x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Sanatatea copilului Hărţile mentale

Hărţile mentale

de Doina Nanu    |    10 Dec 2010   •   14:21
Hărţile mentale
Sursa foto: Arhiva personală/

141895-atasamentul-poza-2.jpgInteracţiunile nonverbale zilnice dintre copii şi părinţi din cadrul relaţiei de ataşament modelează dezvoltarea psihică a copiilor, întipărind în mentalul copilului anumite hărţi mentale sau modele de lucru interne, ca reguli de procesare a informaţiei ce influenţează libertatea de a gândi, simţi, de a acţiona ca adolescent şi mai apoi ca adult.

În relaţia de ataşament, calitatea comunicării dintre copil şi părinte face diferenţa între siguranţă şi nesiguranţă, iar modul în care copilul apreciază disponibilitatea părintelui este de o importanţă crucială. Comunicarea colaborativă şi contingentă între părinte şi copilul sigur curge lin, natural. Copilul îşi ex­primă clar şi direct nevoile şi sentimentele, iar mama des­ci­frează cu acurateţe indiciile sale nonverbale, de ex.: la apropierea în lacrimi cu mâinile ridicate aceasta răspunde adecvat, ridicându-l în braţe; la lipirea de corpul său când este ţinut în braţe aceasta îl ţine în bra­ţe cu tandreţe atât cât vrea copilul, lasându-l jos, să se joace, când acesta doreşte.

Copilul evitant, anticipând furia sa ca  răspuns la res­pingerea mamei, nu-şi poate exprima sentimentele şi nevoile deschis, şi atunci şi le reprimă sau  le minimi­zea­ză existenţa. Totodată îşi hiperactivează interesul pentru explorarea mediului non-uman, pentru joacă, inhibându-şi sistemul de ataşament nesatisfăcător. Ca adult, va acorda frecvent atenţie nevoilor altora, res­pingând propriile nevoi de ataşament, negându-şi propriile nevoi emoţionale neîmplinite.

Copilul ambivalent, ca urmare a disponibilităţii imprevizibile a părintelui la solicitările sale, amplifică conştientizarea şi  exprimarea sentimentelor şi ne­vo­i­lor de ataşament pentru a-şi asigura continuitatea îngrijirii. În acest fel îşi hiperactivează sistemul de ata­­ş­a­ment pentru a capta atenţia parintelui şi îşi in­hibă explorarea, minimizând autonomia.

Copilul dezorganizat manifestă din reflex în­toarcerea către părinte şi simultan frica faţă de acesta şi dorinţa de a fugi. Ca adult, manifestă un comportament de control, de inversare a rolului cu părinţii.

Efectele pe termen lung ale tipului de ataşament al copilului le regăsim ulterior începând încă din co­pi­lă­rie. Copiii cu ataşament securizant au mai multă sti­mă de sine, afect pozitiv, sănătate emoţională, ini­ţi­a­tivă, competenţă socială şi o capacitate mai mare de con­centrare. La şcoală sunt trataţi cu căldură, faţă de cei evitanţi care sunt retraşi, aroganţi sau opozanţi ce tind să determine răspunsuri furioase şi frecvent îi vic­timizează pe alţii în timp ce copii ambivalenţi, per­ce­puţi ca adezivi şi imaturi, tind să fie răsfăţaţi sau victi­mizaţi. Ataşamentul dezorganizat apare frecvent în fa­mi­lli cu risc înalt, ca sărăcia, afecţiuni psihiatrice, consum de droguri, alcool şi re­prezintă o vulnerabilitate în ceea ce priveşte psihopatologia de după copilărie, de exemplu pacienţii bordeline, iar la ataşamentul evi­tant probleme obsesionale, narcisiste şi schizoide, pre­cum şi dificultăţi histrionice şi isterice la ataşamentul ambivalent.

Studiul efectuat de-a lungul a trei generaţii arată tendinţa inconştientă a transmiterii in­ter­ge­ne­ra­ţi­o­na­le a tiparelor de ataşament. Aceasta are o implicaţie sem­nificativă pentru parentaj. Frecvent copilul  cu ata­şament sigur, devine adult sigur şi ca părinte va creş­te copii siguri, iar copilul cu ataşament evitant, ca adult şi părinte evitant va respinge copilul generând ace­laşi tip de ataşament. La fel se întâmplă şi în cazul co­piilor cu ataşament ambivalent sau dezorganizat, ca părinţi vor genera acelaşi tip de ataşament copiilor lor.

×