x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Noua ordine mondială

Noua ordine mondială

de James May    |    TopGear    |    10 Aug 2012   •   08:56
Noua ordine mondială

Gordon Murray al zilelor noastre este o editie matura a hipiotului pe care-l vezi adesea in poze vechi de la boxele F1: par rebel, mustata, camasi mai urate decat ale mele.

El este omul care a desenat pentru Brabham sau McLaren si a conceput supercarul F1, precum si 'McMerc“-ul SLR sau LCC Rocket. E un inginer workaholic propovaduitor, atins un pic, asa cum e normal, de demonul nebuniei. |i plac Bob Dylan, spre exemplu, si cursele cu ligheane. Simte o atractie inexplicabila fata de tonomate si pare sa sufere de o fobie profunda fata de gandaci, pe care o aminteste de cateva ori in timpul discutiei noastre.

Si iata ca, in sfarsit, putem vedea roadele proiectului sau cu masini mici: T25 cu motor pe benzina si, echivalentul electric, T27. Putem sa ne linistim. Sunt distractive, amuzante si chiar un pic comice, ceea ce merita aplauze – usor cerebrale si totusi captivante, la fel ca Total Wipeouot.

Sunt primul rezultat al unei noi metode de productie pe care Gordon a denumit-o iStream si care, deocamdata, ne-a dat doar masinutele astea.

'Sa dai o forma frumoasa unei masini in care incap trei adulti e aproape imposibil“, spune Gordon, de parca ar vrea sa se scuze inca de la inceput. De fapt, arata destul de funky, chiar daca sunt totusi ciudate. Pe de alta parte, oamenii au spus asta si despre catedrala lui Gaudi de mai bine de un secol, iar noua acum incepe sa ne placa.

Iata cateva informatii esentiale. O masina-T este cu vreo 30 de centimetri mai scurta decat un smart ForTwo. E cu 60 cm mai ingusta in dreptul oglinzilor, cantareste cu 200 kg mai putin in versiunea pe benzina, are un loc in plus si un portbagaj mai mare. De asemenea, va costa considerabil mai putin.

Pentru a intra in mintea lui Gordon Murray, trebuie sa apesi intai pe butonul de pe cheie. |ntreaga parte frontala a masinii se deschide, amintind de micuta Isetta. Asta inseamna si ca poti sa pasesti, la propriu, in masina, in loc sa te urci in ea. Daca ploua, va trebui sa te misti repede. Iar daca vei sfarsi intr-un ambuteiaj-monstru pe autostrada, vei deschide capacul, te vei ridica in picioare si vei survola carnajul precum Rommel.

Cu capacul inchis, totul e intim. Stai in mijloc, ceea ce pare foarte natural, cu cei doi pasageri de o parte si de alta, un pic mai in spate, la fel ca in F1. Vad un smart trecand pe sensul opus. Pffff. Ha. Masina ta, domnul meu, este imensa. Si un pic ridicola.

Motorul de 660 cmc de pe T25 livreaza doar 52 CP, sau cu 13 mai putini decat Fiatul meu Panda. Dar nu conteaza. 'Masa redusa este ultimul sfant graal al designului auto“, spunea Gordon, mai devreme. Asta sta la baza rationamentului iStream, dar si aproape de inima cuiva implicat in motorsport, precum e el. O masina mai usoara va accelera, evident, mai rapid cu o anumita cantitate de putere sau consuma mai putin combustibil, dupa caz.

O greutate mica nu aduce dupa ea decat alte scaderi in greutate, la fel cum o masa mai mare te obliga sa tot pui. Constructorii de supercaruri o dau inainte cu carcasele din fibra de carbon si aluminiu, dar de fapt incearca sa stabileasca un cap de pod pentru greutatea redusa intr-un mod de gandire fundamental greoi. O filosofie tinde spre Casa Parlamentului; cealalta spre ceva mai apropiata de un balon cu heliu. Masinile-T se incadreaza in al doilea curent, iar beneficiile acestei greutati mai mici merg inapoi pana pe linia de productie. Tine minte, un T cantareste cu 200 kg mai putin decat un smart. E echivalentul masei unei motociclete si o diferenta proportionala uriasa intre doua masini mici.

Iata-ne, deci, intr-o masina cu trei locuri, tractiune spate, superusoara si, oarecum, sportiva. Acest prototip tarziu de T25 scartaie un pic, dar nu conteaza. Vine o curba. Directia, imbogatita de consecintele fizice implacabile ale masei scazute si de entuziasmul lui Murray fata de masinile sport, e precisa ca un laser. Poate un pic prea vioaie, pentru cine nu se asteapta.

Intram; referintele vizuale indica faptul ca suntem pe cale sa ne rasturnam, insa accelerometrul localizat in fundul meu e de alta parere. Trece curat prin curba si poate provoca chiar si zambete. Reusesc o jumatate de drift pe un viraj larg la stanga. Trebuie sa ma potolesc cu lucrurile astea sau imi voi pata reputatia.

Ce pacat ca, pentru moment, Murray a trebuit sa foloseasca transmisia cu doua pedale pe smart. Se stie cat de proasta este. Totusi, T este, in esenta, o masina construita pe un sasiu, si nu o monococa, deci poti pune orice motor si transmisie, in limitele bunului simt. Motoarele de motocicleta sunt o optiune si cred ca lui T i s-ar potrivi motorul de 675 cmc de pe Triumph-ul meu Daytona, care are si o cutie rapida.

De fapt, poate ca ar trebui sa fie electric.

Nu intamplator T27 e mai aproape de finalizare, are un interior aproape gata, din care se remarca instrumentele electronice reusite, fara inutilitati SF. Murray e dezamagit de vaietul indiscret al motorului, dar mie imi place. Pentru a selecta directia de mers, ai doar un bumb – o promovare instant pe puntea lui USS Enterprise.

Si in tot acest timp stai in mijlocul unei masini, ceea ce e un pic special. Oamenii isi vor dori sa mearga cu tine in T datorita aranjamentului inedit al scaunelor, pentru ca singura alternativa este sa cumpere un F1, iar astea sunt cam scumpe in prezent.

Ceea ce il face pe T o experienta amuzanta, insa, este senzatia ca te afli intr-un (pe un) scuter; aproape ca te invita sa regandesti deplasarea pe benzi care ii conditioneaza pe soferii masinilor intregi. |n oras, exista locuri in care masina-T si-ar putea crea o banda numai pentru ea. Tentatia e coplesitoare: sa te strecori printre doua coloane si sa ajungi primul la semafor. Ceilalti soferi ar putea chiar sa te ierte, pentru ca esti intr-o masina amuzanta.

Sunt masini cu adevarat istete, care reusesc sa evite capcana de a parea dojenitoare sau un fel de materializare a scuzei ca detii o masina. Sunt rezultatul sincer al imaginatiei unui inginer si al echipei lui de experti/dementi, si nu dejectia masturbatoare si cinica a celor care doresc reformarea transportului sau a hipsterilor. Numele lor este format din cifre si litere, la fel ca masinile de curse sau avioanele de vanatoare, si nu din sintagme pompoase precum iQ, smart, Viitorul sau Jesus.

Sunt doar niste masini foarte mici, dar, intr-un fel, cele mai radicale pe care le-am vazut vreodata. Ai vrea si tu una? Ai putea s-o cumperi chiar acum, dar exista un clenci... vei fi obligat sa cumperi intreaga fabrica.

×