ori pe zi, de câte ori intri la un film sau în Palatul festivalului, trebuie să te laşi controlat ca la aeroport, ceea ce nu numai că e incomod, dar îţi şi aduce mereu aminte pe ce lume te afli!).

Urmează un week-end foarte încărcat, pe Croazetă. Urmează şi o ploaie de mici premii paralele, în diverse secţiuni. La ora când scriu aceste rânduri mai sunt încă şase filme de văzut în competiţie, ceea ce e foarte mult. Nikita Mihalkov, cu "Exodul", va rula doar sâmbătă. Preşedintele juriului, Tim Burton, a spus că se simte ca Alice în Ţara Minunilor. Toată lumea moare de curiozitate să vadă cum o să rezolve "Alice" palmaresul, pentru că, e adevărat, de mult n-a mai avut Cannes-ul o selecţie cu atâtea filme bune! Legenda spune că atunci când Kiarostami a fost în juriu singurele cuvinte pe care le spunea despre câte un film erau: "mi-a plăcut!" sau "nu mi-a plăcut!".

În fond, la asta se reduce totul, la propriul gust; altfel nu se explică de ce, într-o revistă de cinema, un film din concurs e cotat ca extraordinar, iar în altă revistă, la fel de respectabilă, acelaşi film e numit o catastrofă, pe care, dacă o vezi, citez, "îţi vine să te arunci sub tren"! Aşa că, pe această linie şi din motive de timp şi de spaţiu, voi spune că "mi-au plăcut", şi le recomand neapărat pentru vizionare, mai ales două filme. "Biutiful", al mexicanului americanizat Alejandro Gonzales Inarritu (mult mai interesant acum decât în "Babel" sau în "21 Grame"), un film bântuit de moarte şi de poezie, un poem morbid şi stenic, în acelaşi timp, cu un Javier Bardem absolut memorabil.

Apoi "Bucuria mea", de Serghei Loznitza, un ucrainean născut în 1964, de formaţie matematician, aflat la debutul în lungmetraj, cu o imagine semnată de Oleg Mutu (432). E singurul film de debut din competiţie şi o mare revelaţie - despre vieţuirea şi supravieţuirea în "Rusia profundă", despre nebunie, violenţă şi autodistrugere, ca un blestem care se repetă, pe diferite spirale ale istoriei. Dacă cele două titluri nu vor figura în palmares, înseamnă că Alice nu va mai locui aici (adică în sufletul meu)!
Citeşte mai multe despre:   cannes,   film,   festival

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Demi Lovato este din nou singură. Artista s-a despărţit de logodnicul ei

Demi Lovato este din nou singură. Artista s-a despărţit de logodnicul ei
Artista americana Demi Lovato s-a despartit de logodnicul Max Ehrich la numai doua luni dupa ce s-au logodit Surse apropate susţin că cei doi au fost foarte fericiţi în perioada de izolare şi asta pentru că...

În weekend începe bienala timișoreană de arhitectură - Beta 2020

În weekend începe bienala timișoreană de arhitectură - Beta 2020
Galerie Foto Deși trăim vremuri incerte și suntem condiționați în traiul de zi cu zi de o criză a sănătății, implicarea în a construi viitorul mai bun al planetei noastre nu trebuie să se oprească.   Cea...

Înalt Preasfințitul Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit de București, este ales Președinte al Conferinței Episcopilor Catolici din România

Înalt Preasfințitul Aurel Percă, Arhiepiscop Mitropolit de București, este ales Președinte al Conferinței Episcopilor Catolici din România
Episcopii diecezani romano-catolici și episcopii eparhiali greco-catolici din țara noastră l-au ales pe Arhiepiscopul Mitropolit de București, Mons. Aurel Percă, în funcția de Președinte al Conferinței...

13 filme românești, într-o secțiune specială dedicată României, la Festivalul de Film „Opolskie Lamy” din Polonia

13 filme românești, într-o secțiune specială dedicată României, la Festivalul de Film „Opolskie Lamy” din Polonia
Galerie Foto Cea de-a 18-a ediție a Festivalului de Film „Opolskie Lamy”, desfășurată în perioada 2-10 octombrie 2020 în orașul polonez Opole, va omagia cinematografia contemporană din România printr-o secțiune...

Expoziție de artă YVONNE HASAN (1925 - 2016)

Expoziție de artă YVONNE HASAN (1925 - 2016)
Galerie Foto În perioada 1-18 octombrie 2020, Accademia di Romania in Roma, ca reprezentanță a Institutului Cultural Român, organizează expoziția de artă contemporană dedicată artistei Yvonne Hasan și curatoriată de...

Filmul „Spiral”, cu Bogdan Dumitrache, are premiera mondială la Festivalul de la Varșovia

Filmul „Spiral”, cu Bogdan Dumitrache,  are premiera mondială la Festivalul de la Varșovia
Galerie Foto Debutul regizoarei clujene Cecília Felméri, Spiral/ Spirala, cu Bogdan Dumitrache în rolul principal, va avea premiera mondială în competiția dedicată cineaștilor aflați la primul sau al doilea lungmetraj a...

„La Gomera“, în regia lui Corneliu Porumboiu, filmul câştigător al Marelui Premiu şi al Trofeului Uniunii Cineaştilor

„La Gomera“, în regia lui Corneliu Porumboiu, filmul câştigător al Marelui Premiu şi al Trofeului Uniunii Cineaştilor
Galerie Foto Producţia lui Corneliu Porumboiu "La Gomera" a fost recompensată cu Marele Premiu al Galei UCIN 2020, Premiul pentru cel mai bun film al anului 2019, acordat de Asociaţia Criticilor şi Filmologilor din cadrul UCIN,...

Piano Rocks – prima ediție în aer liber!

Piano Rocks – prima ediție în aer liber!
Galerie Foto 14 artiști vor urca în acest an pe scena ”Piano Rocks”. Evenimentul, aflat la ediția cu numărul 7, se va desfășura pentru prima dată în aer liber. Anul acesta invitat special al proiectului este formația...

S-a încheiat cea de-a opta ediție a Romanian Design Week, aflată sub semnul schimbării

S-a încheiat cea de-a opta ediție a Romanian Design Week, aflată sub semnul schimbării
Galerie Foto Ediția cu numărul opt a Romanian Design Week (RDW), cel mai amplu festival multidisciplinar dedicat industriilor creative, un eveniment prezentat de The Institute și UniCredit Bank, a fost organizată în jurul temei...

Kunsthalle Bega prezintă: SENSUL SCULPTURII

Kunsthalle Bega prezintă: SENSUL SCULPTURII
Galerie Foto 25.09.2020 – 24.01.2021 Deschidere vineri, 25 septembrie între orele 18,00 – 21,00 intrarea pe scara exterioară dinspre Piața 700 Program de vizitare Marți – Sâmbătă  12,00 –...

3 premiere, 40 de evenimente în 7 spații diferite și 2000 de spectatori - în lunile iulie și august. Continuăm împreună în septembrie

3 premiere, 40 de evenimente în 7 spații diferite și 2000 de spectatori - în lunile iulie și august. Continuăm împreună în septembrie
Galerie Foto Într-o perioadă în care oamenii au fost separați de sălile de teatru, Teatrul Dramaturgilor Români a fost unul dintre teatrele bucureștene cu cea mai intensă activitate în aer liber. În ciuda capriciilor...

Sorry We Missed You / În absența dvs. - cel mai nou film al lui Ken Loach, din 25 septembrie în cinematografe

Sorry We Missed You / În absența dvs. - cel mai nou film al lui Ken Loach, din 25 septembrie în cinematografe
Galerie Foto Noul film al consacratului regizor britanic Ken Loach tratează o problemă mai mult decât actuală în contextul pandemiei, despre ale cărei implicații nu se vorbește în buletinele de știri: ”gig economy” –...

ANANSI – o nouă colecție de traduceri din literatura universală

ANANSI – o nouă colecție de traduceri din literatura universală
Galerie Foto Începând din luna octombrie, o nouă colecție de traduceri din literatura universală îi așteaptă pe cititori în librăriile fizice și online din întreaga țară. Este vorba despre ANANSI. World Fiction, un...

American Independent Film Festival vine la Sibiu (25-27 septembrie). Proiecțiile au loc în aer liber, la Centrul Cultural Ion Besoiu, Terasa cu Flori

American Independent Film Festival vine la Sibiu (25-27 septembrie). Proiecțiile au loc în aer liber, la Centrul Cultural Ion Besoiu, Terasa cu Flori
Galerie Foto Între 25 și 27 septembrie, American Independent Film Festival organizează pentru prima dată la Centrul Cultural Ion Besoiu din Sibiu o ediție în care prezintă un weekend cinematografic cu o selecție de...

În culisele unei seri magice: Gala Premiilor UNITER 2020

În culisele unei seri magice: Gala Premiilor UNITER 2020
Galerie Foto Emoții, ținute de gală, cuvinte de recunoștință pentru teatrul românesc, vitalitatea noii generații, o plecăciune pentru marile personalități ale teatrului românesc. Locul de desfășurare a evenimentului, Te...
Serviciul de email marketing furnizat de