x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

16 Aug 2005   •   00:00
Scrisori

16 august 2005

Oancea Ilie, jud. Olt:
"Am iesit la pensie in anul 1998 si am o vechime in munca de 38 de ani. In vederea recalcularii pensiei, conform Legii 19/2000, la data de 23 martie 2005, m-am adresat Ocolului Silvic din judetul Suceava, cu scrisoare recomandata, prin care am solicitat sa-mi comunice in scris prin adeverinta, salariul lunar, care nu a fost trecut in cartea de munca in perioada 01 martie 1951 - 15 aprilie 1953, cat am functionat ca inginer-sef la Ocolul Silvic. De asemenea, m-am adresat cu cerere scrisa si la o alta societate, pentru indemnizatia de conducere lunara, care nu a fost trecuta in cartea de munca, pentru perioada 15 mai 1961 - 01 martie 1965, cat am functionat ca director. Nici pana la aceasta data nu am primit nici un raspuns. Cui sa ma adresez pentru rezolvarea acestei probleme?

RASPUNS: In general, salariile sunt inscrise in carnetul de munca existent - in original sau copie - in dosarul de pensie al pensionarului. Daca salariile nu sunt inregistrate, pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, Legea 19/2000 prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, salariul minim pe economie.

Beudeanu Liviu, jud. Arges:
"In ziarul dvs. cu nr.3712 din 25.07.2005, am aflat ca doctorul Traian Ataman cofochirurg, reda auzul oamenilor printr-o metoda perfectionata de el, dar nu-i cunosc adresa, spre a lua contact cu domnia sa. As dori sa stiu spitalul unde lucreaza sau domiciliul sau."

Calbajos Aurel, Onesti:
"Doresc sa aflu adresa domnului doctor Traian Ataman, care printr-o metoda perfectionata de el poate reda auzul pacientilor. Ma intereseaza un consult sau eventual, o interventie chirurgicala."

RASPUNS: Il puteti gasi pe domnul doctor Traian Ataman la Spitalul Panduri din Bucuresti, la etajul 3. Telefonul este: 021-410.21.70.

Alexandru Ion, Ploiesti:
"Sunt pensionar din data de 17 iulie 1990, conform Deciziei 127.471, pentru munca depusa si limita de varsta, cu vechime integrala. Am primit pensia recalculata si sunt total nemultumit, deoarece nu mi s-au luat in calcul sporurile fixe in bani (pentru periculozitate, tehnicitate, toxicitate), sporuri care au fost impozitate. Doresc sa stiu daca acesta este un drept al meu si daca da, ce trebuie sa fac."

RASPUNS: Trebuie sa faceti o cerere de recalculare la Casa de Pensii de care apartineti la care sa anexati actele doveditoare.

Nicolae Vicu, Olt:
"In fiecare an eu si sotul meu plecam la Miercurea-Ciuc, la fiica noastra. Problema noastra este ca de fiecare data cand se intampla acest lucru, administratia ne pune la plata intretinerii o persoana. Vrem sa stim daca acest lucru este legal."

RASPUNS: De la Liga Asociatiilor de Proprietari, Habitat, am primit urmatorul raspuns: "H.G. nr. 400 - Art.18, al.5, lit.c - «stabilirea perioadei pentru care proprietarii sau chiriasii pot solicita, in scris, scutirea de la plata cheltuielilor pe persoana si care trebuie sa fie de minimmum 15 zile pe luna» - se face de catre Adunarea Generala a Asociatiei de Proprietari. In situatia in care in apartamentul respectiv nu locuieste nici o persoana pe o anumita perioada de timp, trebuie luate in considerare cheltuielile repartizate pe cota parte de proprietate indiviza, asa cum sunt ele specificate in Acordul de Asociere. H.G. nr. 400/2003 - capitolul III - precizeaza modul de calcul al cheltuielilor si veniturilor rezultate din intretinerea, repararea si exploatarea condominiilor.

Olaru Venuta, Bucuresti:
"Sunt mama a trei copii si am un necaz deoarece unul dintre baietii mei este foarte bolnav. Trebuie sa le asigur hrana si mancarea, cat si medicamente pentru cel bolnav. Dar nu ma pot descurca cu banii. De aceea as vrea sa plec la munca in strainatate ca menajera. Am apelat la o firma si mi-au cerut 600 de euro, suma imposibila pentru mine. Exista si alte modalitati de a pleca la munca in strainatate fara sa ma coste atat de mult. Va multumesc.

RASPUNS: Orice solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa cunoasca faptul ca plecarea la lucru in strainatate presupune mai multe etape. In primul rand, trebuie sa se inregistreze in banca de date a solicitarii pe baza depunerii dosarului cu documentele doveditoare de catre fiecare solicitant. De asemenea trebuie avut in vedere ca va fi necesar sa participe la diverse teste psihologice si profesionale organizate in vederea aprecierii asupra capacitatii individuale, prezentarea la selectii, efectuarea controlului medical, legalizari si traduceri de acte. A pleca la lucru in strainatate mai presupune ca persoana in cauza sa cunoasca ca ii trebuie un fond banesc minim pentru transpunerea in practica a acestei dorinte care sa-i permita sa acopere cheltuielile pentru traduceri si legalizari de acte, teste, control medical, participari la selectii, cheltuieli de transport. Dosarul unui solicitant de locuri de munca in strainatate trebuie sa contina minim urmatoarele documente: copie dupa buletinul sau cartea de identitate, cu o valabilitate de minim sase luni de la data depunerii dosarului; copie dupa pasaport, cu o valabilitate de minim sase luni; adeverinta medicala de la medicul de familie ca sunteti clinic sanatos sau ca nu figurati in evidenta cu boli cronice, in original; cazier judiciar cu o valabilitate de 30 de zile, original; copie dupa certificatele de calificare sau absolvire, legalizata la notariat; copie dupa carnetul de munca sau declaratie pe proprie raspundere ca nu aveti carnet de munca, legalizata la notariat; curriculum vitae, fisa personala care va fi o pagina dactilografiata cu date personale; dovada emisa de Directia Generala de Evidenta Informatizata a Persoanei din care sa rezulte ca nu are interdictie legala de a parasi localitatea sau alte limitari ale executarii dreptului de libera circulatie in alte tari. Daca angajatorul strain va dori si alte documente, solicitantul de locuri de munca trebuie sa le depuna, el va fi anuntat de agentul de ocupare. Pentru a pleca la munca in strainatate puteti apela la o firma care se ocupa de intermedieri de acest gen sau o puteti face prin Oficiul pentru Migrarea Fortei de Munca cu adresa in Strada Valter Maracineanu nr. 1-3, etaj 4, Sector 1, Bucuresti, telefon 021-315.88.44, 021-312.46.68.

Topala Elena, Bucuresti:
"Am fost pensionata cu pensie anticipata partiala, Decizia nr. 1/187729/13.06.2002. La data de 12.01.2005 am depus cererea nr. 5542, pentru calcularea pensiei pentru limita de varsta, precum si adeverinta de absolvire a Institutului Politehnic Bucuresti. Pe data de 06.06.2005, am revenit cu cererea nr. 16936. La ghiseu am primit informatia ca au cereri de anul trecut nerezolvate si nu stiu cand vor calcula pensia definitiva si vor restitui penalizarea pe pensie perceputa ilegal incepand cu 01.02.2005. La data de 04.07.2005 am revenit la ghiseu pentru a depune o noua cerere, care nu mi-a fost primita, motivand ca o sa primesc acasa decizia. Pana la aceasta data nu am primit decizia de pensionare pentru limita de varsta, iar pensia pentru luna iulie este tot cu penalizare. Va rog sa ma indrumati unde trebuie sa apelez pentru a intra in drepturile legale cuvenite."

RASPUNS: Va indrumam sa va adresati la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale cu adresa in Strada Latina numarul 8, Sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021-250.91.11 pentru a oferi amanuntele necesare rezolvarii situatiei dumneavoastra.

Negoescu Ion, Medgidia:
"Mama mea, Negoescu Maria, este nevazatoare si pana in aprilie anul acesta primea ajutorul in bani de la primarie. Am inteles de la domnul primar ca din aprilie dosarele s-au mutat la Casa de Pensii Dolj, iar al ei s-a pierdut. Am vorbit la Casa Nationala de Pensii si am fost luat la trei pazeste… Dosarul avea numarul 806901/2002, iar certificatul de handicap are numarul 9142/28.01.2002.

RASPUNS: Ne-am interesat pentru dumneavoastra la Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap de unde ni s-a spus ca trebuie sa va adresati la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Dolj, care are sediul in Craiova, Strada Nicolae Titulescu 22, telefon: 0251-41.63.65.

Barna Gheorghe, Targoviste:
"Am lucrat 27 de ani ca maistru, maistru principal si maistru specialist. La iesirea la pensie la limita de varsta am constat ca mi s-a calculat o pensie cat la o femeie de serviciu, datorita inscrisurilor incorecte din cartea de munca. Serviciul personal de la fostul loc de munca nu a completat sistematic, la timpul cuvenit, cartea de munca. M-am adresat instantelor de judecata dar nimeni nu a analizat corect dosarul, nu au luat in calcul declaratiile martorilor, nu au admis expertiza tehnica ceruta si, mult mai simplu, au respins cererea mea ca nefondata. Va rog sa imi indicati pe cineva competent care sa analizeze situatia pensionarii mele".

RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns pentru dumneavoastra: "Potrivit prevederilor Decretului nr. 92 din 16 aprilie 1976 privind carnetul de munca, inscrierile eronate sau efectuate fara respectarea prevederilor legale vor fi rectificate de unitatea care pastreaza carnetul de munca, sau, daca cel interesat nu mai este incadrat, in ultima unitate, in baza actelor oficiale care atesta alte situatii decat cele inscrise, rectificarile certificandu-se in carnetul de munca - art. 7 alineat (2). Articolul 8 al aceluiasi act normativ mentioneaza urmatoarele: «Rectificarea din oficiu a inscrierilor efectuate, precum si refuzul de a inscrie in carnetul de munca unele date rezultand din acte sau de a efectua rectificarile unor inscrieri, se comunica celui in cauza, in scris si motivat, in termen de 15 zile de la data luarii masurii» - alineat (1). Impotriva masurii luate potrivit alineatului (1), precum si in cazul neeliberarii carnetului la incetarea activitatii, titularul carnetului de munca se poate adresa cu plangere la judecatoria in a carei raza teritoriala are sediul unitatea care a luat masura respectiva, in termen de 30 de zile de la data comunicarii - alineat (2). Plangerile se vor solutiona de catre judecatorie, cu citarea partilor, instanta constituindu-se conform art. 23 alin. 2 din Legea nr. 58/1968, cu modificarile ulterioare - alineat (3). Hotararile pronuntate de judecatorii in solutionarea plangerilor sunt definitive - alineat (4). Pentru relatii suplimentare va puteti adresa Inspectoratului Teritorial de Munca din Targoviste Si Directiei Judetene de Munca, Solidaritate Sociala si Familie."
×
Subiecte în articol: arhiva jurnalul strainatate munca