x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Calatorii CFR Călători are 54 de trenuri pentru Litoral, dar locurile sunt insuficiente

CFR Călători are 54 de trenuri pentru Litoral, dar locurile sunt insuficiente

de Diana Scarlat    |    13 Iun 2025   •   07:00
CFR Călători are 54 de trenuri pentru Litoral, dar locurile sunt insuficiente

Programul anual „Trenurile Soarelui” a fost lansat de CFR Călători, prin suplimentarea rutelor către Constanța cu 32 de garnituri, în perioada 13 iunie - 7 septembrie 2025.

În total, doar de la compania feroviară a statului vor circula 54 de trenuri către mare, din toate zonele țării. Cu toate acestea, locurile sunt insuficiente, în perioada sezonului estival, iar CFR Călători poate suplimenta fiecare garnitură cu până la 16 vagoane, însă Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) nu a făcut niciun studiu care să arate cât de mare este deficitul, astfel încât să ajute compania statului să calculeze necesarul de trenuri pentru a prelua toți călătorii. Anul acesta se văd și îmbunătățirile făcute de CFR Călători: vagoanele și locomotivele refăcute cu bani din PNRR circulă spre Constanța, unde în perioada verii au fost distribuite cele mai bune garnituri. Inclusiv trenul Alstom a fost mutat de pe ruta București-Brașov pe București-Constanța.

Litoralul este din ce în ce mai aglomerat, după 2020, în ciuda tuturor problemelor despre care se discută de mult timp, comparativ cu destinațiile externe de vară. Cei care nu merg la mare cu mașina personală aleg trenul către Constanța, din București sau alte orașe, pentru că alternativa cu autocarul a devenit aproape inexistentă, după pandemie, când firmele de transport rutier nu au primit sprijin din partea statului și aproape toți operatorii au renunțat, în ultimii ani, la cursele regulate.

Operatorii feroviari se confruntă acum cu o cerere mult mai mare decât oferta de locuri, indiferent cât de mult ar suplimenta garniturile de tren, inclusiv în această perioadă.

Ieri, primul tren din programul estival a plecat din București spre Constanța cu toate locurile ocupate. Și la finalul săptămânii trecute, când încă nu erau lansate garniturile suplimentare, vineri nu mai era niciun loc liber în niciun tren de pe ruta București-Constanța. Iar în continuare, conducerea CFR Călători se așteaptă să fie o cerere mai mare decât numărul de locuri pe care le poate oferi compania, cu tot cu suplimentări, pe toate perioada sezonului estival. Chiar dacă se știe că există deficit, compania nu poate estima numărul real de locuri pe care ar trebui să le suplimenteze, în lipsa unui studiu care se putea face de către ARF în ultimii 3-4 ani, dar nu s-a făcut.

Legături cu toate zonele țării

Programul „Trenurile Soarelui 2025” se lansează oficial pe 13/14 iunie și se va desfășura până pe 6/7 septembrie, astfel încât turiștii care călătoresc spre litoral și retur vor avea la dispoziție 54 de trenuri directe (32 suplimentare și restul din programul obișnuit) ce vor asigura zilnic legături din principalele orașe din țară cu staţiunile de la Marea Neagră. 

Regiunile ţării vor fi conectate, în aceste trei luni, cu destinaţiile de vacanţă cele mai căutate de pe litoralul românesc, CFR Călători oferind tuturor posibilitatea de a călători cu cele 32 de trenuri suplimentare directe (16 dus/16 întors) dinspre Oradea, Arad, Deva, Craiova, Timișoara Nord, Reșița Nord, Satu Mare, Baia Mare, Cluj-Napoca, Târgu Mureș, Brașov, Suceava, Iași, Galați, București Nord. Călătorii au la dispoziție și o serie de legături din Capitală, pe fondul existenței mersului de tren cadențat (la 1-2 ore) pe ruta București Nord - Constanța și retur. Durata călătoriei pe această rută este redusă, în medie de două ore și 30 de minute cu trenurile InterRegio și de două ore și 7 minute cu trenurile InterCtiy. 

Primele trenuri care vor ajunge în dimineața de 14 iunie 2025 cu turiști pe litoral sunt garniturile dinspre zona Moldovei, dar și tradiționalul tren destinat tinerilor care va circula zilnic pe ruta Sibiu - Râmnicu Vâlcea - Piteşti - București Nord - Constanța & stațiuni - Mangalia şi retur. Trenul Tineretului - IR 1912 va pleca din Sibiu la ora 18.38, va circula pe parcursul nopții cu tranzit prin București Nord (plecare ora 3.15) și va ajunge la Constanța la ora 6.11 / Mangalia la ora 7.59. 

„În perioada estivală, parcul activ de material rulant al CFR Călători va fi concentrat pe programul estival de transport „Trenurile Soarelui”, fără a se neglija asigurarea deplasărilor către celelalte zone de interes de pe teritoriul țării, punând la dispoziția publicului călător capacitatea maximă de transport, tehnic disponibilă. Traficul de pasageri va fi monitorizat atent și în funcție de evoluția și dinamica cererii de transport, compania va acționa în consecință, în limita parcului de material rulant tehnic disponibil”, a transmis CFR Călători. 

Angajații se mută pe rutele spre litoral

Conducerea companiei feroviare a statului s-a asigurat că va avea și personal suficient pentru cele 32 de trenuri care au fost adăugate pe rutele pentru litoral, în contextul în care sindicaliștii din CFR Călători au protestat și au amenințat cu greva generală, din luna februarie, după ce au fost suspendate 244 de trenuri, pentru a se elimina orele suplimentare lucrate de angajați, deficitul de personal fiind foarte mare, de mai mulți ani.

„Avem personal suficient. Orele suplimentare s-au redus foarte mult, dar avem personal autorizat care să deservească vacanța de vară. Pe fiecare tren este un mecanic, un șef de tren și un conductor. Dacă se vor face ore suplimentare, vor fi plătite sau recuperate conform Codului Muncii, adică până la 90 de zile vor fi recuperate, peste 90 de zile se plătesc. Va fi un deficit de locuri, în special pentru litoral, dar nu știm câte locuri, pentru că nu-i putem număra decât pe cei care cumpără bilet. Litoralul are o cerere foarte mare și anul acesta, dar ARF ar fi trebuit să facă un studiu, pentru a arăta care este deficitul. Clar este că nu vom putea satisface cererea, deși avem trenuri de 15 vagoane. Se mai poate adăuga un vagon, dacă există cerere, pentru că numărul maxim este de 16 vagoane”, a explicat, pentru Jurnalul, Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători.

Vagoane și locomotive „renovate” în țară

Pentru rutele de litoral, compania a asigurat, pentru toată perioada sezonului estival, cele mai bune garnituri de tren, cu cele mai bune locomotive. Reconstruirea vagoanelor și a locomotivelor s-a făcut prin PNRR, dar a durat destul de mult, pentru că doar autorizarea dată de AFER durează 9 luni. Cele mai multe garnituri sunt acum deja gata de a fi puse în circulație și toate au fost comasate acum pe ruta de Constanța.

România a câștigat foarte mult prin aceste „renovări” ale trenurilor prin PNRR: 139 de vagoane și 75 de locomotive au intrat în acest program de refacere totală, de la carcasă, cu firme din România, cele mai cunoscute fiind la Craiova și Brașov. Din total, au fost puse în circulație, până acum, 15 vagoane şi 8 locomotive care deocamdată vor circula pe ruta de litoral.

Tot prin PNRR s-au mai reparat 20 de vagoane și 6 locomotive, tot cu firme din țara noastră, astfel încât statul român a avut câștiguri multiple, inclusiv prin posibilitatea de a face aceste „renovări” și lucrări de reparație în țară, cu specialiști și companii românești.

În Programul „Trenurile Soarelui” 2025, garniturile care par nou-nouțe sunt formate din astfel de „carcase” vechi, recondiționate și reechipate cu cele mai noi tehnologii.

„Materialul rulant modernizat de către CFR Călători la industria de profil românească prin programul de investiții cu fonduri PNRR, precum și singura ramă electrică Alstom Coradia Stream pe care CFR Călători o are în exploatare prin punerea la dispoziție de către ARF în cadrul Contractului de Servicii Publice, vor deservi litoralul în acest sezon estival. Ambele tipuri de material rulant răspund unor cerințe ridicate de confort, ceea ce vor face mai plăcută experiența de călătorie spre/dinspre litoral. Vagoanele și locomotivele modernizate din fonduri PNRR se vor regăsi în compunerea trenurilor InterCity pe ruta Brașov - București Nord - Constanța, precum și în compunerea altor trenuri, în timp ce noua ramă electrică Alstom Coradia Strem este utilizată spre/dinspre litoral începând cu data de 1 iunie 2025, prin operarea zilnică a unui număr de patru trenuri InterRegio, pe ruta București Nord - Constanța”, a transmis CFR Călători.

Preţurile pornesc de la 94 de lei, la clasa a doua, iar cea mai scurtă călătorie pe ruta București-Constanța durează două ore şi 7 minute. Cea mai mare durată este pe cea mai lungă rută: 20 de ore, pe o distanță de 993 km, Oradea-Mangalia.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: CFR calatori trenuri litoral