x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul De astăzi, General Motors a intrat oficial în faliment

De astăzi, General Motors a intrat oficial în faliment

01 Iun 2009   •   00:00
De astăzi, General Motors a intrat oficial în faliment

Grupul General Motors, devenit unul dintre simbolurile industriei americane, va declara astăzi falimentul, la peste 100 de ani de la înfiinţare, iar compania reorganizată va intra în proprietatea guvernului Statelor Unite, transmite Reuters, citată de Mediafax.

Pregătirea documentelor pentru intrarea în procedura de insolvenţă a fost confirmată, la finele săptămânii trecute, de oficiali ai administraţiei Obama şi va fi cel mai mare faliment din industria prelucrătoare americană şi, totodată, al treilea mare faliment din istoria corporatistă a Statelor Unite.

Decizia de a împinge GM către o reorganizare rapidă sub protecţia falimentului, finanţată prin ajutoare de stat suplimentare de 30 miliarde de dolari, este considerată un risc uriaş asumat de administraţia Obama.

Totuşi, un tribunal pentru falimente a aprobat, ieri, vânzarea tuturor activelor concernului Chrysler, intrat în faliment la finele lunii aprilie, către un consorţiu de companii condus de grupul italian Fiat, susţinând astfel eforturile guvernului pentru salvarea industriei auto.

Restructurarea Chrysler, finanţată tot de guvern, este considerată un "test" pentru autorităţi, în aşteptarea unui proces mult mai complex de reorganizare a GM, cel mai complicat, dificil şi sensibil faliment din istoria Statelor Unite.

Detaliile cunoscute public din programul de reorganizare al GM anunţă un proces de vânzare rapid, care va permite unei companii restructurate mult mai mici să iasă de sub protecţia falimentului în 60-90 de zile.

Analiştii consideră că guvernul SUA trebuie să reuşească să transforme GM şi Chrysler în companii competitive, pentru a evita noi proceduri de faliment "în câţiva ani".

GM este menţinut pe linia de plutire, de la începutul acestui an, prin finanţări guvernamentale. Costurile totale suportate de stat de la primul ajutor guvernamental, virat grupului din ianuarie, la suma cheltuită pentru faliment şi reorganizare se vor ridica la 50 miliarde de dolari.

Guvernul va prelua o participaţie de 60% din acţiunile companiei reorganizate GM şi îşi va asuma riscurile competiţiei directe cu rivali precum Toyota, după ce va reduce la jumătate datoriile constructorului auto american. Cheltuielile au fost deja reduse semnificativ, datorită unui acord încheiat cu cea mai mare uniune sindicală din industria auto americană, United Auto Workers (UAW).

Totodată, guvernul Canadei şi autorităţile locale din provincia Ontario au anunţat că vor acorda ajutoare de stat de 9,5 miliarde de dolari pentru reorganizarea GM, pentru a evita un val de concedieri la uzinele canadiene ale grupului.

În urma restructurării, GM va închide 11 fabrici din Statele Unite şi va dezactiva alte trei unităţi. Ţinta de concedieri nu este clară, însă grupul a purtat discuţii cu liderii UAW pentru a renunţa la 21.000 dintre cei 54.000 de membri sindicali.

În timp ce "noul GM" va fi scos rapid din faliment, uzinele închise, utilajele abandonate şi alte active la care se va renunţa vor rămâne în procedură de lichidare.

UAW va controla 17,5% din acţiunile "noului GM", guvernul Canadei alte 12%, iar deţinătorii de obligaţiuni vor primi 10% din capital, pentru a renunţa la pretenţiile financiare.

GM are 92.000 de angajaţi în Statele Unite şi finanţează veniturile a peste 500.000 de pensionari.

"Vrem o ieşire rapidă, curată, imediat ce circumstanţele vor permite asta. Suntem foarte optimişti că aceste companii (GM şi Chrysler, n.r.) vor deveni rentabile şi nu vor mai avea nevoie de sprijinul statului", a declarat duminică secretarul general al Trezoreriei SUA, Timothy Geithner.

După 100 de ani de istorie, prăbuşirea finală a gigantului GM a început pe 19 decembrie 2008, când administraţia fostului preşedinte George W. Bush a anunţat că va oferi grupului ajutoare de stat de peste 13 miliarde de dolari, şi a ajuns la apogeu la finele lunii martie a acestui an, după ce actualul guvern a acordat un termen limită de 60 de zile pentru restructurarea datoriilor şi prezentarea unui program care să poată conduce la viabilizarea concernului.

Fondat în 1908, GM a dominat industria auto americană şi şi-a disputat piaţa globală. Până la mijlocul anilor '50, apogeul prosperităţii pentru companie, GM angaja 514.000 de persoane, realiza jumătate din producţia auto a Statelor Unite şi avea vânzări duble faţă de a doua mare companie americană de la acea dată, Standard Oil.

Acţiunile GM au căzut vineri cu 75%, prăbuşire care nu a mai fost înregistrată de la Marea Recesiune, într-o şedinţă considerată ultima înainte de declararea falimentului. (V.A.)

×
Subiecte în articol: auto faliment