SANATATEA COPILULUI
Intotdeauna am ascultat ganguritul bebelusilor ca si cum ar fi limbajul ingerilor. Pentru ca bebelusii incearca, aidoma ingerilor, dand din manute si privind cu ochii mari, sa ne spuna ceva, sa comunice.
Din pacate, nu am reusit niciodata sa inteleg ce anume... Ceea ce am inteles insa este ca de cum se nasc, ingerasii incep sa invete. Ei sunt foarte atenti la tot ceea ce se intampla in jurul lor si incep sa exploreze, sa cerceteze si sa experimenteze. Incep sa se transforme in oameni.
Curiozitate benefica
"Odata venit pe lume, bebelusul incepe in mod natural o dezvoltare a emotiilor, a mintii si a propriei personalitati. El devine, treptat-treptat, o persoana", ne explica psihologul Oana-Maria Olteanu, de la Ambulatoriul de Specialitate al Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii "Grigore Alexandrescu". De aceea, inca din primele luni de viata, micutul trebuie stimulat, prin diverse jocuri, sa le arate parintilor ce abilitati are, cat de repede poate sa invete si, prin urmare, ce personalitate va avea. Dezvoltarea timpurie constituie un proces esential pentru viitorul om. Astfel, parintii trebuie sa isi dedice o buna parte din timp si foarte multa rabdare stimularii emotionale si intelectuale a copilului inca din momentul in care a fost adus pe lume. Specialistii ii sfatuiesc pe parinti sa evite pe cat posibil atitudinea: "Lasa-l, ca e prea mic si nu intelege!". Acest tip de abordare va contribui la lipsa de incredere a copilului in sine, dar si in cei din jur. Dimpotriva, daca ii vorbim micutului si ii explicam cu o voce calda tot ceea ce i se intampla, el isi va dori sa afle si mai mult, va fi curios, va asimila cu placere informatiile noi care i se ofera.
Cunoastere prin simturi
In dezvoltarea timpurie, cunoasterea, la copilul de 0-3 ani, este dominata de faza senzorio-motorie. In aceasta perioada, el invata incet-incet, mai intai sa mearga, apoi sa descopere lumea prin simturi. Acum, un rol foarte important il au sunetele, culorile, formele, imaginile. Cercetarile oamenilor de stiinta arata ca bebelusii nascuti prematur se vor dezvolta mai armonios si mai repede daca li se pun la urechi casti in care se aud ritmuri usoare ale muzicii clasice. De asemenea, daca celor nascuti la termen li se ofera posibilitatea de a asculta in fiecare seara, inainte de culcare, o simfonie a lui Mozart, micutii vor avea o capacitate intelectuala mai mare decat a celorlalti copii. De aceea, parintii trebuie sa exploateze atentia micutului pentru muzica, pentru culori si forme, pentru a-l stimula sa invete.
|
SFATUL PSIHOLOGULUIPsihologul Oana-Maria Olteanu, de la Ambulatoriul de Specialitate al Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii "Grigore Alexandrescu", ii sfatuieste pe parintii care au copii pana in 3 ani sa vorbeasca permanent cu micutii lor: "Este foarte important sa mentinem mereu o comunicare verbala si de gest, chiar daca bebelusul nu poate inca sa spuna foarte multe. Pentru ca el ne urmareste cu atentie. Trebuie sa pronuntam clar cuvintele, sa denumim toate lucrurile, chiar si in activitatile de rutina. De exemplu: «Uite, acum iti pun sosetelele, pantofiorii, acum mergem la plimbare»". Un alt lucru foarte important pentru parinti este sa nu le ceara copiilor mai mult decat pot ei sa ofere. Intr-adevar, in jurul varstei de un an, copilul ar trebui sa inceapa sa mearga si sa vorbeasca, insa aceste granite sunt relative. "Fiecare copil are propria personalitate si se dezvolta in propriul ritm. Implicarea adultului in aceste activitati de invatare ale micutului este benefica atat pentru copil, pentru ca ii dezvolta acestuia increderea in parinti si in sine, cat si pentru relatia dintre parinte si copil, care se va contura foarte frumos", explica psihologul. |
|
IMAGINI SI CUVINTE. In primul an de viata, imaginile prind contur in mintea bebelusilor. Parintii pot incepe sa foloseasca imaginile simple si formele pe care micutul le urmareste mai atent, pentru a-l stimula. Cam in perioada in care copilul a implinit primul an de viata, au aparut deja primele cuvinte: intelege, incepe sa isi exprime nevoile si dorintele, sa faca pa. Intre 1 si 2 ani este o perioada foarte activa. Jocurile de explorare sunt foarte importante. Acum apar intrebari, micutii cauta raspunsuri, le creste capacitatea de concentrare. Incep sa fie mai atenti, sa imite mai mult, vocabularul este mai bogat. In aceasta perioada, ei se bucura de desene, de jocurile de cautare, care le permit, de exemplu, sa urmareasca un fir pentru a ajunge la jucarie. Intre 15 si 18 luni, micutul devine mai atent la sensurile cuvintelor. El se arata interesat de modul de aranjare a lucrurilor, incepe sa-i placa sa se imbrace singur. In jurul varstei de 2 ani se dezvolta limbajul. Acum putem sa il invatam un joc foarte important: ii aratam unde este gurita, nasucul, manutele.
|