x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Jeremy Clarkson, despre meseriile care te aduc lângă maşini

Jeremy Clarkson, despre meseriile care te aduc lângă maşini

de Jeremy Clarkson    |    08 Aug 2012   •   08:00
Jeremy Clarkson, despre meseriile care te aduc lângă maşini

Primesc in mod foarte regulat scrisori de la un pasionat auto care si-ar dori sa obtina un post in echipa de productie TopGear. Probabil, ei isi imagineaza o viata cu Lamborghiniuri, Ferrari si o orgie neintrerupta de g-uri. Dar, daca e sa fiu cinstit, e mai mult o viata plina de ceai. Eu il prefer fara zahar. Richard, tradandu-si originile, il bea cu sase linguri. Si ai face bine sa nu gresesti cantitatea.

Desigur, vei fi inconjurat de multe supercaruri. Dar treaba ta, dupa ce ai golit o cutie de Margaritar intr-o cana pentru Richard, se limiteaza la a le spala. Singura masina pe care vei apuca, totusi, sa o conduci este o Corsa cheala.

Dacainca mai esti interesat, cerintele sunt dupa cum urmeaza. Trebuie sa fii imun la toate bolile, vei munci 29 de ore pe zi, sapte zile pe saptamana, vei plati pentru permisiunea de a veni la munca, Richard va tipa la tine pentru ca nu i-ai pus destul zahar in ceai si e musai sa ai o diploma magna cum laude de la Oxford sau Cambridge. Leeds? Exeter? Pfff. Locul tau e in alta emisiune, atunci.

Imi pare rau ca sunt asa brutal, dar adevarul este ca daca vrei sa lucrezi cu masini – daca nu esti un pic special si, de asemenea, cu ceva nevoi speciale –, chiar ar trebui sa cauti in alta parte.

Pe vremuri, era simplu pentru ca masinile se stricau destul de des si se puteau repara cu un ciocan. Asa cainchiriai un pic de spatiu sub un pod de cale ferata, puneai un anuntin ziarul local si asteptai sa apara cineva cu o Cortina inecata.

Acum, insa, lucrurile s-au schimbat. Ai nevoie de echipament de diagnostic, care costa cam 700 de milioane, o suma care nu poate fi imprumutata de la bancasi pe care, oricum, n-ai putea s-o inapoiezi pentru ca, dupa ce va identifica problema si ii vei spune clientului cat costa reparatia, el va arunca masina la gunoi si isi va cumpara una noua.

E adevarat. Parca nu mai departe de ieri drumurile gemeau de Forduri Sierra. Dar daca azi ar fi ieri, ar exista si o armata de mecanici care sa le tinain viata. Nu exista asa ceva, pentru ca azi e azi, iar toate Fordurile Sierra au fost transformate in fierbatoare si in masini de spalat.

Aruncam aparatele de ras, camerele foto si telefoanele mobile imediat ce ne plictisim de ele sau cand fac cele mai mici probleme. Si acum, am inceput sa facem la fel si cu masinile. Ceea ce inseamna ca nu exista nicio oportunitate pentru geniul tanar care vrea sa-si petreaca toata ziua cu mana varata pana la cot in cilindrul numarul sapte al unui BMW.

La fel se intamplasi in motorsport. In trecut, existau multi oameni bogati care te-ar fi angajat pentru a avea grija de masinile lor de curse pentru a fi gata in zilele cand si-ar fi pus un fes din piele pe cap si o pereche de ochelari pe nas si s-ar fi dus sainfrunte moartea. Nu si acum.

Vrei sa lucrezi in motorsport acum? Trebuie sa ai o scrisoare de la NASA in care sa scrie ca, in opinia lor, esti supra-calificat pentru ca ei sa te angajeze. Trebuie sa fii specialist in aerodinamica, inginer si un programator atat de genial, incat Bill Gates sa te sune in fiecare marti pentru sfaturi. In plus, trebuie sa fii dispus sa porti o camasa din nylon cu Anusol scris pe spate.

Si, dacaindeplinesti toate criteriile, vei sfarsi lucrand intr-o fabrica din Woking, unde nu ai voie sa vorbesti sau sa zambesti si, la fiecare doua weekenduri, in timp ce prietenii tai isi duc Civicurile modificate in pub, tu vei fi intr-o saunain partea cealalta a lumii, tinand un uscator de par indreptat spre discul de frana al unui neamt impertinent. Sau vei fi pe Mallory Park, prinzand hamul intre picioarele unui tanar cu o freza ridicola, care pare sa guste eforturile tale mai mult decat s-ar cuveni.

Desigur, inca mai poti sa obtii o slujba ca vanzator de masini. Dar pentru asta trebuie sa fii pregatit sa-ti dai cu gel in par, sa porti multe bijuterii si costume ieftine. Trebuie, de asemenea, sa ai rabdarea unui sfant. Si e din ce in ce mai rau, pentru ca desi e posibil sa fii rugat sa muti o masina dintr-o parte in alta a showroomului, cam asta va fi singurul timp petrecut la volan.

Pentru ca, de fapt, vanzatorul de masini modern nu e deloc asa ceva. In cea mai mare masura, el sau ea nu sunt decat un intermediar pentru o companie de leasing. Singurul lucru pe care il vand pentru bani gheata sunt covorasele de interior.

Sofer de livrari? Da, sunt multi oameni al caror job constain a duce masini noi si scumpe de la un dealer la altul sau de la importator pana la usa jurnalistului auto. Suna bine, nu? Si probabil ca asa si este, dacaiti place sa conduci panain Hartlepool pentru a afla ca destinatarul nu e acasa sau s-a dus in Devon, sau a murit. Si tine minte, conduci pana acolo, dar te intorci pe cont propriu. Ceea ce inseamna ca trebuie sa ai niste pantofi trainici sau o intelegere sanatoasa a felului in care functioneaza trenurile, pentru ca pentru fiecare ora petrecutaintr-un Jaguar luxos, vei sta 43 in gara din Peterborough. In ploaie.

Stiu, sunt extrem de pesimist, insa exista speranta, un lucru demonstrat foarte bine atunci cand maniacii din Romania, creatorii uimitoarei Dacia, au inceput sa ajungain Marea Britanie. Au demonstrat caisi pot castiga existenta lucrand cu masinile, stand langa un semafor cu nimic altceva in mana decat o racletasi o galeata cu noroi.

Asta a functionat foarte bine pana cand oamenii au inceput sa realizeze ca nu trebuie sa dea o lira pentru a li se curata parbrizul, intrucat masina lor, oricat de ieftina, era dotata cu stergatoare si lichid de parbriz, care putea fi actionat gratis.

Si, oricum, companiile care controleaza apa au hotarat sa o distribuie pe toatain nord, lasand sudul sa sape puturi, asa ca acum e ilegal sa speli o masina, sau chiar si bucati din ea.

Din fericire insa, in timpul unei calatorii recente in Cape Town, am dat peste o solutie la toate aceste probleme. Fiecare strada este plina de oameni imbracati in jachete fosforescente, care te ajuta sa parchezi masina cat mai repede si cat mai bine.

Ce idee geniala! Multi oameni se chinuie sa faca o garare cu spatele si ar da cu placere o lira daca cineva se ofera s-o facain locul lor. Mai ales daca au un Lambo. Asa ca fa-ti rost de o uniforma pe care sa scrie "ajutor la parcare" si vei putea sa conduci mai multe masini intr-o luna decat mine.

E drept, in cea mai mare parte a timpului, cu spatele.

Un mic avertisment, totusi. In Cape Town, sunt mai mari sansele sa gasesti oameni darnici pe anumite strazi decat pe altele, iar alea profitabile sunt la mare pret. E posibil sa fii nevoit sa-ti aperi teritoriul. Cu propriul sange.

De multe ori mi s-a intamplat sa vad pe cineva ghidand cu grija un BMW in locul lui de parcare, numai pentru a primi un pumn in fatain clipa in care s-a dat jos. Deci, tine cont – daca vrei sa-ti mearga bine afacerea ta de strada, va trebui sa fii politicos, bun la garari, istetsi, mai ales, sa ai pumnul greu si sastii sa-l folosesti.

×