22 iulie 2005
CONTRACTUL COLECTIV DE MUNCA, UNIC LA NIVEL NATIONAL (PARTEA A IV-A)
Potrivit Contractului colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2005-2006, formarea profesionala reprezinta orice procedura prin care un salariat dobandeste o calificare atestata printr-un certificat sau o diploma eliberata in conditiile prevazute de Legea invatamantului. Formarea profesionala continua reprezinta orice procedura prin care salariatul, avand deja o calificare ori o profesie, isi completeaza cunostintele profesionale, fie prin aprofundarea studiilor intr-un anumit domeniu al specialitatii de baza, fie prin deprinderea unor metode sau procedee noi, adoptate in domeniul specialitatilor lor.
a) identificarea posturilor pentru care este necesara formarea profesionala, a cailor de realizare, adoptarea programului anual si controlul aplicarii acestuia se vor face de comun acord de catre sindicat si patron; cheltuielile pentru activitatea de formare profesionala a salariatilor se suporta de catre unitati;
b) sindicatul va participa, prin imputernicitii sai, la orice forma de examinare organizata in vederea absolvirii unui curs de formare profesionala in cadrul unitatii;
c) in cazul in care unitatea urmeaza sa-si schimbe partial sau total profilul de activitate, aceasta va informa si consulta sindicatul cu cel putin 2 luni inainte de aplicarea masurii si va oferi propriilor salariati posibilitatea de a se califica sau recalifica inainte de a apela la angajari de forta de munca din afara;
d) in cazul in care un salariat identifica un curs de formare profesionala pe care ar dori sa-l urmeze, organizat de un tert, patronul va analiza cererea impreuna cu sindicatul, ramanand la aprecierea patronului daca si in ce conditii va suporta contravaloarea cursului;
e) salariatii care au incheiat acte aditionale la contractul individual de munca, in vederea formarii profesionale, vor putea fi obligati sa suporte cheltuielile ocazionate de aceasta, daca parasesc unitatea din motive imputabile lor inainte de implinirea unui termen de 3 ani de la data absolvirii cursurilor.
RASPUNSURI
|
RASPUNS: Adresa Fondulului National de Garantare a Creditelor pentru IMM este urmatoarea: Calea Victoriei 155, tronson 5, etaj 6, sector 1, Bucuresti, telefon 310.18.74, fax 310.18.57. RASPUNS: De la Electrica SA am primit urmatorul raspuns pentru dumneavoastra: "Domnul Mihai Iosiv s-a adresat mai intai la SDFEE Targoviste, de unde i s-a raspuns cu adresa nr. 6108/14.04.2004, fiind indrumat ca, pentru suma achitata de mama domniei sale, Mihai N. Sofia, catre Consiliul Popular la comuna Candesti sa se adreseze Primariei comunei Candesti. Domnul Mihai Iosiv a prezentat o adeverinta nr. 1758 din 8.10.1986, eliberata de Biroul executiv al Consiliului Popular al comunei Cornesti, judetul Dambovita, prin care se certifica faptul ca domna Mihai N. Sofia are achitat debitul de electrificare cu care a fost impusa pentru electrificarea comunei, si ca aceasta «sa-i serveasca acesteia la IRE Targoviste, pentru racordarea la linia de curent». Nu rezulta din aceasta adeverinta ca suma respectiva ar fi fost virata catre IRE Targoviste (actualmente SDFEE Targoviste), in perioada respectiva electrificarea localitatilor efectuandu-se din fondurile Ministerului Energiei Electrice. In prezent racordarea utilizatorilor la retelele electrice de interes public este reglementata prin HG 867/2003, ordinele ANRE nr. 27/2003, 28/2003 si 15/2004. Conform art. 12 din HG 867/2003, pentru realizarea racordarii la reteaua electrica se parcurg, dupa caz, urmatoarele etape: depunerea cererii de emitere a avizului tehnic de racordare de catre viitorul utilizator; emiterea avizului tehnic de racordare; incheierea contractului de racordare; contractarea si executarea lucrarilor de racordare la reteaua electrica; punerea in functiune a instalatiei de racordare, punerea in functiune a instalatiei de utilizare. In concluzie, situatia prezentata de domnul Mihai Iosiv nu implica sub nici o forma SC FDDEE Electrica Muntenia Nord SA - SDFEE Targoviste si trebuie sa se adreseze primariei comunei Cornesti careia i-a achitat suma respectiva, pentru clarificarea situatiei. Racordarea la reteaua electrica de interes public, apartinand SDFEE Targoviste, se va putea face numai in conformitate cu reglementarile legale, in vigoare. Pentru aceasta, domnul Mihai Iosiv trebuie sa se adreseze cu o cerere SDFEE Targoviste, pentru emiterea avizului tehnic de racordare. La aceasta cerere trebuie sa ataseze certificatul de mostenitor unic asupra imobilului respectiv. Dupa elaborarea unei fise de solutie de catre SDFEE Targoviste, prin care se va stabili solutia de racordare la reteaua electrica de distributie din zona respectiva, se va emite avizul de racordare si se va calcula tariful de racordare corespunzator lucrarilor necesare. Dupa achitarea tarifului de racordare si executarea lucrarilor respective se va putea incheia contractul pentru furnizarea energiei electrice". RASPUNS: Din pacate, nu ne-ati scris de unde sunteti. Va rugam sa reveniti cu datele de contact. RASPUNS: De la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale am primit urmatorul raspuns pentru dumneavoastra: "Conform datelor furnizate de catre Casa Judeteana de Pensii Suceava, va facem cunoscut urmatoarele: doamna Octavia Rosca este beneficiara unei pensii pentru limita de varsta incepand cu data de 01.09.1996 potrivit deciziei nr. 161428/ 07.08.1996 emisa de Oficiul de pensii Iasi. Urmarea transferarii dosarului de pensie de la Oficiul de pensii, Iasi acesta este pus in plata prin Oficiul de pensii Suceava incepand cu data de 01.12.1996. Prin cererea inregistrata la CJP Suceava cu nr. 50823/22.09.2000, doamna Rosca solicita recalcularea drepturilor de pensie prin adaugarea unor sporuri neluate in calcul la stabilirea initiala a pensiei. Astfel, a fost emisa decizia de recalculare a drepturilor, iar acestea au fost achitate incepand cu data de 01.10.2000. Avand in vedere faptul ca doamna Rosca solicita achitarea drepturilor modificate in anul 2000 incepand cu data de 1.12.1996, facem precizarea ca aceasta cerere nu poate fi solutionata favorabil, intrucat dosarul primit de la CJP Iasi (la momentul transferului) nu continea documentele respective (la data stabilirii initiale, adeverintele de sporuri nu au existat la dosar). Daca aceste acte ar fi existat la dosar in momentul pensionarii si continutul lor ar fi fost omis la stabilire, din culpa functionarilor, s-ar fi putut achita drepturi restante in limita termenului general de prescriptie. In prezent, d-na Rosca nu mai poate beneficia in nici un caz de sume restante aferente perioadei 1.12.1996-1.10.2000, intrucat acestea au fost prescrise, iar susnumita nu-si mai poate exercita dreptul la actiune in privinta lor. Referitor la sumele achitate cu titlu de pensie (drepturi restante rezultate in cazul admiterii unei contestatii), facem precizarea ca acestea se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat." |