TRADITII
Postul Craciunului este o perioada cand petrecerile sunt lasate deoparte, singura adunare in care se veselesc oamenii fiind sezatorile. Acum se spun povesti cum nu s-au mai auzit.
In acest timp, in care este asteptata Nasterea Pruncului Iisus, credinta se amesteca in unele locuri cu ritualuri care vin de dincolo de aparitia crestinismului. Profesorul Ion Ghinoiu ne-a prezentat cateva momente, ritualuri de reinnoire a timpului si de purificare.
Lasatul secului, sarbatoare nocturna (13/14 noiembrie) care deschide Postul Craciunului de 6 saptamani (15 noiembrie-24 decembrie), ocaziona petreceri familiale cu mancare si bautura din abundenta. In unele zone, Lasatul Secului de Craciun este precedat de Ajun (13 noiembrie) si urmat de rituri de purificare (ziua de Spolocanie, 15 noiembrie). In aceste zile celebrau Filipii de Toamna prin alungarea spiritelor rele prin zgomote si impuscaturi, ungerea cu usturoi a usilor, portilor si ferestrelor, imbunarea pasarilor, in special a vrabiilor, cu resturile alimentare ramase de la ospatul nocturn, ca sa nu strice roadele recoltelor, intoarcerea vaselor din casa cu gura in jos ca sa nu se ascunda in ele spiritele malefice, aflarea ursitei, preziceri despre rodul holdelor.
OVIDENIA. Ziua intrarii in Biserica a Fecioarei Maria, numita Ovidenia, Obrejenia sau Vovidenia, corespunde in Calendarul popular cu celebrarea unei naprasnice divinitati a lupilor, Filipul cel Schiop sau Filipul cel Mare (21 noiembrie). In Bucovina, se credea ca in aceasta zi s-ar fi nascut Domnul Hristos. Sarbatoarea de Ovidenie impreuna cu Filipii de Toamna, Noaptea Strigoilor, Santandrei si Sannicoara (Mos Nicolae) formeaza, in perioada 13 noiembrie-6 decembrie, un scenariu ritual de innoire a timpului, probabil Anul Nou dacic. In noaptea de Ovidenie, cand se credea ca se deschide Cerul si vorbesc animalele, se priveghea la lumina unei lumanari incolacite o strachina cu apa de leac. Tot atunci se faceau farmece si descantece, se afla ursita, se efectuau observatii si previziuni meteorologice.
ANUL NOU DACIC. Perioada calendaristica de trei saptamani, deschisa de Filipii de Toamna (14 noiembrie) si inchisa de Mos Nicolae (6 decembrie), care aduna laolalta numeroase sarbatori, obiceiuri, acte rituale si practici magice dedicate lupului, este identificata, pe criterii etnologice, cu Anul Nou dacic. Unele dintre aceste traditii au migrat, de-a lungul secolelor, spre solstitiul de iarna, la Craciunul si Anul Nou contemporan, altele, relicve preistorice, precum zilele dedicate lupilor si strigoilor, au ramas pe loc. Spre deosebire de Anul Nou contemporan, unde apar Mos Ajun si Mos Craciun (24 si 25 decembrie), care sugereaza, prin varsta inaintata, apropierea mortii si a renasterii timpului calendaristic dupa 365 sau 366 de zile, pe locul de celebrare a Anului Nou dacic apar alti doi mosi, Mos Andrei (30 noiembrie) si Mos Nicolae (6 decembrie).
PE STIL VECHI. Datele cand se schimbau anotimpurile pe stil vechi, inainte de schimbarea calendarului, sunt expuse in urmatoarea povestioara: "Se zice ca demult, cand erau oamenii mai curati, Soarele rasarea mai de dimineata; pana la amiaza te saturai de lucru. Vara el umbla mai pe sus, iarna mai pe jos. Tocmai in ziua de Ana Zacetenia si decembrie, ziua solstitiului de iarna pe stil vechi se da inapoi spre vara si incepe ziua a se mari, cu cat sare cocosul pe prag, iar pana la Boboteaza e mai mare cu un ceas. De Stretenie (2 februarie), iarna se intalneste cu vara. Atunci, cand soarele se suie tot mai sus si noaptea e tot mai mica, incepe a se calatori iarna. La Sf. Onofrei (12 iunie) e ziua cea mai mare, iar dupa Sf. Onofrei incepe a se da soarele inapoi, merge spre iarna, asa ca de la Pantelimon (27 iulie) se calatoreste vara, e inceputul toamnei. Atunci se raceste apa, iar cerbul iese din rau, se schimba crangurile cerului, cele de vara cu cele de iarna, si se intalnesc iarna cu vara si spun: de-amu te duci tu vara, vin eu iarna!".
Citește pe Antena3.ro
| ||
CRACIUNEASA, MOASA PRUNCULUI IISUS |
|
ZEUL MOSTENIT DE LA GETO-DACICraciun este un zeu fitomorf si solar specific teritoriilor locuite de stramosii autohtoni ai romanilor, geto-dacii, identificat cu zeul roman Saturn si cu zeul iranian Mithra. Mai mult de un mileniu, crestinii au sarbatorit Anul Nou in ziua de Craciun (25 decembrie), in imediata apropiere a solstitiului de iarna: la Roma pana in secolul al XIII-lea, in Franta pana in 1564, in Rusia pana in vremea tarului Petru cel Mare, in Tarile Romane pana la sfarsitul secolului XIX. SCENARIUL MORTII SI RENASTERII DIVINITATIILa romani, amintirea acelor vremuri este inca proaspata de vreme ce in unele sate banatene si transilvanene ziua de 1 ianuarie, Anul Nou, se numeste Craciunul Mic. Determinativul de mos indica varsta zeului adorat, care trebuie sa moara si sa renasca la Anul Nou impreuna cu timpul calendaristic. In Calendarul popular, varsta sfintilor crestini, imbracati in haine pagane, si a zeitatilor pagane, imbracate in haine crestine, este apreciata prin numararea zilelor de la 1 ianuarie. Peste sarbatoarea autohtona a Craciunului s-au suprapus Saturnaliile romane, apoi nasterea zeului solar de origine iraniana, Mithra, si, dupa aparitia crestinismului, Nasterea Domnului Iisus. Obiceiurile de Craciun, Anul Nou si Boboteaza formeaza scenariul mortii si renasterii divinitatii: sacrificiul ritual al porcului la Ignat, animal care reprezinta, la unele popoare ale Antichitatii, spiritul graului; prepararea alimentelor rituale, in special colacii de Craciun; abundenta obiceiurilor si credintelor care ilustrau degradarea timpului, dezordinea si haosul dinaintea Creatiei (excesele de bautura, mancare, distractie, avalansa cuvintelor si expresiilor licentioase, dansul ritual al Perinitei, jocurile grotesti ale unor masti etc.). Moartea Anului Vechi, prin stingerea rituala a luminilor la cumpana dintre ani, la miezul noptii de Craciun sau de Anul Nou. PURIFICARE SI O VIATA NOUANasterea Anului Nou prin aprinderea luminilor, explozia de bucurie ca lumea a fost salvata de la pieire. Alungarea spiritelor malefice prin strigate, pocnituri si zgomote produse de bice, tulnice, buhae, iluminatii nocturne, purificarea oamenilor prin stropitul cu apa, numarul mare al obiceiurilor agrare (Plugusorul, Semanatul, Sorcova, Vasilca) si pastorale etc. Vechimea si suprapunerea sarbatorilor crestine peste cele precrestine, a celor greco-romane si orientale peste cele autohtone, geto-dace, au dat nastere unei realitati spirituale unice in Europa. |