Aşa cum bine ştiţi, evenimentul sportiv cel mai aşteptat şi cel mai mediatizat al începutului de an a fost anulat cu o zi înainte de start. Nimănui nu-i venea să creadă că trebuie să se întoarcă acasă.
Aşa cum bine ştiţi, evenimentul sportiv cel mai aşteptat şi cel mai mediatizat al începutului de an a fost anulat cu o zi înainte de start. Nimănui nu-i venea să creadă că trebuie să se întoarcă acasă.
Cei 570 de competitori înscrişi la patru secţiuni (moto, ATV, auto şi camioane) care aveau de parcurs 9.273 km, dintre care 5.736 de probe speciale şi cei peste 1.500 de mecanici, jurnalişti, organizatori şi membri ai echipelor logistice care abia aşteptau să plece în Marea Cursă s-au văzut nevoiţi să renunţe la tot. Trecând repede peste “Marea Supărare”, participanţii au încercat să facă haz de necaz. Doi dintre cei mai buni piloţi ai categoriei moto – Frans Verhoegen şi David Casteu, prieteni buni ai echipei românilor înscrişi la Dakar 2008 – s-au îmbrăcat în costume de schi, spunând că din Lisabona vor pleca direct spre Alpi. O altă apariţie insolită prin parcul tehnic a fost cea a piloţilor scoţieni Iani Shankie şi John Whiteford, care nu au renunţat nici o clipă la kilt-uri. Ei purtau ecusoane negre, ca omagiu pentru cei doi mari piloţi de raliu dispăruţi anul trecut – Colin McRae (campion mondial) şi Alan Barr.
SpeculaŢii. Se pare însă că o ediţie 2009 a Raliului Dakar nu va mai exista! Se fac deja tot felul de speculaţii cu privire la noul traseu şi locul de start. Se vehiculează “nume” precum China, Rusia, Mongolia sau Emiratele Arabe, Budapesta sau chiar... Bucureşti. Oricare ar fi variantele alese de organizatori, “Dakar”-ul va rămâne un mit pentru toţi cei implicaţi într-un fel sau altul şi nici o alt loc de pe pământ nu-l va mai putea înlocui. Pierderile sunt oricum incomensurabile, mai ales pentru cei care şi-au investit ultimul ban în Marea Aventură a vieţii lor. Am văzut piloţi, bărbaţi în toată firea, plângând în hohote la aflarea veştii, pentru că mulţi dintre ei au făcut credite la bănci, s-au împrumutat şi poate tocmai de aceea organizatorii au instituit “Trofeul ELF Moto” cu singurele premii în bani pentru piloţii moto privaţi fără asistenţă tehnică. Astfel, primii cinci piloţi care ar fi ajuns la Dakar ar fi primit între 10.000 şi 1.000 de euro.
Să sperăm că Raliul Dakar nu va rămâne doar istorie.
Dakar 2008 în date şi cifre
570 vehicule la start dintre care 245 motociclete, 20 de ATV-uri, 205 de autoturisme şi 100 de camioane. Concurenţi din 50 de ţări (70% străini şi 30% francezi) de pe 5 continente. 20% dintre concurenti profesionişti, 80% amatori. Debutanţi: 40% dintre motociclişti şi 20% de concurenţi la categoria auto. 480 jurnalisti şi 200 de membri ai echipelor tv acreditate. 650 ore de transmisii tv în 190 de ţări şi o audienţă estimată la peste 150 milioane de telespectatori numai în Europa.
44 milioane de accesări pe lună a site-ului şi 1,6 milioane de accesări pe lună din 4 ţări (Franţa, Spania, Anglia, Portugalia). Aproape 1 milion de spectatori erau aşteptaţi la “start”. 50 de ţări participante, dintre care şase în premieră (China, India, Mauritania, Guatemala, Kenya şi Kazahstan)
“Este atât de frustrant pentru noi toţi, pentru piloţi, pentru organizatori, tehnicieni şi sponsori! Ne-am pregătit un an întreg, fizic, psihic, fără să mai vorbesc despre investiţiile făcute. Am cheltuit sute de mii de euro, dar nu-mi pare rău! Avem cea mai tare echipă!”
“Nici acum nu-mi vine să cred. Refuz să mă trezesc dintr-un vis atât de frumos. Simţeam că vom ajunge la finiş, pe malul Lacului Roz. Indiferent ce se va întâmpla anul viitor ne vom alinia din nou la start. Nu vom renunţa şi vom merge pentru România!”
Marcel Butuza, căpitanul Vectra Racing Team Romania
A atras ca un magnet
Raliul Dakar a atras în toţi aceşti ani ca un magnet mii de piloţi amatori şi profesionişti (peste 13.500). Datorită în primul rand notorietăţii, dar şi mitului “Dakar”, acestora li s-au adăugat de-a lungul timpului şi personalităţi din viaţa sportivă, politică ori din show-biz. Prinţul Albert de Monaco, prinţesa Caroline de Monaco, cântăreţul Johnny Hallyday sau campionul olimpic de ski alpin Luc Alphand sunt doar câţiva dintre aceştia. Alphand nu s-a mulţumit doar cu statutul de vedetă şi a reuşit să câştige ediţia 2006 a celei mai dure competiţii de motorsport din lume. El făcea parte din celebra “Mitsubishi Armada”, un team redutabil (cu patru Mitshubishi Pajero Evolutions) repezentat de nu mai puţin celebrii Stephane Peterhansel şi Joan “Nani” Roma.
- Oana Georgescu, Lisabona