x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul TopGear reînvie motorsportul fără restricţii – cursele Can-Am

TopGear reînvie motorsportul fără restricţii – cursele Can-Am

de TopGear    |    03 Aug 2011   •   10:28
TopGear reînvie motorsportul fără restricţii – cursele Can-Am

TopGear intelege necesitatea existentei regulamentelor, in competitiile motorizate, pentru ca motorsportul este periculos (ne-a demonstrat-o de atatea ori) – plus ca restrictiile mentin spiritul de competitie.

Dar decat sa se ofere ocazia echipelor sa tot interpreteze regulamentul – scris cu litere marunte in cartulia groasa de 15 cm – cum vor, ne gandeam la cum ar fi o cursa fara restrictii? Sa luam un exemplu din trecut – Canadian-American Challenge Cup ("Can-Am") de la sfarsitul lui '60, inceputul lui '70 – si ne amintim de masinile grupei 7, care au ajuns sa fie cunoscute ca formula libre si care aveau... cam tot ce se putea: motorizari libere la cilindree (carora li se permitea chiar si adaugarea unei turbine sau unui compresor), fara restrictii aerodinamice si fara limita de putere. Tot ce trebuia sa aiba era un sistem minim de siguranta, caroserie care sa acopere rotile si... doua locuri.

Rezultatul – masini foarte usoare (Can-Am fiind printre primele competitii in care s-au folosit materiale aerospatiale, cum ar fi titanul), cu eleroane imense, turbo-uri mari si cu putere de peste 1.000 CP. Unele ajungeau sa aiba, in calificari, chiar si 1.500 CP. Iar asta era inainte de adoptarea sistemelor de siguranta pe circuit. Erau mai rapide decat masinile F1 de astazi, si nu numai ca ardeau anvelopele, dar mai si dansau in cenusa lor, razand isteric.

Vorbim aici de imensul McLaren M8F, Porsche-uri cu motoare boxer de 12 cilindri turbo, Lola "T-Series" si chiar Chaparral 2J – un monstru cu doua motoare, unul pentru propulsie, iar celalalt, (de snowmobil), pentru a anima doua ventilatoare de sub masina, care o tineau lipita de asfalt. Tehnologia avea sens (s-a regasit si pe Brabham F1 "Fan Car"), dar era pretentioasa pentru a rezista in lumea brutala Can-Am. Masini senzationale, intr-o era a pilotilor care mai de care mai priceputi (Andretti, Brabham, Gurney, Ockx, Surtees, McLaren, Stewart), si curse devastatoare – asta era reteta succesului pentru Can-Am.

Dar n-a fost sa fie. Competitia a impus costuri tot mai mari, iar apetitul americanilor pentru motorsport a scazut, odata cu criza petrolului. "Adevaratul" Can-Am a murit, in 1974. Asa ca hai sa-l aducem inapoi. O cursa unlimited, unde singura regula este: nu exista reguli. Antidotul pentru Formula 1. Cine e cu noi?

×