x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Masina de un milion

Masina de un milion

de Dragos Stoica    |    15 Dec 2005   •   00:00
Masina de un milion

Cu un motor de 8 litri, care are 16 cilindri si patru turbine, Bugatti Veyron dezvolta 1.001 CP, avand limitator electronic la viteza de 407,5 kilometri pe ora. In urma cu zece zile, prestigioasa revista auto BBC Top Gear a acordat mai multe premii in cadrul unui concurs denumit "Masinile anului 2005", cel mai ravnit trofeu revenindu-i elitistei Bugatti Veyron.

FORTA. Considerata acum cativa ani drept un proiect aproape irealizabil, Bugatti Veyron este cea mai rapida masina de serie din lume, automobilul putand atinge fabuloasa viteza de 407,5 kilometri pe ora. Mai mult decat atat, valoarea respectiva este limitata electronic, constructorii considerand ca nivelul stabilit este unul demn de incredere. La aceasta viteza insa, consumul se ridica la cota de un litru pe kilometru, nefiind vorba practic decat de atingerea unui prag de performanta si nicidecum de o viteza de croaziera in adevaratul sens al cuvantului. De altfel, in cazul in care masina este solicitata pentru atingerea acestei valori, anvelopele Michelin, care sunt special concepute pentru a incalta un Veyron, nu pot rezista decat maximum 15 minute, iar traseul ar trebui sa fie unul in linie perfect dreapta, fara nici un viraj.

INGENIOZITATE. Motorul unui Bugatti Veyron are o capacitate de 7.993 de centimetri cubi, acesta putand dezvolta in cuplu maxim o putere de peste 1.000 CP. Pentru racirea unei asemenea "herghelii" insa, este nevoie de mai multe radiatoare, numarul acestora ajungand chiar la 10 in cadrul celor sase versiuni construite. Din pacate, asezate sub capota din fata, radiatoarele nu mai lasa nici un fel de spatiu pentru bagaje. Pentru masurarea cat mai exacta a puterii, pe consola exista, alaturi de turometru, si un indicator special pentru masurarea sa, gradat la intervaluri de cate 100 CP. Cutia de viteze este mecanica, avand sapte trepte, montate manete si la volan si are dublu ambreiaj, reprizele fiind bine echilibrate. Un alt capitol la care Veyron sta excelent sunt franele, masina oprindu-se rapid, fara nici o tendinta de a trage stanga sau dreapta in cazul unei franari fara maini pe volan de la viteza de 270 km/h.

PUNCTE SLABE. Conform specialistilor BBC Top Gear care au testat masina, aceasta se comporta bine in trafic, fiind extrem de usor de utilizat. Totusi, nu este un automobil care sa simta tocmai in largul sau pe suprafete cu denivelari ceva mai mari, suspensia prezentandu-se destul de dur. De asemenea, vizibilitatea are de suferit in anumite momente din cauza oglinzilor laterale, care, fiind prea mari, obtureaza uneori privirea soferului fata de sensul opus de circulatie. Totodata, Bugatti Veyron este o masina grea, in primul din cauza motorului care trebuie sa scoata cele mai mari viteze, precum si a latimii sale uriase, de doi metri. In ceea ce priveste pretul sau, care se ridica la un milion de euro, acesta este de-a dreptul prohibitiv, masina fiind produsa numai la comanda.

LEXUS
O alta masina care s-a bucurat de multe aprecieri la festivitatea BBC Top Gear Awards a fost Lexus IS250, laureata la categoria "Executive of the year 2005". Aceasta are pretul de catalog la 39.000 de euro, ajunge de la 0 la 100 de kilometri in 8,4 secunde si atinge o viteza maxima de 227 km/h. Motorul are sase cilindri si o capacitate de 2,5 litri, dezvoltand 204 CP. In ceea ce priveste consumul, media acestuia se situeaza pe la 8,5 litri la 100 km.

TOYOTA
La festivitatea BBC Top Gear Awards 2005, acelasi titlu de masina a anului l-a primit si Toyota Aygo (foto), fiind premiate si alte modele, printre care Mazda MX-5 (Roadster), Mercedes CLS (cea mai luxoasa masina), Porsche Cayman (masina de sport) si Range Rover Sport (vehicul de teren).

Â

×
Subiecte în articol: auto masina veyron bugatti veyron