|
|
Doamna Rodica Berechea ma astepta imbracata in costum popular. Insa a fost scumpa la vorba. Mai degraba mi-ar fi incondeiat un cos cu oua decat sa vorbeasca despre ceea ce face. Tacerea ei nu este sinonima cu teama de a deslusi secrete, ci mai curand cu modestia. Are o figura atat de blajina, incat la inceput m-am simtit inhibata. Ma dusesem hotarata sa pun zeci de intrebari, sa aflu tehnici spectaculoase. Dar arta de a incondeia oua inseamna mai mult de atat. Este talent, este munca, este pasiune. Iar oboseala drumului mi-a trecut, o data cu descoperirea unei lumi noi. Lumea mesterilor populari.
CONTINUITATE. A invatat sa incondeieze oua cand era o copila de 12 ani, la vremea la care alte fete cochetau cu machiajul. Ea a ales sa "aranjeze" oua. Cea care i-a ghidat mainile pe acest drum a fost Aspaziea Croitoru, sora ei. "Cu timpul, aceasta activitate a devenit pentru mine mai mult decat o pasiune. As putea spune ca e chiar un "drog"", imi marturiseste o taina doamna Berechea.
Pe masuta de lucru apar insirate pungute cu margele de diferite culori, oua ceruite si o ustensila pe care eu la inceput am asemanat-o cu o iglita. S-a asezat ca din reflex pe scaun si a inceput demonstratia. Parea ca nu ma mai aude. Fixarea margelelor, gandul la modelul final o dusesera parca in alta lume. Simteam ca nu se gandeste decat la cum va arata oul la finalul acestei munci migaloase. Si eu, privind la cosul plin cu mostre de pe masa, nu puteam decat sa tac, nu care cumva sa o deranjez din visarea ce o face sa transforme un ou intr-o bijuterie. "Oul decorat cu margele trebuie sa placa atat din punct de vedere cromatic, cat si al conceptiei compozitionale si al respectarii, in functie de tema aleasa, a ornamenticii traditionale", imi spune doamna Berechea.
Nu se opreste din lucru, dar pare stanjenita de aparatul de fotografiat. Simt ca are nevoie de intimitate pentru a putea lucra. Insa ce imi povesteste contrazice putin aceasta idee. Are un grup de elevi carora le impartaseste "dragostea pentru acest mestesug". Dar, dupa initiere, fiecare lucreaza acasa, in spatiul lui personal.
Citește pe Antena3.ro
Atelierul doamnei Berechea s-a transformat pentru cateva ore intr-o sala de clasa. A trebuit sa invat din liniste, din "necuvinte". Nu a fost o simpla lectie de decorat oua cu margele. A fost mai degraba un curs de modestie si de devotament, insotite, cu sensibilitate, de un har desavarsit.
1 Oul de lemn strunjit se introduce intr-o baie de ceara fierbinte, astfel incat sa aiba un strat de ceara suficient de gros si uniform ca sa permita fixarea margelelor. | |
|
|
3 Margelele sunt fixate in ceara cu ajutorul unui ac infipt, de regula, intr-un "condei" din lemn, in motive geometrice si nationale - romb, dreptunghi, cerc, spirala, val, cruce, stea, soare, dar si florale. | |
4 Imaginatia creatorului este cea mai importanta. Fondul compozitiei este de obicei in nuante de rosu, verde, albastru. |
OUL FABERGE
| ||
|