În zilele Postului cel Mare. Lung drum. Drum lung de la Bucureşti la Densuş, locul unde speram să regăsim o emoţie veche, dinaintea unui monument unic.
Urcăm pe aleea ce duce la biserică, printre prunii şi merii abia zbucniţi în floare. E duminică şi toate sufletele satului sînt adunate între zidurile de piatră netezită de istorii...
Monument UNESCO
“Fără pereche în toată românimea”... Cu asemenea cuvinte exprima Nicolae Iorga admiraţia lui pentru Biserica “Sfîntul Nicolae” din Densuş. Biserică a cărei construcţie istoricul o plasa prin veacul al XVI-lea. Arheologii şi medievaliştii din România şi din lume, care au cercetat monumentul, nu s-au pus încă de acord cu privire la începuturile construcţiei – oricum o datează cu mult înainte, poate prin veacurile XIV, X sau chiar IV-V –, fiind ridicată pe temeliile unor construcţii încă mai vechi.
Iniţial, fusese un monument funerar dedicat generalului roman C.P. Longinus. Pe pietrele care “compun” biserica, poţi citi şi azi vechi inscripţii romane. Longinus fusese luat prizonier de către regele dac Decebal. Pentru ca acesta să nu-l forţeze pe Traian ca, în schimbul său, să îşi retragă armata la sud de Dunăre, Longinus s-a sinucis. În secolele II-III, pe locul monumentului funerar s-a ridicat un templu dedicat zeului Marte. După toate probabilităţile, două sau trei veacuri mai tîrziu (secolele IV-V), acesta a fost transformat în biserică creştină. După unele opinii, această biserică ar fi fost ridicată de goţi, în veacul al IV-lea.
Nu doar istoria aceasta (controversată, pe alocuri) aduce unicitate monumentului, ci şi structura lui arhitecturală. Este compusă dintr-un naos pătrat, cu o absidă semicirculară poziţionată la sud-est, unde se află altarul. Masa altarului este, de fapt, un bloc de piatră adus de la Ulpia Traiana Sarmizegetusa. În exterior, pronaosul – de formă rectangulară –, este unic prin faptul că nu are acoperiş. Tot exterioară bisericii este şi “tainiţa” sau ascunzătoarea, care avea dublu rol: de adăpost în vremuri de restrişte (război, invazii) şi de spaţiu pentru depozitarea proviziilor.
Sfînta treime
Pictura de secol XV, de factură bizantină, îmbracă cei patru stîlpi de piatră care susţin bolta, în interior. Pictorul a venit de peste munţi, din Ţara Românească, se numea Ştefan, iar viziunea lui – deşi are ca pornire canonul bizantin – este una personală: sfintele şi sfinţii sînt îmbrăcaţi în port popular românesc, cu ii şi bluze cusute cu arnici, cu catrinţe şi iţari.
Reprezentarea Sfintei Treimi (de la Densuş) este una dintre cele mai frumoase picturi ale ortodoxiei, iar după părerea monahului Daniel Stoenescu (fost preot la Densuş, astăzi episcop al românilor din Banatul Sîrbesc) e mai veche cu cîteva decenii decît mai cunoscuta icoană a lui Rubliov de la Zagrosk, de lîngă Moscova (datată 1425), cu care se întrece în frumuseţe.
Ne aplecăm şi noi genunchii, precum cnezii din vechime, în faţa Treimii sacre de la Densuş. Dumnezeu-Tatăl ţine mîinile pe umerii lui Iisus, în vreme ce Duhul Sfînt coboară în chip de porumbel. În biserică, ţăranii locului ascultă, în smerenie, predica. O mînă ni se aşază pe umăr. Tresărim... Ne regăsim, în cimitirul bisericii, printre străbuni şi pîlcuri de toporaşi, cu bătrînul Ion Moca. Densuşean.
Alergatul prescurii şi împuşcatul cocoşului
Obiceiuri străvechi
Despre biserică, bătrînul ştie că “s-ar fi construit în anul 105. Era un templu, şi-apoi l-au făcut biserică şi de atunci e singura biserică de la noi din sat”. “Cînd eram eu copil” – începe a ne povesti – “acu’ vreo 80 de ani, ţineam postul cît era de lung. Părinţii nu ne dădeau să mîncăm de frupt. Nu se făceau jocuri, nici distracţii, ca acuma... Cînd se apropia Învierea, se colecta grîul de la oameni şi se coceau «paştile» la cetăţeni acasă. Se duceau la biserică miercuri seara şi joi era slujba pentru ele. Duceau oamenii la biserică o pîine din asta şi vin, că şi vinul intra în biserică. Vineri seara veneam la slujbă, iar sîmbătă fiecare se pregătea de Paşti: tăia mielul... La miezul nopţii se făcea slujba de Înviere, iar duminică dimineaţă se împărţeau «paştile», să aibă fiecare la copii, că unii aveau vite, pe deal, şi trebuia să le ducă şi ălora, acolo...” La prînzul de Paşti, tot gospodarul punea pe masă: “supa de miel ori de pasăre, prăjiturile, cozonacii şi vinul; ca şi pe la alţii”. Ce-au densuşenii numai al lor? “Un obicei cu un cocoş...”
Datini
Obiceiul ni-l desluşeşte primarul comunei, Sorin Dumitru Ştefoni. Îl ştie bine, căci, la iniţiativa lui, acum vreo 10 ani a început a se face din nou. “În prima zi de Paşti, la noi e obiceiul să se facă «alergatul prescurii» şi «împuşcatul cocoşului». Se fac două tabere de «flăcăi» şi e un fel de concurs între ele. Locuitorii se strîng în vatra satului şi dau prescura uneia dintre echipe, în vreme ce cealaltă se duce în capătul satului. Prima echipă va mînca prescura (pîine dospită) pregătită de gospodinele din sat cu cîteva zile înainte ( pîinea e tare şi nu-i deloc uşor s-o mănînce), iar cea de a doua echipă va alerga spre biserică, unde e şi vatra satului. Dacă termină întîi cei cu prescura, atunci ei sînt cîştigătorii. Dacă ajung întîi cei cu alergatul, ei cîştigă”. Drept recompensă, cîştigătorii primesc un cocoş. Şi-aici începe cea de a doua parte a obiceiului, pentru că acest cocoş nu se-mparte între membrii echipei, ci-l primeşte acela care poate să-l împuşte. “E destul de dificil, pentru că se leagă cocoşul cu o sfoară de picior şi capătul sforii e legat de un copac. Cocoşul se mişcă, se zbate şi trebuie să-l nimereşti. Localnicii îşi dovedesc astfel măiestria în mînuirea puştii, sub supravegherea pădurarului şi sub privirile spectatorilor”.
Pupi acri
Pentru un kilogram de făină, se ia un plic de drojdie uscată sau o felie din pachetul de drojdie proaspătă şi se pune la dospit cu zahăr. După ce a dospit, se toarnă peste făină, se adaugă două ouă, un pic de sare, lapte şi zahăr şi se amestecă bine-bine, să nu rămînă cocoloşi. Se face aluatul să fie puţin mai gros decît cel de clătite. Se coc apoi pupii în tigaie. Se consumă de preferinţă calzi, cu zahăr presărat deasupra.
Plăcintă în cuptor
Se pune făina într-un castron şi peste ea: ouă, sare, zahăr, ulei, drojdie dizolvată în prealabil în apă cu zahăr. Se adaugă apoi apă şi lapte, în cantităţi egale şi se frămîntă pînă se obţine un aluat ca de plăcintă. Se lasă la dospit o jumătate de oră, după care se fac plăcinte cu mere, brînză, nucă, rahat sau dulceaţă. Se procedează astfel: se întinde o foaie nu prea mare, se pune umplutura pe o latură a ei şi se rulează. Se unge cu ou bătut sau cu apă şi zahăr, se aşază în tăvi de copt obişnuite şi se dă la cuptor pentru 45 de minute.
Sîngerete
Se face în ziua în care se taie porcul, înainte de Crăciun. Se alege carnea de grăsime, se macină folosind un ciur (o sită) mare la maşina de tocat carne sau se taie mărunt cu cuţitul sau satîrul (înainte vreme, femeile o tăiau “din bardă”, nu o tocau la maşină). Se condimentează cu piper, boia şi cimbru. Se adaugă ceapă tocată şi puţin usturoi. Se frămîntă bine şi se pune în maţe de porc sau în cutişin. Se lasă 2-3 zile şi apoi se pun la fum. După afumare, se ţin la uscat. Se pot păstra timp îndelungat, la rece, şi, dacă e de unde, se mănîncă şi la masa de Paşti.
Sarmale cu păsat
Se pregătesc mai întîi frunzele de varză. Se pun pitoance (bureţi porcini), care au fost fierte bine şi măcinate prin maşina de carne. În loc de orez, se pune păsat. Păsatul se condimentează, se pune în el ceapă măcinată şi prăjită, piper şi sare. Sarmalele se învelesc în frunze de varză acră. În oală se pun varză tăiată, mărar şi cimbru şi sarmalele se aşază deasupra. Peste sarmale se pun iar frunze de varză. Se lasă oala să fiarbă pe îndelete, la foc mic. Acestea sînt sarmalele pentru zilele de post. În sărbători, în loc de pitoance, la sarmale se pune carne, iar printre ele se îndeasă bucăţi de afumătură şi felii de sîngerete.