x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Culinar Oul e maica formelor, a tuturor formelor

Oul e maica formelor, a tuturor formelor

26 Apr 2005   •   00:00

  • de CRISTINA ANDREEA CATANA
  • OUL CU MARGELE
  • Dimineata ploioasa de aprilie. Vantul puternic umfla hainele trecatorilor, le ciufulea parul. Gara din Radauti, dupa douazeci si ceva de ore de nesomn. Nu departe de zgomotul sinelor de tren se afla un atelier. Curtea paraginita, cladirea marcata de trecerea timpului, clanta care statea sa cada, m-au dezamagit un pic. Numai ca, aveam sa aflu mai tarziu, de data aceasta zicala "omul sfinteste locul" era cat se poate de potrivita.

    Doamna Rodica Berechea ma astepta imbracata in costum popular. Insa a fost scumpa la vorba. Mai degraba mi-ar fi incondeiat un cos cu oua decat sa vorbeasca despre ceea ce face. Tacerea ei nu este sinonima cu teama de a deslusi secrete, ci mai curand cu modestia. Are o figura atat de blajina, incat la inceput m-am simtit inhibata. Ma dusesem hotarata sa pun zeci de intrebari, sa aflu tehnici spectaculoase. Dar arta de a incondeia oua inseamna mai mult de atat. Este talent, este munca, este pasiune. Iar oboseala drumului mi-a trecut, o data cu descoperirea unei lumi noi. Lumea mesterilor populari.

    CONTINUITATE. A invatat sa incondeieze oua cand era o copila de 12 ani, la vremea la care alte fete cochetau cu machiajul. Ea a ales sa "aranjeze" oua. Cea care i-a ghidat mainile pe acest drum a fost Aspaziea Croitoru, sora ei. "Cu timpul, aceasta activitate a devenit pentru mine mai mult decat o pasiune. As putea spune ca e chiar un "drog"", imi marturiseste o taina doamna Berechea.

    Pe masuta de lucru apar insirate pungute cu margele de diferite culori, oua ceruite si o ustensila pe care eu la inceput am asemanat-o cu o iglita. S-a asezat ca din reflex pe scaun si a inceput demonstratia. Parea ca nu ma mai aude. Fixarea margelelor, gandul la modelul final o dusesera parca in alta lume. Simteam ca nu se gandeste decat la cum va arata oul la finalul acestei munci migaloase. Si eu, privind la cosul plin cu mostre de pe masa, nu puteam decat sa tac, nu care cumva sa o deranjez din visarea ce o face sa transforme un ou intr-o bijuterie. "Oul decorat cu margele trebuie sa placa atat din punct de vedere cromatic, cat si al conceptiei compozitionale si al respectarii, in functie de tema aleasa, a ornamenticii traditionale", imi spune doamna Berechea.

    Nu se opreste din lucru, dar pare stanjenita de aparatul de fotografiat. Simt ca are nevoie de intimitate pentru a putea lucra. Insa ce imi povesteste contrazice putin aceasta idee. Are un grup de elevi carora le impartaseste "dragostea pentru acest mestesug". Dar, dupa initiere, fiecare lucreaza acasa, in spatiul lui personal.

    IMBINARE. Intorcandu-ne in timp, aflam ca tehnica ornamentarii oualor cu margele a plecat initial de la oul fiert, trecand prin varianta oului golit si umplut cu ceara fierbinte. Apoi, a fost oul in totalitate din ceara, ca mai apoi sa se ajunga la oul din lemn (rotunjit la strung). Varianta finala este considerata cea mai buna, pentru ca obiectul decorativ capata rezistenta fizica si poate fi pastrat o viata.

    Micile opere de arta ale doamnei Berechea stralucesc in lumina slaba a becului atarnat neglijent de tavan. Au trecut insa si prin salile pline de stralucire ale expozitiilor din tara sau din strainatate. Chisinau, Strasbourg, Graz, Londra, München, Viena, Linz, Berlin, Salzburg, Paris, New York si Tokyo. Prin toate aceste locuri, ouale incondeiate cu margele au incantat ochii vizitatorilor. Si pentru toate aceste merite, in anul 2002, doamna Rodica Berechea a fost decorata prin Decret Prezidential cu Medalia Nationala "Pentru Merit" clasa a III-a.

    Atelierul doamnei Berechea s-a transformat pentru cateva ore intr-o sala de clasa. A trebuit sa invat din liniste, din "necuvinte". Nu a fost o simpla lectie de decorat oua cu margele. A fost mai degraba un curs de modestie si de devotament, insotite, cu sensibilitate, de un har desavarsit.

    TRADITIE. Ouale decorate cu margele sunt obiectele decorative cele mai cautate de Pasti.

    1 Oul de lemn strunjit se introduce intr-o baie de ceara fierbinte, astfel incat sa aiba un strat de ceara suficient de gros si uniform ca sa permita fixarea margelelor.

    2 Se stabileste modelul ce se doreste a fi realizat si, in functie de acesta, oul ceruit va fi impartit in cate cadrane este nevoie.

    3 Margelele sunt fixate in ceara cu ajutorul unui ac infipt, de regula, intr-un "condei" din lemn, in motive geometrice si nationale - romb, dreptunghi, cerc, spirala, val, cruce, stea, soare, dar si florale.

    4 Imaginatia creatorului este cea mai importanta. Fondul compozitiei este de obicei in nuante de rosu, verde, albastru.

    OUL FABERGE
    Fiecare dintre ouale incondeiate reprezinta o bijuterie. Insa exista si astfel de obiecte decorative a caror valoare materiala este cu adevarat uriasa. Cele mai cunoscute astfel de nestemate sunt ouale Faberge, care au fost create intre anii 1885 si 1917, de bijutierul Peter Carl Faberg.... Cei care s-au bucurat de acestea au fost tarii Rusiei. Primul dintre aceste oua incrustate cu aur si pietre pretioase a fost comandat de tarul Alexandru al III-lea pentru sotia sa, Maria Fedorovna. Tarina a fost foarte incantata de darul primit si i-a comandat lui Faberg... o astfel de bijuterie in fiecare an, cu ocazia Sarbatorilor Pascale. In total, au fost create 50 de oua care astazi se afla in colectii particulare. Oul Faberge "Iarna", care avea aproximativ 3.000 de diamante, a fost vandut la licitatie cu suma de 9 milioane de dolari.
    ×