Dorinta oamenilor de a pastra si dupa lasarea intunericului
un crampei din lumina zilei este mai veche chiar decat istoria.
De-a lungul timpurilor, pretutindeni, s-au experimentat diverse
solutii, forme si materiale in acest scop. Iata cate ceva despre
cele mai noi dintre ele.
Iluminarea artificiala
Despre lumina artificiala se poate spune
ca prezinta doua mari avantaje fata de cea
naturala: este constanta, adica nu se schimba
in functie de starea vremii sau de momentele
zilei, si poate fi planificata, ramanand la latitudinea
noastra cand, unde si in ce fel o folosim.
Ea a avut insa dintotdeauna doua neajunsuri,
pe care tehnologia moderna tinde sa
le reduca pe cat posibil: presupune costuri
de consum si redarea culorilor este mai slaba
decat cea a luminii naturale .
Exista cateva moduri distincte de utilizare
a acestui tip de lumina, dar care pot aparea
in diverse combinatii in unul si acelasi spatiu.
Spre exemplu, iluminatul general, destinat
orientarii prin incapere si presupunand dispersarea
uniforma a luminii, ca in cazul lampii
de tavan, poate aparea simultan cu iluminatul
local, ce directioneaza si concentreaza lumina
intr-o zona unde se desfasoara o anumita
activitate, precum biroul, blatul de la
bucatarie sau oglinda de la baie. De asemenea,
in acest mixaj poate interveni si al treilea
factor, iluminatul de atmosfera, cu un caracter
ocazional si axat pe punerea in evidenta a
unui detaliu semnificativ: un tablou, o sculptura,
o vitrina etc. Pe langa acestea, mai sunt
utilizate inca alte doua moduri de iluminat:
direct, atunci cand lumina este directionata
spre suprafata tinta, si indirect, atunci cand
ea este indreptata spre o suprafata reflectanta,
tavanul, eventual un perete, care o disperseaza
apoi in mod egal in camera.
Clasificare
Daca in trecut se cauta realizarea unei ilumina
ri cat mai clare si mai uniforme a intregului
spatiu aflat la dispozitie, azi s-a impus
principiul iluminarii diferentiate a spatiilor
multifunctionale. Astfel, intr-o camera de zi
se vor utiliza mai multe tipuri de corpuri de
iluminat, ale caror forme si caracteristici
tehnice difera dupa activitatea desfasurata in
fiecare zona: locul de conversatie, biroul, locul
de luat masa s.a.
Se impune deci o succinta clasificare a lor
mai intai in doua mari categorii, corpuri de
iluminat vizibile si ascunse, urmate de
subgrupurile lor. Cele vizibile pot fi: echipamente
de iluminat pentru tavan (aplice de
tavan, lampi suspendate, scufundate in tavanul
fals, cu sine, reflectoare, spoturi), aplice
de perete, lampi de masa (cu talpa sau cu
menghina), lampadare (cu picior inalt, asezate
pe podea). In al doilea grup intra corpurile
de iluminat incorporate in mobilier, peret
i, tavan, podea sau scari, ce pot avea rolul
de a spori vizibilitatea intr-o anumita zona, de
semnalizare a prezentei unui obstacol, in cazul
treptelor, sau de conturare a unei atmosfere
speciale.
Aspectul estetic
Atunci cand alegeti corpurile de iluminat
pentru
locuinta sau pentru locul dumneavoastra
de munca, in afara de toate aceste
considerente oarecum tehnice, mai trebuie
sa luati in considerare un aspect la fel de
important, cel estetic. Fiecare piesa trebuie
sa se armonizeze perfect cu ansamblul si toate
lampile dintr-o camera trebuie sa se potriveasca
intre ele. Iata de ce in majoritatea
cazurilor ele sunt produse in serii sau familii,
in care se regasesc toate tipurile deja descrise,
avand variante asemanatoare vizual.
Acest lucru nu limiteaza insa in nici un fel
creativitatea inepuizabila a designerilor din
domeniu, asa cum puteti constata din fotografiile
alaturate. La fel ca in arta, orice poate
constitui o sursa de inspiratie, de la fauna
marina la fenomenele meteo, iar gama materialelor
folosite este la fel de nelimitata: lemn,
metal, sticla, plastic, hartie...
Fascinatia ancestrala a omului pentru tot
ceea ce constituie sursa de lumina isi spune
cuvantul azi, ca si ieri, in felul cum sunt concepute
aceste obiecte, in poezia lor discreta
si totusi stralucitoare.
Cateva mici trucuri: prin proiectarea luminii
pe un perete sau tavan de culoare deschisi se
poate crea impresia de lirgire optici a spatiului,
prin difuzarea indirecti a luminii se atenueazi contrastele
cromatice supiritoare din ancipere si daci suprafata
reflectanti este colorati, lumina va prelua aceasti
culoare si o va transmite restului ambiantei.
Gabriela Popescu