x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Îngerii cu 4x4

Îngerii cu 4x4

de Diana Scarlat    |    15 Noi 2009   •   00:00
Îngerii cu 4x4
Sursa foto: Diana Scarlat/JURNALUL NAŢIONAL

Care este diferenţa între offroaderii adevăraţi, care iubesc natura şi o protejează, şi mârlanii posesori de jeepuri „bengoase" sau ATV-uri bune numai pentru stricat iarba? E simplu: primii ne sar în ajutor cănd pare că nimeni nu ne mai poate scoate din râpă, iar ceilalţi ar trebui să ia lecţii de civilizaţie înainte de a se urca la volan...



Văzută din public, o competiţie de offroad poate părea cel mult o activitate „hard" la care participă împătimiţi ai sporturilor extreme motorizate, mereu dornici de aventură şi de a-şi etala abilităţile. Puţini ştiu însă ce e în sufletul „cavale­rilor" pe 4x4 şi ce mai pot face ei în afară de antrenamente sau concursuri. Gix şi Ma­rian - sau 2Extreme - sunt doi offroaderi din categoria îndrăgostiţilor de natură care mai salvează din când în când vieţi... oameni blocaţi pe munte, păduri incendiate, râuri sufocate de pet-uri şi alte situaţii la fel de extreme ca şi sporturile pe care le practică. Cei doi offroaderi de la Predeal fac de foarte mult timp tot ce alţii nu mai pot face: „Putem să intervenim în aproape orice situaţie, mai ales în zonele greu accesibile din împrejurimile Predealului. Iarna ne sună o mulţime de oameni care intră cu maşina în zone din care nu mai pot ieşi, iar noi mergem să-i scoatem de acolo. Colaborăm şi cu Salvamontul în situaţii extreme, când e necesar transportul auto. La inundaţii am participat la o acţiune de împărţire a hranei pentru sinistraţi", spune Gix. Tot ei, offroaderii de la Predeal, participă sau chiar organizează acţiuni de ecologizare a zonelor montane devastate de turiştii total lipsiţi de bun-simţ, care-şi lasă pet-urile şi şervetele de picnic pe crestele munţilor.  

Echipa 2Extreme se antrenează zilnic prin râpele din împrejurimile Predealului, atât pentru competiţii, cât şi pentru a-i ajuta pe alţii. Marian (Codleanu) şi Gix (Gigel Mazarache) sunt doi dintre cei câţiva tineri entuziaşti care în urmă cu opt ani au adus în zona Predeal sporturile extreme. La fel sunt şi partenerii lor de la OutExtrem, alături de care participă uneori la competiţii. „Începutul a fost simplu, pentru că fiecare dintre cei implicaţi în acest proiect a practicat sporturi de performanţă, în special schi alpin. Astfel s-au pus bazele Şcolii de schi «2 Extreme», acum de renume, având în componenţă monitori specializaţi în Canada şi, nu în ultimul rând, o experienţă vastă în lucrul cu copiii", explică Marian. Asta pentru că, pe lângă offroad, Gix şi Marian mai fac tiroliană, rapel, traversare pe corzi, traversare prin pendulare, căţărare, parapantă, bungee jumping sau windsurf, yachting, rafting, schi nautic şi schi extrem (off pist). De fapt, nu le este străin nici un sport extrem inventat sau în curs de a fi inventat. Offroadul rămâne însă activitatea de bază.  

Competiţiile mai mult îi „antrenează" pentru situaţii şi mai complicate, în care numai ei şi alţi câţiva curajoşi ar putea interveni, fără hartă, fără „roadbook", fără traseu prestabilit sau copilot bine pregătit. „În competiţiile de offroad, maşinile special pregătite parcurg un traseu de 60-110 km pe zi, pe teren accidentat. Echipa este compusă din două echipaje, care, la rândul lor, sunt compuse din pilot şi copilot. Echipa noastră este compusă din două maşini cu acelaşi tip de caroserie şi şasiu, de Daihatsu Rocky. În felul acesta, transportul pieselor şi întreţinerea maşinilor pe teren sunt mult mai facile. Dacă organizatorul hotărăşte desfăşurarea concursului la individual, maşinile merg şi punctează separat, dar îşi acordă asistenţă în cadrul echipei", explică Gix. Concursurile se organizează foarte serios: nimeni nu intră în competiţie fără licenţă, vizită medicală, asigurare de viaţă şi taxă de participare. „Legătura între maşini pe teren se păstrează cu ajutorul staţiilor radio, punctele fiind acordate echipei numai dacă amândouă maşinile traversează acelaşi număr de CP-uri (checkpointuri) şi ajung la finalul cursei. Rolul copilotului este îndrumarea pilotului cu ajutorul citirii unui roadbook, înşiruire de etape de drum cu distanţe şi repere, fără a avea o hartă", mai spune Gix. Însă toate astea nu există într-o intervenţie în caz de incendiu în pădure sau iarna, la cabane izolate de avalanşe sau de ninsori abundente, pe vârf de munte.

×
Subiecte în articol: ceva de suflet