x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

VOX POPULI

de TopGear    |    06 Iul 2011   •   10:44
VOX POPULI

JOHN B. ROGERS. Junior arata ca un personaj din benzile desenate, coborat in realitate. Dinti perfecti, par aranjat, costum militar american. Fost lunetist in Marina Americana, a gestionat un fond de investitii, iar in prezent este CEO al Local Motors. Ceea ce il face persoana cea mai potrivita sa se intoarca spre mine in timp ce conduce un Baja Racer cu 80 de km/h si sa-mi spuna, calm, urmatoarele: "Sa-ti tii capul rezemat de tetiera. O sa zburam cam 5 metri in aer si o sa aterizam dupa vreo 23 de metri.' In secunda urmatoare, John isi infige piciorul in acceleratie si acel Local Monster Rally Fighter pe care n-o sa-l uit prea curand, o masina desenata si produsa de un comitet de oameni ca mine si ca tine, decoleaza in aerul cald al dupa-amiezei de Arizona.

In timp ce suntem in aer, sunt tentat sa consider ca am acceptat toata experienta cu un tupeu aproape inconstient. Masina nu e tocmai terminata; interiorul face ca firele care atarnau prin acel DeLorean care calatorea in timp prin Back to the Future sa para ordonat ca lacrima. Asa ca, in vreme ce suntem in aer, incep sa inteleg ca a astepta o aterizare fara incidente e un fel de utopie. Dar pentru ca acest mic zbor se intampla dupa o zi intreaga in care am studiat nu numai masina, dar si modelul de business care a facut posibila producerea ei, de fapt nu sunt foarte ingrijorat. Jay, dupa cum ii spun prietenii si colegii, sia facut temele. Masina ar trebui sa aterizeze foarte bine.

Inceputa acum trei ani cu un buget care n-ar face posibila nici macar finalizarea designului de bord pentru o camioneta Ford, compania Local Motors are la baza o idee foarte simpla: sa permita clientilor sa-si deseneze si sa-si produca masina visurilor. Iar partea inovativa nu tine neaparat de faptul ca tot procesul creativ de design este deschis pentru comentarii publice, desi asta e o parte importanta a afacerii, ci mai degraba de modul in care compania a reusit sa-si croiasca drum prin paienjenisul legislativ astfel incat masinile sa primeasca toate aprobarile pentru constructie si rularea pe drumurile publice.

Fara a intra in detalii tehnice, clientii care isi construiesc singuri masinile sau o fac cu componente aprobate de guvern primesc aprobarea legala de a le conduce pe drumurile publice, la fel cum se intampla cu orice alta masina.

Local Motors a creat un spatiu in care cumparatorii isi pot construi modele Rally Fighter sub indrumarea expertilor. Pentru ca toata treaba sa mearga din punct de vedere logistic si financiar, pentru moment ei sunt pregatiti sa construiasca doar modele Rally Fighter la fabrica din Phoenix. Dar Jay crede ca tot acolo vor putea produce cam patru modele in care clientii si-au exprimat interesul. In aceeasi idee, trebuie spus ca aceasta este singura microfabrica existenta pentru moment, dar alte cateva sunt proiectate pentru alte locatii de pe teritoriul SUA odata ce asta devine complet activa din Noiembrie.

Procesul prin care locatiile pentru viitoarele microfabrici si urmatoarele modele de masini vor fi alese este similar cu cel folosit pentru productia unui Rally Fighter. Mai multa lume trimite modele de design si idei, iar cel care face sens pentru Local Motors primeste unda verde. Exista algoritmi care impiedica oamenii sa transforme totul intr-un joc prost prin organizarea unor grupuri pe Facebook care sa le sustina ideile, dupa cum exista si modalitati prin care idioti care n-au experienta sunt blocati pentru a nu face restul lumii sa piarda timpul. In plus, oamenii care au o istorie de recomandari coerente primesc scoruri mai mari. "Nu e ca si cum ne luam la cearta cand e vorba sa construim masini', spune Jay. "Sunt oameni care sustin un anume gen, dupa care sunt oameni care sunt impotriva in mod argumentat.' Acesta este un mod politicos de a spune "taci din gura" daca n-ai idee despre ce vorbesti.

Modelul Rally Fighter, desenat de Sangho Kim, care a fost recent angajat ca designer de GM, a fost ales drept prima masina care sa intre in productia Local Motors dupa ce a iesit pe locul intai dintr-o selectie de 7 modele, care la randul lor au fost selectate din 7.000 de schite trimise pe site. "Am analizat toate propunerile, si multe dintre ele erau pentru imbunatatirea unui tip existent de masina", spune Jay. "Ei bine, nu cu asta ne ocupam noi aici. Daca te gandesti la toate masinile care se vand astazi ca la niste pietre intr-un borcan, sunt gauri printre pietrele astea. Noi vrem sa construim masini de nisa pentru comunitati locale care sa umple aceste gauri, masini care nu sunt produse in acest moment. Sa construiesti un minivan mai bun sau un pick-up mai bun e greu, pentru ca in acest fel ajungi si concurezi cu standardul, iar asta nu e bine.'

Asa ca, dupa ce a adaugat acesti parametri la ecuatia modelelor de design - care includea si ideea de baza, de a construi o masina de interes pentru o comunitate aflata intr-o zona usor ostila fabricantilor de masini, cum ar fi California - Jay a analizat finalistii si a decis pentru Rally Fighter. Problema lui a fost ca, initial, nimeni nu l-a luat in serios. "La
inceput, oamenii pur si simplu nu erau atenti. A fost o mare dezamagire pentru mine. Nu puteam convinge cumparatorii ca noi chiar urma sa construim masina.'

Diferenta dintre acel moment si cel in care ne aflam acum este ca Local Motors are acum de aproape 10 ori mai multe modele de design - 60.000 la ultima numaratoare - si aproape 7.000 de oameni care deseneaza, in loc de 600 la inceput. Plus ca acum a imbratisat cum trebuie Sfanta Treime Twitter/Facebook/YouTube. Rezultatul net al acestei istorii, inclusiv acest articol, este ca, pana acum, 108 oameni au platit surprinzator de minusculul avans de 99 de dolari ca sa-si puna numele pe lista cumparatorilor.

Pentru 35.000 de Euro, ceea ce acesti oameni isi vor construi pe parcursul a multor week-end-uri prelungite este un vehicul destinat sa atraga pe cei interesati de curse gen Baha 1000, care locuiesc la maxim 5 ore distanta de microfabrica.
Cu o aparitie care aduce aminte de conceptul Fiat Enduro din 1996, masina are motorul asezat cat mai central posibil in partea din fata, tractiune spate, sasiu din otel folosit la chestii spatiale imbracat in fibra de carbon si folii de plastic ranforsat. 95% dintre piese sunt luate de la componente existente deja (multe de la Ford, cateva de la Mercedes, putine de la Mazda sau Honda), Local Motors construieste sasiul, caroseria si geamurile. Cantareste doar 1.497 de kilograme, cam cat un Seria 3, insa are un sasiu cu dimensiuni de supercar: ampatament de 295 cm si ecartament de 208 cm.

Suspensia, care arata ca si cum ar putea sa sustina un pod pe undeva, e acelasi set-up folosit pe pick-up-ul Ford Raptor, si cursa fata este de 46 de cm, in timp ce pe puntea spate ajunge la 51 de cm. Garda la sol e ajustabila manual in doua pozitii. Iar motorul de pe acest prototip este un diesel sase cilindri in linie luat de pe BMW 335d. Cu toate astea, primele versiuni produse vor avea motorul LS3 V8 de 430 de cai de pe E-Rod, in conditiile in care motorul GM construit la specificatia clientilor e folosit de producatorii de hot-rod-uri la nivel national. Oricat de mult mi-ar placea optiunea diesel de la BMW, propulsorul de la GM se pare ca va fi motorul potrivit pentru aceasta masina destinata extremistilor cautatori de senzatii tari. Si, desigur, pentru familiile lor, daca sunt interesate. Pentru ca, desi seamana cu un off-road coupe de doua locuri, Fighter va fi in stare sa sperie de moarte pana la patru adulti, sau doi adulti si trei copii pe bancheta din spate, in acelasi timp. Exteriorul nu este vopsit: din motive de mediu
inconjurator si de costuri, caroseria e doar colantata. Designul care merge pe acel colant e la latitudinea cumparatorului, dar exista limite si acolo, recunoaste Jay. El n-o sa permita nimanui sa puna un peisaj de vacanta plictisitor pe Fighter inainte ca masina sa paraseasca microfabrica. "Insa odata ce pleaca cu ea de-aici, n-am ce sa le mai fac', spune el oftand.

Intre timp, la aproape 5 metri pe undeva pe deasupra circuitului Local Motors, ne apropiem de prima noastra aterizare. Holbandu-ma la pista de pamant care se apropie vertiginos in fata noastra, ma agat puternic pentru a face fata la ceea ce pare a fi o aterizare dura, dar nu e nevoie. In timp ce suspensia fata inghite cei 46 de cm, pare ca aterizam pe niste pene, iar singura drama vine de la instrumentele care zdrangane pe bordul inca neterminat.

Usurat ca am iesit bine din acest zbor initial, imi relaxez gatul suficient de mult ca sa ma pot intoarce spre Jay. "Ce zici?' ma intreaba zambind. "Cred ca ar trebui sa mai incercam odata", raspund sincer. "Nu, despre Rally Fighter ce zici?' cauta el in continuare un raspuns. "Ah, despre Rally Fighter. Fantastic...', zic eu, intr-o voce care se alatura corului de oameni care gandesc acelasi lucru de prin toate colturile lumii si care au ajutat la desenarea si productia acestei masini.

(Text: Pat Devereux)

×