x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Invata sa inveti

30 Aug 2005   •   00:00
SANATATEA COPILULUI
Mai sunt doar doua saptamani pana la inceperea scolii. Pana cand vacanta mare, cu soarele si distractiile ei, va fi doar o amintire frumoasa din albumul de fotografii. Insa nostalgia verii nu va putea sa dureze la nesfarsit, pentru ca, in curand, profesorii vor incepe sa predea si sa ceara adolescentilor atentie si sa invete mult intr-un timp scurt. De aceea este foarte important ca elevii sa stie ce tehnici trebuie sa foloseasca pentru a reusi sa faca fata cantitatii mari de informatii pe care vor fi nevoiti sa le asimileze.

Pentru a dobandi o tehnica de invatare, elevii trebuie sa cunoasca ce tip de memorie functioneaza cel mai bine pentru fiecare in parte. De asemenea, un rol important in concentrarea atentiei asupra asimilarii de cunostinte noi il are momentul din zi cand adolescentul se asaza la birou. Exista insa si o serie de trucuri pentru a fi mai eficienti in invatare si pe care ni le ofera psihologul.

Tipuri de memorie

Pentru unii dintre noi este de ajuns sa citim un text pentru a-l retine, altii tin minte lectia mai bine daca il aud pe profesor cand o preda. Mai exista insa si unii care prefera sa transcrie definitiile pentru a le memora mai usor. Gabriela Ianculescu, psiholog scolar in cadrul clinicii Aquamarine, arata ca "exista mai multe tipuri de memorie: vizuala (lectura), auditiva (lectura cu voce tare sau ascultare), motorie (transcriere), vizual-auditiva, vizual-motorie si auditiv-motorie".

O alta clasificare cuprinde: memoria plastica-intuitiva, caracteristica celor care retin mai bine persoanele si obiectele, culorile si sunetele; memoria verbal-abstracta, a celor care tin minte cuvintele, formularile verbale si notiunile; memoria intermediara, specifica celor care combina celelalte doua tipuri de memorie.

Legaturi logice

De asemenea, se poate face distinctia intre memorizare mecanica si logica. Putem retine mai usor un text daca ne folosim de memorizarea logica, pentru ca aceasta "se bazeaza pe legaturi temporare, formate in experienta trecuta a omului. Invatam mai bine un material daca il structuram si il organizam intr-o forma logica, avand la baza o schema simpla, alcatuita din idei principale", explica psihologul. Vom retine mult mai usor daca facem asocieri, legaturi intre materialul de invatat si achizitiile anterioare. De exemplu, invatam mai bine un text literar daca am vizionat un film sau o piesa de teatru realizata dupa cartea care contine textul respectiv.

Respectati orele de somn!

Pentru ca invatarea sa fie eficienta pe termen lung, este necesar sa tinem cont de cateva principii. In primul rand, trebuie sa respectam orele de odihna, pentru ca privarea de somn perturba procesul de invatare.

"Starea de oboseala, nervozitatea, tensiunea, nelinistea afecteaza invatarea. De asemenea, o alimentatie necorespunzatoare, lipsa exercitiilor fizice, tutunul, cafeina altereaza buna functionare a memoriei", ii atentioneaza pe elevi specialistul Gabriela Ianculescu.

Un alt principiu pe care ar fi indicat sa il respectam pentru a memora mai usor este ca retinem mai bine si pe termen lung acele materiale al caror sens il intelegem. Pot fi memorate si textele pe care le intelegem mai putin, prin repetitii multiple si apeland la memoria mecanica, insa aceste notiuni se vor estompa in timp.

Specialistii ne recomanda sa nu ignoram ca unii dintre noi sunt mai eficienti dimineata sau seara, iar altii invata mult mai usor noaptea, cand e liniste si nu sunt deranjati de nimeni. Regula generala spune ca dimineata, pana la ora pranzului, se pot asimila cele mai multe informatii.

Apoi, imediat dupa pauza de pranz, atentia nu mai este atat de bine concentrata, de aceea este indicat un somn de aproximativ o ora (nu mai mult, pentru ca putem capata o stare de somnolenta care influenteaza capacitatea de a retine). In jurul orei 15:00, atentia revine si putem sa ne apucam din nou de invatat.

DESENE. In procesul de invatare sunt antrenate: atentia, perceptia, memoria, imaginatia, gandirea si motivatia. Este bine ca atunci cand invatam sa avem in fata si materiale ajutatoare. De exemplu, cand invatam despre formele de relief, ne ajuta prezenta unei harti colorate. De asemenea, unele materiale ar fi util sa fie desenate (un neuron, de exemplu) sau schematizate pentru a se evidentia elementele importante, eliminand detaliile.

PASI. Memorarea logica a unui text este mai usoara daca se respecta anumiti pasi: citirea textului in intregime, impartirea sa in fragmente, scoaterea in evidenta a celei mai importante parti, stabilirea legaturii dintre parti si retinerea ideii principale. In plus, este indicat sa ne fixam tema lectiei. De exemplu, daca trebuie sa invatam despre rinichi, este de ajutor sa ne formam o idee despre cum arata acest organ, unde este pozitionat in organism si legaturile pe care le are cu celelalte organe.

TACTICA. Daca vreti ca memoria sa nu va joace feste chiar in timpul examenului, formati-va un stil propriu de a invata. Acest stil, recomanda psihologii, nu trebuie sub nici o forma sa fie: "Invat totul in noaptea dinaintea examenului".

SFATUL PSIHOLOGULUI
Psihologul Gabriela Ianculescu dezvaluie cateva secrete extrem de folositoare elevilor interesati sa invete eficient.
  • Faceti o pauza relaxanta in activitatea de invatare.
  • Din cand in cand, schimbati locul sau ambianta.
  • Imaginile obiectelor sunt mai bine retinute decat descrierile acestora.
  • Datele memorate cu o zi inainte de examen sunt uitate mai usor. Se retin informatiile asimilate din timp.
  • Pentru a memora date este necesar nu numai sa percepem anumite imagini, dar si sa le legam pe acestea intre ele.
  • ×
    Subiecte în articol: sanatatea copilului