x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Legende pe roţi: Hammond conduce Lotus Carlton

Legende pe roţi: Hammond conduce Lotus Carlton

19 Mar 2012   •   08:11
Legende pe roţi: Hammond conduce Lotus Carlton

Nu cunosc denumireacorecta a acelor haine de piele trei sferturi cu guler din blana si buzunare mari, pe care le vezi prin filme purtate de smecherasii din estul Londrei, insa, oricare ar fi ea, Lotus Carloton poarta ceva echivalent in lumea auto. Urias, cocosat si probabil foarte nervos, e o masina spre care te indrepti incet, fara miscari bruste si cu care incerci sa nu stabilesti contact vizual.

De altfel, Carltonurile au fost o tinta preferata pentru hotii de masini sau pentru cei care doar le inchiriau pentru o noapte, ceea ce ridica probleme serioase pentru Politie, care nu avea nimic suficient de rapid pentru a se tine dupa ele.

Mi-au placut atunci cand au aparut in 1990 si imi plac si acum. Totusi, ai avea mare noroc sa mai vezi una in prezent: s-au facut doar 950 de exemplare, pana in 1992, iar simplul fapt ca a intrat in productie este o minune in sine – ideea unei masini de familie de peste 100.000 de euro (in banii actuali) e imposibil de inghitit acum, pe timp de criza, insa era foarte greu de acceptat chiar si atunci. Inchipuie-ti cum ar decurge discursul unui inginer care incearca sa-l convinga pe directorul financiar de fezabilitatea unui asemenea proiect si in capul tau se va desfasura o piesa de teatru pe cat de absurda, pe atat de comica.

Atingea aproape 290 km/h, iar acceleratia pana la 100 km/h nu se stie cat dureaza, insa s-a cazut de acord asupra cifrei de 5 secunde. Exact genul asta de mituri si dezbateri ii confera caracterul de care se bucura astazi. E ca un unicorn drogat. Dar cel mai tare este faptul ca moralitatea unei masini de familie capabila de 290 km/h si chiar existenta ei au ajuns sa fie subiect de dezbatere in Parlament. Cat de tare-i asta?

Dupa toate laudele astea, nu te astepta sa fii dezamagit in vreun fel de masina, in realitate. La fel de discreta ca un bodyguard inarmat, aspectul e simplu, curat si neted. Pare negru, insa, de fapt, odata ce a fost asamblat in fabrica Opel din Germania si livrat in Hethel pentru a deveni un Lotus, Lotus Carlton nu era disponibil decat in culoarea Imperial Green – un verde atat de inchis, incat parea negru in orice alte conditii in afara expunerii in lumina directa a soarelui. Aproape negru, si totusi mult mai misto. A fost cea mai rapida berlina cu patru usi multi ani, insa nu te gandi ca e cheala, gata pentru baietii dornici de piloteala. De fapt, nu e deloc pentru baieti. Aer conditionat, geamuri electrice, piele – are tot ce-si poate dori un gangster – insa e urnita de un motor sase in linie de 3,6 litri cu doua turbosuflante care dezvolta 382 CP. Doamne, ce bine suna. Iar cand o conduci devine de-a dreptul incredibil.

Este, fara vreun dubiu, cel mai instabil lucru cu care am alunecat pe circuitul nostru vreodata. Da, e o afirmatie subiectiva, insa a te distra intr-o masina e un lucru subiectiv oricum, asta daca nu cumva te afli intr-o cursa adevarata.

Cei sase cilindri in linie livreaza puterea in aceeasi maniera tandra in care Vinnie Jones ti-ar zdrobi capul cu o portiera, iar spatele pluteste in voie, ramanand, insa, mereu in urma puntii fata, ca sa nu supere motorul si asta sa-i scoata dintii. Nu eram sigur ca ranjetul meu copilaros si chicotelile de bucurie erau potrivite intr-o masina care, daca ar ajunge pe aleea din fata casei tale, i-ar pune pe vecini pe fuga de teama ca planuiesti o spargere, dar nu ma puteam abtine.

Nu e numai putere bruta, insa – a fost si este – si sofisticat. Suspensia multibrat pe spate tine lucrurile sub control. E chiar si autonivelanta, probabil pentru situatiile in care cadavrul atarna prea greu in portbagaj. Discurile ventilate din fata erau zdravene la vremea lor (330 mm si etriere de competitie pe toate cele patru roti), iar cele doua turbine asigurau cuplul maxim inca de la 4.200 rpm. Cutia de viteze – de Corvette ZR1, manuala in 6 trepte – si ambreiajul greu sunt singurele lucruri care-ti aduc oportun aminte de forta brutala a masinii asteia.

Da, desigur, intr-un fel inca exista printre noi, VXR8 ducand torta berlinelor rapide si infricosatoare. Insa Lotus Carlton a facut-o primul, intr-o maniera atat de surprinzatoare si personala, incat nu cred ca a mai fost egalata pana acum.

×